DI: Husk erhvervslivet i udligningsreform

I DI hilser vi det velkomment, at regeringen vil søge at samle et bredt flertal bag en modernisering af udligningsordningen.

- Vi har et meget klart hovedbudskab til folketingets partier: Husk erhvervslivet i udligningsreformen. Det er utroligt vigtigt, at den enkelte kommune har incitament til at skabe arbejdspladser og vækst. Derfor foreslår vi, at hver kommune fremover får 5.000 kr. i direkte overførsel fra staten for hver privat arbejdsplads i kommunen i stedet for den nuværende andel af selskabsskatten. Det vil give en langt mere jævn fordeling mellem kommunerne og en større gevinst, ved at der skabes nye arbejdspladser i kommunen, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

- Stærke virksomheder med gode arbejdspladser er altafgørende for, at en by og kommune kan udvikle sig – både når det gælder arbejdspladser og finansiering af vores fælles velfærd. Derfor skal erhvervslivet have fokus i udligningsreformen. Hele formålet med udligningsreformen er jo netop at sikre et solidt grundlag for udvikling af lokalsamfundene, og her spiller gode vilkår for virksomhederne en nøglerolle, siger DI-direktøren.

Vigtigt at alle kommuner får mulighed for reelt at forbedre sin situation

- Der skal sikres gode og stabile rammer på tværs af landet, og samtidig skal det sikres, at alle kommuner reelt kan forbedre deres muligheder. Det duer ikke, hvis en kommune mister stort set hver eneste krone, som den kan effektivisere på f.eks. smartere administration, fordi den så blot skal aflevere pengene til øget udligning – eller modsat miste pengene i modtaget udligning, siger DI's Kent Damsgaard.

- Vi hilser det meget velkomment, at der lægges op til en diskussion af, hvordan der kan sikres de bedste rammer for ledelse og administration af landets største kommuner, siger Kent Damsgaard.

Du kan læse mere om DI’s forslag til en ny kommunal jobpræmie, som skal styrke kommunernes fokus på virksomhedernes rammevilkår her:

For yderligere kontakt venligst presserådgiver Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, +45 2830 1544.

Invitation til pressemøde: Forlig om nye overenskomster på transportområdet21.2.2020 23:02:37 CETPressemeddelelse

3F Transport og Dansk Industri har fredag aften indgået aftale om nye overenskomster på transportområdet. Aftalen er treårig og rækker frem til 1. marts 2023. Forhandlerne vil præsentere indholdet af de nye overenskomster på et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen lørdag den 22. februar kl. 10.00. Til stede på pressemødet vil være de fem topforhandlere: formand Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen og DI’s viceadm. direktør, Kim Graugaard. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på:

DI og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger20.2.2020 10:00:00 CETPressemeddelelse

Efter længerevarende, intensive forhandlinger mellem DI og 3F Transport har parterne indkaldt deres forhandlingsudvalg i dag torsdag kl. 14.30 med henblik på at forsøge at opnå gennembrudsforlig på Fællesoverenskomsten, der dækker lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Forhandlingerne foregår i Industriens Hus og vil køre uden bagkant. Der er ikke planlagt doorstep-pressemøde før forhandlingerne. Fra 3F Transport er forhandlerne formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen. Fra Dansk Industris føres forhandlingerne af adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Følg os på:

Erfaren topchef bliver direktør for digital mærkningsordning20.2.2020 09:00:41 CETPressemeddelelse

Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk er alle parter bag den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, hvortil Industriens Fond har bevilliget 18 mio. kr. Parterne kan nu løfte sløret for, hvem den nye direktør og drivkraft bag mærket bliver. Mikael Jensen er udnævnt som direktør med virkning fra 1. februar 2020. Mikael er forhenværende adm. direktør for den danske startup virksomhed Momio ApS, som har gjort digital ansvarlighed for børn til deres forretningsgrundlag.