DI inviterer til folkehøring i Sønderborg om grøn omstilling og big data

Torsdag den 3. september holder Dansk Industri folkehøring i Sønderborg for borgere, virksomheder, myndigheder og politikere. Det sker som led i en landsdækkende turne, hvor DI sætter ny teknologi og digitalisering til debat blandt danskerne.

På folkehøringen i Sønderborg skal deltagerne diskutere og udvikle nye idéer til, hvordan vi fremover kan bruge data og digitalisering til at bidrage til den grønne omstilling. Folkehøringen finder sted kl. 10.00-15.00 hos Sønderborg Vækstråd.

- Sønderborg er godt på vej mod nullet i 2029, men vi kommer kun i mål såfremt vi styrker anvendelsen af data i vores borger- og virksomhedsinddragelse. Ved at frisætte forbrugsdata får borgerne overblik, og virksomhederne kan udvikle nye forretningskoncepter og skabe grønne jobs. Vi kigger ind i en ny spændende digital verden, siger Peter Rathje, som er direktør i ProjectZero i Sønderborg, og som selv holder oplæg på folkehøringen.

Danmark har høje klimaambitioner, og derfor vokser behovet for nye teknologiske løsninger . En af de mulige løsninger er en bedre udnyttelse af de enorme mængder data, som f.eks. myndigheder og forsyningsselskaber ligger inde med om danskernes energiforbrug. Det er værdifulde oplysninger, som danske virksomheder og offentlige institutioner kan udnytte til udvikling af nye services og innovative forretnings- og servicemodeller. Samtidig kan forbrugerne få adgang til tidssvarende, smarte og energieffektive løsninger.

- Det er vigtigt, at danskerne er med til at præge brugen af data i vores energisystem. Hvordan vil vi gerne have, at vores forbrugsdata bliver brugt? Og hvilke fordele kan vi få ud af at bruge dem klogt? Det vil vi gerne diskutere med danskerne, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

Danske virksomheder er generelt blevet dygtige til brug af deres data til udviklingen af deres forretninger. Folkehøringen i Sønderborg sætter derfor fokus på, hvordan vi udnytter den udvikling til at nå i mål med den grønne omstilling.

- Vi vil gerne diskutere, hvordan viden i data – herunder borgernes forbrugsdata – kan understøtte vækst, nye forretningsmodeller, grøn omstilling og et mere bæredygtigt samfund i fremtiden. Vi vil gerne tale med danskerne om, hvordan vi kommer derhen, hvad der er vigtigt, og hvad vi skal være varsomme med, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

Folkehøringen ”Data giver grøn omstilling” er en del af initiativet ”Danmarks digitale fremtid”, som består af 10 folkehøringer, der afvikles forskellige steder i landet. Hver folkehøring centreres omkring et bestemt tema inden for det digitale område, hvor DI sætter spot på forskellige digitale muligheder og dilemmaer, der påvirker alles arbejdsliv og dagligdag. ​

DI inviterer både borgere, politikere, meningsdannere og andre interessenter med om bordet, så samtalen bliver bred og inkluderende. ​

Efter hver høring følger mindst én politisk anbefaling, der kan handles på inden for det pågældende temafelt. Til den afsluttende folkehøring samles alle anbefalingerne til et samlet katalog, som efterfølgende overdrages til Christiansborg.

Læs mere om initiativet ”Danmarks digitale fremtid” her

Yderligere oplysninger fås hos digitaliseringspolitisk chef i DI Christian Hannibal, tlf. 2064 4872, e-mail chhn@di.dk eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Vi skal i gang med energiøerne nu22.1.2021 09:55:40 CETPressemeddelelse

Den politiske beslutning om energiøer i Nordsøen og Østersøen cementerer Danmarks rolle som førende havvindnation. Men politikerne behøver ikke at bruge tid på at drøfte, hvordan energiøerne præcis skal se ud. Aktørerne på markedet finder selv ud af, om energiøerne skal placeres på kunstige øer eller platforme, mener Wind Denmark og Dansk Industri. Det er til gengæld vigtigt, at vi snarest kommer i gang med at etablere øerne.

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning