DI: Kampen mod klimaforandringer skal have topprioritet

Regeringen sætter med klimaloven et meget ambitiøst mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030. DI er enig i, at kampen mod klimaforandringerne er en afgørende – og bunden opgave. Og vi samarbejder meget gerne med politikerne om at finde de nødvendige løsninger, siger Tine Roed, direktør i DI.

Klimaloven skal sætte rammerne for indsatsen i de kommende år. Regeringen lægger op til, at det bliver en bindende lov – i lighed med budgetloven – som pålægger Folketinget at træffe de nødvendige beslutninger, så man kan nå det ambitiøse mål om 70 procents reduktion af CO2 i 2030.

- Det er helt oplagt at give kampen mod klimaforandringerne topprioritet. Hvis vi ikke formår at sænke udledningen af drivhusgasser betydeligt, vil konsekvenserne blive uoverskuelige. Det vil vi tage meget alvorligt. Derfor støtter vi regeringens ambition om at sænke udledningen af CO2 med 70 procent i 2030, siger Tine Roed, direktør i DI

Der skal mange tiltag til, hvis vi skal nå målet. Vi skal udnytte energien mere effektivt. Vi skal investere mere i sol- og vindenergi og blive bedre til at integrere den grønne strøm i alle sektorer. Vores biler skal køre på vedvarende energi, og alle skal bidrage til klimaindsatsen.

Vi kender mange af de teknologier, der skal til, men der bliver også brug for nye, som skal udvikles på vej mod 2030. Derfor er det nødvendigt, at forskningen får et markant løft. Vi er nødt til at gøre vores afgifter tidssvarende og sikre, at de fremmer den grønne omstilling mest muligt.

- Regeringens klimamål er meget ambitiøst, og ingen har endnu hele svaret på, hvordan vi skal opfylde målet. Derfor er det vigtigt, at klimaloven bliver indrettet så fleksibelt, at den tager hensyn til teknologiudviklingen frem mod 2030, siger Tine Roed.

- Erhvervslivet er klar til at bidrage. Vi ønsker at blive en aktiv deltager i den fremtidige klimaindsats, ligesom vi har bakket op om den historisk brede energiaftale. Derfor håber vi, at politikerne under forhandlingerne om klimaloven vil sikre, at erhvervslivet bliver inddraget, siger Tine Roed.

Direktør i DI Tine Roed træffes via presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 23326829

PRESSEINVITATION: Klimamøde for service, it, rådgivning og turisme15.1.2020 11:25:34 CETPresseinvitation

Hvornår: Mandag den 20. januar kl. 13.30-16.00 Hvor: Industriens Hus, H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V Arbejdet i regeringens 13 klimapartnerskaber er i gang. Spørgsmålet er, hvordan erhvervslivet i samarbejde med regeringen kan nå den ambitiøse målsætning om 70 procents CO2-reduktion i 2030? Svarene på det spørgsmål præsenterer og diskuterer klimapartnerskabet for service, it, rådgivere og turisme ved et stort klimamøde. Klimamødet byder på oplæg fra Katherine Richardson, professor og medlem af Klimarådet og Jesper Theilgaard, klimaekspert og meteorolog samt virksomhedscases og debat. Tilmelding hos presserådgiver i DI Lars Bøgeskov på LARB@di.dk eller tlf. 223 3138 Se program her: https://www.danskindustri.dk/arrangementer/soeg/arrangementer/klima-miljo-og-energi/klimapartnerskaberne-skudt-i-gang-virksomheder-i-di-tog-aktiv-del-til-gront-ide-laboratorium/ Følg os på:

DI og 3F Transport jubler over bred aftale om ordnede forhold på vejene15.1.2020 11:03:51 CETPressemeddelelse

Det er godt nyt for både transportvirksomheder og chauffører, at regeringen sammen med Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er nået til enighed om at omsætte aftalen mellem DA og FH’s aftale på vejtransportområdet til lov. Aftalen er et vigtigt tiltag for at sikre ordentlige og ordnede forhold på de danske veje, mener DI og 3F Transport.

PRESSEINVITATION: DI og 3F Transport tager hul på overenskomstforhandlingerne ‪14. januar13.1.2020 10:00:00 CETPresseinvitation

3F Transport og Dansk Industri tager hul på forhandlinger om nye overenskomster på transportområdet ‪tirsdag den 14. januar 2020. I den forbindelse inviteres pressen til en kort briefing: ‪Tirsdag den 14. januar kl. 11.00 ‪Industriens Hus ‪H.C. Andersens Boulevard 18 1553 København V Her vil der være mulighed for fotografering og spørgsmål til forhandlerne - navnlig formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt Dansk Industris adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Forhandlingerne omfatter den såkaldte Fællesoverenskomst, der gælder for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere, og aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på: