DI lancerer millionsats på mere digitalisering

DI sætter nu gang i en omfattende indsats til mere end 10 mio. kr. i de kommende år for at løfte digitaliseringen i Danmark.

Den nye indsats skal bl.a. komme helt ud i den enkelte virksomhed med råd og vejledning, men DI opfordrer samtidig regeringen og Folketinget til at få lagt en ny, samlet strategi for den digitale udvikling i Danmark. Mange virksomheder er endnu ikke kommet i gang med digitalisering og mindst af alt med brugen af avancerede teknologier som kunstig intelligens.

- Vi har store ambitioner om at løfte digitaliseringen i Danmark og i danske virksomheder. Derfor skifter vi nu gear og starter den omfattende indsats. Danmark hører til i verdenseliten, når det gælder digitalisering, men vil videre. Danmark skal fortsat være et konkurrencedygtigt samfund internationalt, og derfor er der brug for at øge digitaliseringen og brugen af avancerede teknologier - ikke bare i virksomhederne, men også i det offentlige, siger direktør Lars Frelle-Petersen, DI.

Indsatsen starter nu og løber i de næste par år med titlen ”Tech der tæller”. Et af en hel række af initiativer i indsatsen er skræddersyede forløb, hvor den enkelte virksomhed guides gennem en digital omstilling i tæt samarbejde med andre virksomheder, eksperter og fagmedarbejdere i DI.

Nye tal fra DI viser, at 4 ud af 10 virksomheder ikke har været i gang med projekter om at digitalisere deres forretning inden for de seneste to år. Tallene bygger på en undersøgelse blandt 400 virksomheder. Den viser også, at en tredjedel af virksomhederne slet ikke er gået i gang med at bruge big data, blockchain, 3D-print, kunstig intelligens eller andre avancerede teknologier.

- Vi kan se, at virksomheder, der digitaliserer, får en gevinst ud af det. Digitalisering giver dem en konkurrencefordel, og det er jo det, der skal skabe flere job og mere velstand her i landet. Derfor vil vi i DI sætte mere mandskab ind på at hjælpe vores medlemmer med at tage deres næste digitale skridt, siger Lars Frelle-Petersen.

DI har foreløbig sat 10 mio. kr. af til projektet. I første omgang ansætter DI tre nye medarbejdere til indsatsen og understøtter desuden en række initiativer, der kan styrke digitaliseringen af Danmark.

- Vi ved godt, at det ikke altid er nemt at gå i gang med digitalisering, men der er kæmpe fordele ved at gøre det. Vi skal helt ud i den enkelte virksomhed og samarbejde med dem om konkrete projekter om digitalisering og bidrage med råd og vejledning, siger Lars Frelle-Petersen.

En alvorlig bremse på digitalisering og anvendelse af ny teknologi er ifølge DI, at borgere verden over har dalende tillid til virksomhederne og anvendelse af deres data i kommercielt øjemed.

- Vi ser en voksende tillidskrise, desværre også i Danmark. Det skal erhvervslivet og resten af samfundet tage alvorligt. Uden tillid går digitaliseringen simpelthen i stå. Derfor skal digital ansvarlighed gøres til en styrkeposition både for Danmark og den enkelte virksomhed. ”Digital made in Denmark” skal være synonymt med høj ansvarlighed og sikkerhed, siger Lars Frelle-Petersen.

Samtidig med den nye digitaliseringsindsats vil DI arbejde politisk for at regeringen og folketinget bliver enige om en ny, samlet strategi for digitalisering af Danmark.

- Vi har brug for nogle nye politiske ambitioner på området. Vi har bl.a. brug for en arbejdsstyrke med stærke digitale kompetencer – bl.a. ved at uddanne flere med de digitale kompetencer, som erhvervslivet efterspørger.

I det hele taget er der hårdt brug for et langt tættere samarbejde mellem private virksomheder og det offentlige om digitalisering, siger Lars Frelle-Petersen.

I den forbindelse foreslår DI også en ny digital omstillingsfond på i alt 15 mia. kr., som skal gå til digital omstilling af hele den offentlige sektor – i tæt samarbejde med erhvervslivet.

Læs mere om ”Tech der tæller” her

Yderligere oplysninger fås hos digitaliseringspolitisk chef Christian Hannibal, tlf. 2064 4872, e-mail chhn@di.dk eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.

DI: Læg en køreplan for hjælpepakkerne27.5.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden coronakrisens start har regeringen sammen med Folketingets partier indført en række hjælpepakker, som har holdt hånden under job og dansk økonomi, mens danske virksomheder har været påvirket af nedlukningen. Det har fra starten været klart, at hjælpepakkerne var midlertidige, men det er også afgørende at sikre en fornuftig udfasning. Derfor er det godt, at regeringen har nedsat en økonomisk ekspertgruppe, der kan danne grundlag for at drøfte udfasningen af hjælpepakkerne, og DI ser frem til ekspertgruppens vurdering.