DI: Internationale studerende er en god forretning, som kan blive endnu bedre

Regeringen vil møde universiteterne med et krav om, at tilgangen af internationale studerende reduceres med 1.000 pladser. DI bakker op om, at der er klart politisk fokus på, at for mange internationale studerende forlader Danmark. Men de studerende er en god forretning for Danmark, så fokus bør i højere grad være på at fastholde de studerende – frem for at skære i optaget.

-Internationale studerende er en god forretning for Danmark, men det kan blive en endnu bedre forretning. Derfor giver regeringens fokus rigtig god mening. Vi skal blive bedre til at fastholde flere af de internationale studerende efter endt uddannelse i Danmark, og vi skal have en klar strategi for optagelse af de internationale studerende, siger chef for forskning- og videregående uddannelse i Dansk Industri Mette Fjord Sørensen.

- I en tid med stigende mangel på medarbejdere med de rette kompetencer, skal vi gøre mere for at fastholde de studerende, som tager deres uddannelse i Danmark, ikke mindst inden for de områder, hvor vi allerede nu oplever mangel på medarbejdere.

- Derfor vil vi også opfordre til at fjerne barriererne for, at de internationale studerende kan få hurtigt fodfæste på det danske arbejdsmarked, siger Mette Fjord Sørensen.

Universiteterne får ansvar for at gennemføre reduktionen af studiepladser, hvor der er for mange, der rejser direkte hjem efter endt uddannelse eller ikke kommer i job i Danmark. Der er stor forskel på, hvordan situationen for internationale studerende er på de enkelte uddannelser og de enkelte institutioner, og der er nogle områder, hvor beskæftigelsen og fastholdelsen kan blive meget bedre.

- Vi må ikke smide barnet ud med badevandet, fordi der er konkrete udfordringer med, at for mange rejser hjem efter endt uddannelse eller, at en del ikke kan få hurtigere fodfæste på arbejdsmarkedet.

- Det giver mening, at man skruer ned for optaget på nogle af de områder, hvor efterspørgslen på det danske arbejdsmarkedet ikke er stor, dog skal man gerne kunne skrue op, hvor vi allerede har mangel på kompetencer – det giver regeringens model ikke mulighed for.

- Vi må ikke smække døren i for mulige talenter. Ikke mindst fordi det er en god forretning for Danmark med internationale studerende, som efterfølgende bidrager på arbejdsmarkedet – og ligeledes fordi vi kan tiltrække nogle talenter.

Det skal ikke være et mål i sig selv, at antallet reduceres. Det er et mål, at Danmark får endnu mere ud af investeringen i de internationale studerende, afslutter Mette Fjord Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.