DI: Margrethe Vestager skal gøre EU til digital stormagt

Dansk Industri ønsker Margrethe Vestager tillykke med den nye post som næstformand og kommissær for både konkurrence og digitalisering fra den 1. november 2019. De kommende fem år skal den danske EU-kommissær stå i spidsen for Europas digitale udvikling og samtidig stå vagt om konkurrencen i EU.

- Margrethe Vestager har som konkurrencekommissær udvist politisk gennemslagskraft i særklasse. Vi håber, at hun følger samme takt, når hun nu også får rollen som digitaliseringskommissær. Fra erhvervslivet er der et stort ønske om, at vi får sat turbo på den digitale omstilling, hvilket vi håber vil gå i opfyldelse med Margrethe Vestager i front, siger administrerende direktør, Lars Sandahl Sørensen, DI.

Margrethe Vestager kommer til indgå som ledende næstformand i kommissærkollegiet under ledelse af kommissionsformand Ursula von der Leyen, der tidligere har erklæret klima og digitalisering for politiske hovedprioriteter i EU. Danske virksomheder har ikke blot fået en ny EU-kommissær med samme modersmål, men også en stærk politiker i front med høje ambitioner for både digitalisering og konkurrence.

Fra virksomhederne er der et stort ønske om at udbygge det indre marked med et digitalt indre marked, der gør det muligt for virksomheder at konkurrere med udlandet.

- Hvis Danmark og EU skal vinde i den internationale digitale konkurrence med Silicon Valley og Fjernøsten, er det vigtigt, at vi styrker den digitale industri i Europa. På den måde kan vi skabe vækst og arbejdspladser – og tilbyde borgerne flere og bedre digitale løsninger i Europa, siger Lars Sandahl Sørensen.

I kraft af EU’s indre marked har danske virksomheder adgang til at handle med 20 millioner virksomheder og 500 millioner forbrugere. Omkring 560.000 danske job er direkte afhængige af efterspørgslen på det indre marked, der aftager omtrent to tredjedele af den samlede danske eksport. I dag er der et stort uudnyttet potentiale i det indre marked, ifølge Lars Sandahl Sørensen.

- EU er helt afgørende for Danmarks vækst og velstand. Hvis vi fremover skal være et af de bedste og tryggeste steder i verden at leve, arbejde og drive virksomhed i, så er det vigtigt, at vi spiller en aktiv rolle i EU, hvor vi er med til at finde løsninger på fælles udfordringer og muligheder – det gælder i høj grad også digitaliseringen, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Det grundlæggende regelsæt, som sikrer varernes, tjenesteydelsernes, kapitalens og arbejdskraftens fri bevægelighed, er på plads. Men der er behov for at få det til at fungere bedre i praksis. Der er samtidig også behov for at udbygge det indre marked med et digitalt indre marked, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Digitalisering skaber nye muligheder og forandrer, hvordan vi producerer, handler, kommunikerer og skaber værdi. Vi kan bruge digitale løsninger til at håndtere klimaudfordringerne, skabe endnu bedre produkter og løsninger – og bruge digitaliseringen til at forbedre den offentlige service og frigøre tid til mere menneskelig kontakt, fortsætter Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos pressechef Per Geckler Møller på PGM@di.dk eller tlf. 2949 4434

DI: Nyt vækstteam skal gøre Danmark til verdens førende healthtech-nation12.9.2019 06:30:00 CESTPressemeddelelse

Danmark skal ride allerforrest på den digitaliseringsbølge, der i disse år ruller ind over sundhedsområdet – til gavn for sundhedsvæsenet, industrien og ikke mindst borgerne. Det mener Dansk Industri, som repræsenterer mange af virksomhederne i den danske life science-industri. - Fremtidens sundhedsvæsen er i høj grad også teknologidrevet. Og hvis den anvendte teknologi skal være dansk, skal vi rykke nu. Vi skal – også i fremtiden – kunne tilbyde danskerne digitale behandlingsløsninger, som er udviklet med udgangspunkt i deres behov, via adgang til stærke sundhedsdata og med et globalt udsyn, så løsningerne også kan komme folk til gavn i resten af verden, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Nye smarte løsninger vil samtidig kunne frigive tid og ressourcer hos sundhedspersonalet til kerneopgaverne – og frem for alt til den menneskelige kontakt, siger DI’s adm. direktør. Derfor foreslår DI, at regeringen nedsætter et vækstteam for healthtech og kunstig intelligens (AI). Hvis

Presseinvitation: Life science driver dansk eksport – i en tid med stormvejr i verdensøkonomien10.9.2019 08:30:00 CESTPresseinvitation