DI: Internationale studerende er en god forretning, som kan blive endnu bedre

Regeringen vil møde universiteterne med et krav om, at tilgangen af internationale studerende reduceres med 1.000 pladser. DI bakker op om, at der er klart politisk fokus på, at for mange internationale studerende forlader Danmark. Men de studerende er en god forretning for Danmark, så fokus bør i højere grad være på at fastholde de studerende – frem for at skære i optaget.

-Internationale studerende er en god forretning for Danmark, men det kan blive en endnu bedre forretning. Derfor giver regeringens fokus rigtig god mening. Vi skal blive bedre til at fastholde flere af de internationale studerende efter endt uddannelse i Danmark, og vi skal have en klar strategi for optagelse af de internationale studerende, siger chef for forskning- og videregående uddannelse i Dansk Industri Mette Fjord Sørensen.

- I en tid med stigende mangel på medarbejdere med de rette kompetencer, skal vi gøre mere for at fastholde de studerende, som tager deres uddannelse i Danmark, ikke mindst inden for de områder, hvor vi allerede nu oplever mangel på medarbejdere.

- Derfor vil vi også opfordre til at fjerne barriererne for, at de internationale studerende kan få hurtigt fodfæste på det danske arbejdsmarked, siger Mette Fjord Sørensen.

Universiteterne får ansvar for at gennemføre reduktionen af studiepladser, hvor der er for mange, der rejser direkte hjem efter endt uddannelse eller ikke kommer i job i Danmark. Der er stor forskel på, hvordan situationen for internationale studerende er på de enkelte uddannelser og de enkelte institutioner, og der er nogle områder, hvor beskæftigelsen og fastholdelsen kan blive meget bedre.

- Vi må ikke smide barnet ud med badevandet, fordi der er konkrete udfordringer med, at for mange rejser hjem efter endt uddannelse eller, at en del ikke kan få hurtigere fodfæste på arbejdsmarkedet.

- Det giver mening, at man skruer ned for optaget på nogle af de områder, hvor efterspørgslen på det danske arbejdsmarkedet ikke er stor, dog skal man gerne kunne skrue op, hvor vi allerede har mangel på kompetencer – det giver regeringens model ikke mulighed for.

- Vi må ikke smække døren i for mulige talenter. Ikke mindst fordi det er en god forretning for Danmark med internationale studerende, som efterfølgende bidrager på arbejdsmarkedet – og ligeledes fordi vi kan tiltrække nogle talenter.

Det skal ikke være et mål i sig selv, at antallet reduceres. Det er et mål, at Danmark får endnu mere ud af investeringen i de internationale studerende, afslutter Mette Fjord Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og