DI: Mange uddannelser med ledige studiepladser og gode jobmuligheder

Der er stadig ledige pladser på 461 uddannelser, og samtidig er der sket et markant fald i antallet af uddannelser med høje karakterkrav siden 2019, viser beregninger fra DI.
Underdirektør for kompetencer og viden i DI, Mikkel Haarder. Foto: Sif Meincke.

Den triste besked om afslag på drømmestudiet landede i e-boksen hos 7500 unge i går. Men der er stadig masser af muligheder for at komme ind på en uddannelse med gode jobmuligheder bagefter, lyder det nu fra landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.

- Denne store gruppe ansøgere står nu i den situation, at de skal finde ud af, hvad de så skal. For dem er der gode nyheder. Der er nemlig 461 uddannelsesudbud med ledige pladser blandt andet indenfor nogle af de uddannelser, som er allermest efterspurgt af erhvervslivet. Det er f.eks. på nogle af de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. Så hvis man fik afslag, er der altså stadig gode muligheder, siger underdirektør for kompetencer og viden, Mikkel Haarder, DI.

I går fik 60.034 ansøgere besked om at de er optaget på en videregående uddannelse. Men der var knap 80.000 ansøgere - så 7.507 kvalificerede ansøgere fik afvist deres ansøgning, og 8.509 ansøgere levede ikke op til adgangskravene på de uddannelser, de havde søgt.

- Jeg synes, det er vigtigt at komme ud med det positive budskab, at der er mange ledige pladser på alle typer af uddannelser. Jeg håber, at de ansøgere, som fik en trist besked i deres e-boks, vil overveje at søge en af de ledige pladser, for vi har brug for alle hænder.

- Der er f.eks ledige pladser over hele landet på uddannelser inden for det tekniske område, det økonomiske felt, handel og på naturvidenskab.

Virksomhederne har brug for at vi klæder de unge på med kompetencer, der kan bidrage til den grønne omstilling og den digitale udvikling. Virksomhederne står klar med åbne arme, siger Mikkel Haarder.

Samtidig peger DI på, at det i år kun er omkring en tredjedel af uddannelserne, der har karakterkrav. Sidste år var det ca. halvdelen af uddannelserne, der havde karakterkrav. Udviklingen skyldes den faldende søgning.

- Vi har talt meget om de stigende karakterkrav i det sidste års tid, så jeg synes det er værd at bemærke, at det kun er 6 procent af uddannelsesudbuddene, der har et karakterkrav over 9. I 2019 var det 9 procent af uddannelserne.

- Så budskabet til de unge er, at hvis du har 9 i snit, så kunne du i år komme ind på 94% af uddannelserne. Hvis du har over 6 i snit, kan du komme ind på de fleste uddannelser. Og rigtig mange uddannelser har slet ikke karakterkrav. Jeg håber det budskab kan tage toppen af det karakterpres, som vi hører meget om, når vi når frem til ansøgningsrunden næste år, siger Mikkel Haarder.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Underdirektør for kompetencer og viden i DI, Mikkel Haarder. Foto: Sif Meincke.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.