DI: Lempelser for erhvervsrejsende er godt nyt for dansk luftfart, dansk eksport og dansk økonomi

Dagens initiativ fra udenrigsministeren til at gøre det lettere at foretage erhvervsrejser, er et vigtigt skridt til genstart af den danske eksport, mener Dansk Industri.

- Vi er som samfund dybt afhængige af de mange eksportkroner, som danske virksomheder tjener hjem til landet, og derfor er det afgørende vigtigt at gøre alt, vi kan, for at fremme eksporten, samtidig med at vi tager smitterisikoen alvorligt og handler forsvarligt. Udenrigsministerens initiativ er virkelig kærkomment. Det er noget, vi har arbejdet for længe, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport og Infrastruktur.

De nye initiativer betyder, at alle erhvervsrejser fra mandag morgen kl. 6, bliver betragtet som nødvendige rejser. Det bliver samtidigt muligt for erhvervsrejsende efter hjemkomsten at få foretaget en kviktest, og hvis den er negativ, kan medarbejderne tage direkte på arbejde. Samtidig etablerer udenrigsministeriet en hotline, som virksomhederne kan benytte til at få svar på spørgsmål om erhvervsrejser.

- De omfattende restriktioner både i Danmark og i resten af verden har sat en stopper for mange erhvervsrejser og gjort det svært at rejse ud og vinde nye ordrer hjem til Danmark. Men vi skal hele tiden afsøge nye muligheder for at holde vores samfund og arbejdspladserne i gang. Initiativet fra udenrigsministeren er absolut en god hjælp, siger Michael Svane.

De nye initiativ gælder altså straks mandag morgen, men regeringen arbejder samtidig med en række initiativer på lidt længere sigt. Det kan for eksempel være aftaler med enkelte lande om gensidig adgang til eksportmarkeder, hvor der kan være krav om en karantæneperiode.

- Lettelserne er vigtige for virksomhederne og deres ansatte, fordi de skaber klarhed. Det vigtigste er, at erhvervsrejser nu helt generelt anses for nødvendige rejser, siger Michael Svane.

Regeringen siger samtidig, at den vil arbejde for anerkendelsen af et coronapas, som DI længe har været fortaler for.

- Det er godt at regeringen kommer med initiativer, der virker her og nu og samtidig kigger frem mod yderligere initiativer. Vi har haft en god dialog med regeringen, og vi er glade for, at der er blevet lyttet, siger Michael Svane.

Yderligere oplysninger fås hos Michael Svane, tlf. 4036 1348, e-mail misv@di.dk, eller vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.