DI: Kommunerne på Lolland-Falster spiller vigtig rolle under coronakrisen

Dansk Industri kommer nu med et nyt katalog med 45 gode ideer, som skal inspirere til, hvordan kommunerne kan være med til hjælpe det lokale erhvervsliv, der er hårdt ramt af coronakrisen.

DI: Kommunerne på Lolland-Falster spiller vigtig rolle under coronakrisen

- Coronakrisen har sat sit eftertrykkelige præg på vores hverdag og vores erhvervsliv. Nu skal vi igen finde vores ben at stå på, og her spiller de to kommuner en stor og vigtig rolle i at få tryk på kedlerne igen, så hjulene kan køre rundt i dansk økonomi, siger formand for DI Lolland-Falster, adm. direktør Kim Frimann, Frimann Biler A/S.

Baggrunden for de 45 anbefalinger er, at kommunerne kan være med til at holde hånden under arbejdspladserne i området og de lokale virksomheder ved at sætte gang i aktiviteter og investeringer.

- Der skal lyde en stor ros for det arbejde, som kommunerne på Lolland-Falster allerede har gjort for at hjælpe virksomhederne og holde hånden under lokale arbejdspladser. Men krisen udvikler sig uforudsigeligt - også på virksomhedernes eksportmarkeder - og nogle virksomheder rammes senere end andre. Derfor har vi fortsat brug for, at kommunerne sammen med erhvervslivet holder samfundet på sporet, siger Kim Frimann.

Lolland-Falster har i en årrække været inde i en positiv udvikling, og der skal fortsat være fokus på at sikre den udvikling. Med et infrastrukturprojekt som Femernforbindelsen kommer der masser af aktivitet i området, og projektet rummer en masse muligheder for fremtiden. Derfor skal der sikres gode betingelser for at drive og starte virksomhed i området, og blandt andet skal vi holde fokus på at sikre den kvalificerede arbejdskraft i fremtiden.

- Et af de store diskussionsemner inden krisen var uddannelse, og det er fortsat vigtigt, at vi på Lolland-Falster får talt om, hvad vi gør ved de små ungdomsårgange. En vigtig forudsætning for at drive virksomhed er at kunne skaffe kvalificeret arbejdskraft, og selvom ledigheden er stigende på grund af krisen, så skal vi fortsat have uddannet fremtidens medarbejder, ligesom arbejdsstyrken skal være klar til det ”nye” arbejdsmarked, siger Kim Frimann.

- Coronakrisen har som sagt allerede sat sit præg, men vil også gøre det mange år endnu. Vi har ikke set alle krisens konsekvenser endnu, derfor er det vigtigt at fortsat fokusere på sammen at løse udfordringerne, ligesom det er vigtigt at vi holder sammen på hele Lolland-Falster, når vi ser på området som et sted at drive virksomhed og bo, siger Kim Frimann.

Læs alle DI's anbefalinger her

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent i DI Lolland-Falster Lars Magnus Lund Christensen, tlf. 4127 2838, e-mail lmlc@di.dk

Mail: lmlc@di.dk