DI: Klimasporet frem mod 2030 er lagt

Regeringen har med sit udspil til klimahandlingsplan lagt et ambitiøst og målrettet spor ud for de kommende ti års klimaindsats. DI hæfter sig ved, at der kommer flere energieffektiviseringer i virksomheder, mere vindenergi, en grønnere varmesektor og mere biogas. Regeringen skal have stor anerkendelse for, at den har lyttet til anbefalingerne fra klimapartnerskaberne – og nu anviser en grøn vækstvej ud af coronakrisen, mener DI.

- Regeringen sætter ind de helt rigtige steder for at gøre Danmark til et foregangsland for grøn vækst. Med planen kommer Danmark til at sætte et væsentligt mindre klimaaftryk på kloden. Og vi vil fortsat drive den teknologisk udvikling inden for vindenergi, energieffektivisering, biogas og fjernvarme. Det er teknologier, som allerede i dag skaber væsentlige positive effekter for den grønne omstilling, store eksportindtægter og tusindvis af job, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

- Jeg kan genkende mange af anbefalingerne fra klimapartnerskaberne i regeringens initiativer. Det er meget glædeligt, at regeringen har taget det solide arbejde fra klimapartnerskaberne til sig. Regeringens udspil understreger, at vi kan finde en grøn vækstvej ud af krisen, siger DI’s adm. direktør.

Udspillet fra regeringen vil levere to millioner ton CO2. Det giver altså ikke hele svaret på, hvordan vi når målsætningen om at reducere udledningen af CO2 med 70 procent i 2030. Transportsektoren og landbruget er for eksempel ikke med i udspillet. Der er også store muligheder inden for energieffektiviseringer af hele boligmassen, som regeringen og Folketinget kan bringe endnu mere i spil.

- Sporene er lagt frem mod 2030, men vi har endnu ikke fået alle vognene på toget. Vi kender heller ikke den præcise hastighed, vi skal køre med. Nu skal regeringen forhandle en aftale med partierne i Folketinget. Vi håber, at det ender med en samlet plan, som troværdigt viser, hvordan vi sammen kan nå klimamålsætningen og samtidig styrke danske arbejdspladser og vores konkurrenceevne , siger Lars Sandahl Sørensen.

I den seneste tid har flere peget på en ny høj CO2-afgift, som en kilde til at finansiere de kommende års klimaindsats. Det har regeringen klogeligt fravalgt. Vi mangler dog stadig at se konkrete forslag til, hvordan regeringen vil skaffe pengene.

- Særligt på vejen ud af en krise giver det ikke mening at pålægge virksomhederne højere afgifter. Men det er også vigtigt at slå fast, at vi ønsker at lykkes med vores ambitioner om en reel reduktion af CO2. Vi ønsker ikke, at udledningerne flytter til udlandet, og det er der stor risiko for, hvis virksomhederne bliver pålagt en høj CO2-afgift, fastslår Lars Sandahl Sørensen.

Regeringen vil afsætte 900 mio. kr. frem til 2024 til at udnytte grøn strøm og skabe energieffektivitet i virksomhederne. Det er en hjælp til den grønne omstilling af ikke mindst de små mellemstore virksomheder, mener DI.

Udspillet rummer flere initiativer som på kort sigt vil reducere CO2-udledningen. Der er også en stribe elementer, som først for alvor vil have en effekt på den anden side af 2030. Det er energiøer, kulstoffangst og power-to-X. Sidstnævnte dækker over alternative brændstoffer til fly, skibe og lastbiler.

- Det er spændende og vigtigt, at regeringen vil satse på fremtidens teknologier. Det vil give Danmark et klimalederskab, og lykkes vi, kommer det til at gøre en kæmpe forskel for klimaet. Det er teknologier, som vil blive efterspurgt over alt på kloden, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.