DI: Kunstig intelligens skal være made in Europe

EU-kommissionen har i dag præsenteret en samlet plan for udviklingen af europæisk kunstig intelligens. DI ser positivt på planen.

- Kunstig intelligens skal selvfølgelig være ”made in Europe”. Det er yderst nødvendigt med en fælles plan for hele EU, hvis Europa skal have et modsvar til USA og Kinas dominans på området. Samtidig håber vi, at planen kan være til inspiration for den danske regerings kommende strategi på området, siger direktør Lars Frelle-Petersen, DI

Den nye plan for en samlet europæisk satsning på udviklingen af kunstig intelligens spænder vidt og omfatter alt fra forskning over dataplatforme til internationalt samarbejde. Ambitionen er, at europæiske investeringer i kunstig intelligens frem mod 2020 overstiger 20 milliarder euro, og at den årlige stigning i investeringerne senest i 2025 når 20 milliarder euro.

- Det er et rigtig godt forslag fra Kommissionen, at der skal være et langt tættere samarbejde mellem EU, medlemsstaterne og den private sektor. Vi skal samle kræfterne og arbejde i samme retning, hvis Europa på sigt skal kunne konkurrere med USA og Kina om at tiltrække og udvikle innovative virksomheder og kompetencer inden for kunstig intelligens, siger Lars Frelle-Petersen.

EU’s plan vil løbende blive opdateret hvert år, og DI roser også planens forslag om at etablere europæiske testmiljøer til udviklingen af kunstig intelligens.

- Det er vigtigt at holde fast i en rød tråd i arbejdet med kunstig intelligens i EU, og al forskning og forsøg med teknologien skal gå hånd i hånd med de etiske overvejelser. Vi skal målrettet gå efter at udvikle kunstig intelligens til gavn for alle og for hele samfundet, siger Lars Frelle-Petersen.

DI ser frem til, at der i kølvandet på EU-planen kommer en national dansk strategi om kunstig intelligens.

- Vi skal også i Danmark op i et højere gear med kunstig intelligens. Vi skal være med helt fremme i forreste felt i Europa. Det vil være helt naturligt med vores generelle førerposition inden for digitalisering, siger Lars Frelle-Petersen.

- Vores stærke fokus på digital ansvarlighed er jo yderst relevant i anvendelsen af kunstig intelligens. Det bør kunne blive en dansk styrkeposition i udviklingen af kunstig intelligens. Vi er i Danmark også stærke på sundhedsdata, og her kan den danske ekspertise kombineret med brugen af kunstig intelligens være til gavn for patienterne, siger Lars Frelle-Petersen.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk eller chefkonsulent Morten Rosted Vang, tlf. +45 2291 5081, e-mail morv@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae