DI: Lolland-Falster skal udnytte milliardinvesteringer i infrastruktur

Historisk store investeringer i bl.a. Femern-forbindelsen og Storstrømsbroen er en kæmpe mulighed, som politikere og erhvervslivet på Lolland-Falster skal forstå at udnytte.

Sådan lyder budskabet fra formanden for DI Lolland-Falster, adm. direktør Allan Holstener Schmidt, A. Schillers Maskinfabrik A/S, i forbindelse med regionalforeningens erhvervstræf i Maribo tirsdag den 8. maj.

- Lolland-Falster kan få stor glæde af de store infrastrukturprojekter, der allerede er i gang – ikke mindst den kommende Femernforbindelse og den nye Storstrømsbro. Men vi skal selv sørge for at udnytte potentialet bedst muligt, siger Allan H. Schmidt.

Fredag i sidste uge kom det frem, at ministerpræsidenten for Schleswig-Holstein, Daniel Günther, garanterer for, at spaden kommer i jorden til Femern-forbindelsen i 2020. Der er tale om et projekt til omkring 55 mia. kr. Dertil kommer den nye Storstrømsbro til 4 mia. kr. og endelig det noget mere beskedne projekt i kroner øre, men vigtige udbygning af Rute 9. Den slags investeringer i infrastruktur kan andre dele af landet kun drømme om.

- Lolland-Falster er i gang med en positiv udvikling, men med de her investeringer, kan vi udvikle os til et krydsfelt for vækst – lige i smørhullet mellem København og Hamborg, siger Allan H. Schmidt.

Den største udfordring for virksomhederne på Lolland-Falster lige nu er at få fat i de dygtige medarbejdere, de har brug for. Baggrunden er den gode nyhed, at virksomhederne i området ansætter flere og flere medarbejdere. På bare tre år er der kommet 700 flere i arbejde i virksomhederne på Lolland-Falster.

- Med bedre veje og forbindelser vil det blive lettere for os at tiltrække medarbejdere til området, og det er helt afgørende for at kunne fortsætte den positive udvikling, siger Allan H. Schmidt.

Men ligesom de store investeringer i infrastrukturer i området kan gøre det lettere at få medarbejdere til virksomhederne, kan det også medvirke til at trække nye virksomheder til området.

- Placeringen centralt mellem Hamborg og København med de nye forbindelser gør Lolland-Falster til et attraktivt sted at drive virksomhed fra. Både internationale og danske virksomheder vil kigge mod vores område, så snart Femern-forbindelsen får det grønne lys. Vi skal gribe de nye muligheder og gøre en målrettet indsats for at tiltrække virksomheder til området, siger Allan H. Schmidt.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent for DI Lolland-Falster Kristian Birkegaard, tlf. 6060 0547, e-mail krbi@di.dk eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk