DI: Lolland-Falster skal udnytte milliardinvesteringer i infrastruktur

Historisk store investeringer i bl.a. Femern-forbindelsen og Storstrømsbroen er en kæmpe mulighed, som politikere og erhvervslivet på Lolland-Falster skal forstå at udnytte.

Sådan lyder budskabet fra formanden for DI Lolland-Falster, adm. direktør Allan Holstener Schmidt, A. Schillers Maskinfabrik A/S, i forbindelse med regionalforeningens erhvervstræf i Maribo tirsdag den 8. maj.

- Lolland-Falster kan få stor glæde af de store infrastrukturprojekter, der allerede er i gang – ikke mindst den kommende Femernforbindelse og den nye Storstrømsbro. Men vi skal selv sørge for at udnytte potentialet bedst muligt, siger Allan H. Schmidt.

Fredag i sidste uge kom det frem, at ministerpræsidenten for Schleswig-Holstein, Daniel Günther, garanterer for, at spaden kommer i jorden til Femern-forbindelsen i 2020. Der er tale om et projekt til omkring 55 mia. kr. Dertil kommer den nye Storstrømsbro til 4 mia. kr. og endelig det noget mere beskedne projekt i kroner øre, men vigtige udbygning af Rute 9. Den slags investeringer i infrastruktur kan andre dele af landet kun drømme om.

- Lolland-Falster er i gang med en positiv udvikling, men med de her investeringer, kan vi udvikle os til et krydsfelt for vækst – lige i smørhullet mellem København og Hamborg, siger Allan H. Schmidt.

Den største udfordring for virksomhederne på Lolland-Falster lige nu er at få fat i de dygtige medarbejdere, de har brug for. Baggrunden er den gode nyhed, at virksomhederne i området ansætter flere og flere medarbejdere. På bare tre år er der kommet 700 flere i arbejde i virksomhederne på Lolland-Falster.

- Med bedre veje og forbindelser vil det blive lettere for os at tiltrække medarbejdere til området, og det er helt afgørende for at kunne fortsætte den positive udvikling, siger Allan H. Schmidt.

Men ligesom de store investeringer i infrastrukturer i området kan gøre det lettere at få medarbejdere til virksomhederne, kan det også medvirke til at trække nye virksomheder til området.

- Placeringen centralt mellem Hamborg og København med de nye forbindelser gør Lolland-Falster til et attraktivt sted at drive virksomhed fra. Både internationale og danske virksomheder vil kigge mod vores område, så snart Femern-forbindelsen får det grønne lys. Vi skal gribe de nye muligheder og gøre en målrettet indsats for at tiltrække virksomheder til området, siger Allan H. Schmidt.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent for DI Lolland-Falster Kristian Birkegaard, tlf. 6060 0547, e-mail krbi@di.dk eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Erhvervsklima: Lolland-Falster stormer frem3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Guldborgsund Kommune fortsætter sidste års markante fremgang og Lolland Kommune rykker nu også kraftigt frem i DI´s årlige erhvervsklimaundersøgelse, hvor landets kommuner bliver sammenlignet. Guldborgsund kommune rykker 27 pladser frem i Lokalt Erhvervsklima 2018 og ligger nu i den øverste tredjedel som nummer 31. Lolland kommune rykker 25 pladser frem til en plads i midterfeltet til nummer 52. Dermed rykker Lolland-Falster samlet set mest frem af de 19 områder i Danmark, som DI arbejder med. Ny formand for DI Lolland-Falster Kim Frimann roser de to kommuner: - Begge kommuner arbejder seriøst og målrettet med erhvervsservice og erhvervsudvikling bl.a. via Business Lolland-Falster. Derudover rykker de store infrastrukturprojekter nu for alvor, og det smitter også af, tror jeg. Vi har mulighederne for her midt mellem Hamborg og København at skabe et nyt bæredygtigt tyngdepunkt for produktion, som kommer alle til gode. Den chance er vi i gang med at gribe sammen, siger Kim Frimann. Under