DI: Initiativpris går til lokal virksomhed, som gør produktionen grøn og digital

Ved hjælp af robotter og et 3D-program har virksomheden S.E.W. North Filtration firedoblet deres produktion og udviklet løsninger, som også kan komme andre virksomheder til gavn. Det har resulteret i DI Lolland-Falsters Initiativpris 2022.
Fra venstre:
Holger Schou Rasmussen, borgmester Lolland Kommune
Lars Pedersen, medejer og
direktør SEW North Filtration A/S
Jacob Jacobsen, medejer og adm. direktør SEW North Filtration A/S
Jacob Søndergaard Nielsen, formand DI Lolland-Falster
Fra venstre: Holger Schou Rasmussen, borgmester Lolland Kommune Lars Pedersen, medejer og direktør SEW North Filtration A/S Jacob Jacobsen, medejer og adm. direktør SEW North Filtration A/S Jacob Søndergaard Nielsen, formand DI Lolland-Falster

S.E.W. North Filtration A/S startede en digital rejse tilbage i 2014, hvor der var behov for at øge produktionen og skærme medarbejderne for tunge løft. Siden da har et 3D program hjulpet med at opskalere produktionen med hjælp fra robotter, ligesom varmepumper har løftet den grønne omstilling.

- En virksomhed som vores er i skarp konkurrence med virksomheder i bl.a. Kina, derfor stiller det store krav til vores effektivitet. Med robotterne kan vi tage konkurrencen op, da vi med den nuværende medarbejderstab har firedoblet produktionskapaciteten. Vi forsøger at fjerne samtlige tunge løft og monotone bevægelser fra vores medarbejdere, og samtidig kan vi sikre virksomheden i fremtiden, hvor vi har mulighed for at tage større ordre ind, siger adm. direktør Jacob Jacobsen, der ejer S.E.W. North Filtration A/S sammen med Lars Pedersen.

S.E.W. North Filtration beskæftiger i dag over 50 medarbejdere, men virksomheden oplever også, at det bliver sværere at tiltrække de nødvendige medarbejdere.

- For os handler det om at være en attraktiv og visionær virksomhed, som kigger ind i fremtiden. Det er vigtigt at bruge robotterne smart, så de letter vores dagligdag og øger vores konkurrencekraft. Vores ansatte har taget godt imod deres nye ’kollegaer’, men vi må også sande, at det er blevet sværere at finde nye kollegaer, derfor er robotterne også vigtige i forhold til at imødekomme manglen på medarbejdere i fremtiden, siger Jacob Jacobsen.

Derudover skal et nyt portalsystem gøre det muligt for transportfirmaer at afhente og levere varer døgnet rundt. Det vil optimere CO2-udledningen hos transportvirksomheden, som mere fleksibelt kan planlægge afhentning hos S.E.W. North Filtration A/S.

- Vi ser stigende udgifter til transport, og der kan vi effektivisere, hvis vi gør det lettere for transportvirksomhederne at optimere deres ruteplanlægning. Derfor udvikler vi et system, hvor chaufføren får adgang til vores fabrik med f.eks. en app. Her vil selvkørende trucks køre varerne frem til chaufføren, som ikke er afhængig af, at vores lagermedarbejder er mødt ind. Den løsning kan komme andre virksomheder til gavn, og vi forventer os meget af den, siger Jacob Jacobsen.

Der ligger et stort potentiale i forhold til digitalisering og automatisering af de danske virksomheder, som kan optimere produktionen og gøre forretningen mere bæredygtig.

- S.E.W. North Filtration A/S er en foregangsvirksomhed, som mange kan lade sig inspirere af. De er visionære og har set potentialet i automatisering og digitalisering. Deres udvikling kan andre mindre produktionsvirksomheder lære af. Samtidig er det interessant at arbejde med løsninger, som kan komme andre virksomheder til gavn som deres portalsystem med ubemandet afhentning af varer. De er den helt rigtige vinder af DI Lolland-Falsters Initiativpris ’22, siger Jakob Søndergaard Nielsen formand for DI Lolland-Falster.

S.E.W. North Filtration A/S fik overrakt initiativprisen på virksomhedens adresse den 3. november. Ved prisoverrækkelsen deltog borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen og formand for DI Lolland-Falster Jakob Søndergaard Nielsen.

- Vi er stolte og beærede over at modtage prisen, som er en anerkendelse af vores arbejde. Vi vil samtidig sende en tak til de aktører, som har været med til at udvikle vores nye fabrik, slutter Jacob Jacobsen.

Fakta om S.E.W. North Filtration A/S:

• Etableret i 2011 af Jacob Jacobsen og Lars Pedersen
  •  S.E.W. North FiltrationA/S producerer filterpatroner til filteranlæg, disse filtre patroner renser luften for støvpartikler og bidrager til et rent og sundt miljø på virksomheder i hele verden
  • Der er ca. beskæftiget 56 personer i virksomheden
  •  Bruttofortjeneste var i 2021 på 26,5 mio. kr. og årets resultat på godt 7,6 mio. kr.

Fakta om Initiativprisen:

• Prisen uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt de små og mellemstore virksomheder i DI's medlemskreds.
  • Det er bestyrelsen i den pågældende regionalforening, der udpeger modtageren af Initiativprisen.

Kriterierne for Initiativrisen:

• Virksomheden må ikke have over 100 ansatte.
  • Virksomheden skal gennem særligt initiativ og virkelyst inden for afsætning, teknologi, uddannelse eller andre områder gennem en kortere årrække have skabt grundlag for vækst.
  • Der vil også blive lagt vægt på udviklingen i nøgletal, eksempelvis omsætningen (bruttoavancen), årets resultat, egenkapitalen og/eller antal ansatte de seneste år.
  •  Virksomheden skal være fuldt medlem af DI eller være associeret.

Formand Jakob Søndergaard Nielsen, DI Lolland-Falster, telefon 3047 0067

Adm. direktør Jacob Jacobsen, S.E.W. North Filtration A/S, telefon 5460 2080