DI: Internationale studerende er en god forretning, som kan blive endnu bedre

Regeringen vil møde universiteterne med et krav om, at tilgangen af internationale studerende reduceres med 1.000 pladser. DI bakker op om, at der er klart politisk fokus på, at for mange internationale studerende forlader Danmark. Men de studerende er en god forretning for Danmark, så fokus bør i højere grad være på at fastholde de studerende – frem for at skære i optaget.

-Internationale studerende er en god forretning for Danmark, men det kan blive en endnu bedre forretning. Derfor giver regeringens fokus rigtig god mening. Vi skal blive bedre til at fastholde flere af de internationale studerende efter endt uddannelse i Danmark, og vi skal have en klar strategi for optagelse af de internationale studerende, siger chef for forskning- og videregående uddannelse i Dansk Industri Mette Fjord Sørensen.

- I en tid med stigende mangel på medarbejdere med de rette kompetencer, skal vi gøre mere for at fastholde de studerende, som tager deres uddannelse i Danmark, ikke mindst inden for de områder, hvor vi allerede nu oplever mangel på medarbejdere.

- Derfor vil vi også opfordre til at fjerne barriererne for, at de internationale studerende kan få hurtigt fodfæste på det danske arbejdsmarked, siger Mette Fjord Sørensen.

Universiteterne får ansvar for at gennemføre reduktionen af studiepladser, hvor der er for mange, der rejser direkte hjem efter endt uddannelse eller ikke kommer i job i Danmark. Der er stor forskel på, hvordan situationen for internationale studerende er på de enkelte uddannelser og de enkelte institutioner, og der er nogle områder, hvor beskæftigelsen og fastholdelsen kan blive meget bedre.

- Vi må ikke smide barnet ud med badevandet, fordi der er konkrete udfordringer med, at for mange rejser hjem efter endt uddannelse eller, at en del ikke kan få hurtigere fodfæste på arbejdsmarkedet.

- Det giver mening, at man skruer ned for optaget på nogle af de områder, hvor efterspørgslen på det danske arbejdsmarkedet ikke er stor, dog skal man gerne kunne skrue op, hvor vi allerede har mangel på kompetencer – det giver regeringens model ikke mulighed for.

- Vi må ikke smække døren i for mulige talenter. Ikke mindst fordi det er en god forretning for Danmark med internationale studerende, som efterfølgende bidrager på arbejdsmarkedet – og ligeledes fordi vi kan tiltrække nogle talenter.

Det skal ikke være et mål i sig selv, at antallet reduceres. Det er et mål, at Danmark får endnu mere ud af investeringen i de internationale studerende, afslutter Mette Fjord Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen4.4.2019 14:25:14 CESTPressemeddelelse

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI: Bedre udnyttelse af overskudsvarme gavner borgere, virksomheder og klimaet28.3.2019 16:27:25 CETPressemeddelelse

Partierne bag energiaftalen har i dag taget de vigtige første skridt, mod at vi fremover kan udnytte industriens overskudsvarme til at varme flere danske boliger op. Det er godt for klimaet, husholdningerne og virksomhederne, at vi udnytter den varme, som ellers vil blive sendt ud i den blå luft. Men det er afgørende, at partierne bag aftalen holder sig fra at indføre dobbeltregulering af overskudsvarme, mener DI.