DI: Historisk lavt optag vækker bekymring hos dansk erhvervsliv

Efter to år med historisk høje optag, er optaget på de videregående uddannelser nu faldet så meget, at vi er tilbage til samme niveau som i 2012. En udvikling, der får advarselslamperne til at blinke i dansk erhvervsliv.
Underdirektør for kompetencer og viden i DI, Mikkel Haarder. Foto: Sif Meincke

I år er 60.034 personer blevet tilbudt optagelse på en videregående uddannelse, hvilket er et fald på 11 pct. i forhold til sidste år, hvor det samlede optag lå på 67.425. Vi skal helt tilbage til 2012, for at finde så lave optagelsestal. Det er det største længe fald længe.

- Et fald i det her omfang er større end forventet og det er bekymrende, fordi vores virksomheder har hårdt brug for veluddannede unge. Vi er en af verdens mest konkurrencedygtige nationer, og skal vi holde den position, skal vores virksomheder bruge flere dygtige og veluddannede medarbejdere. Det kan blive en udfordring, hvis ikke vi får optaget til at stige igen i de kommende år, siger underdirektør i DI, Mikkel Haarder.

Et fald var forventet efter to år med rekordhøje optagelsestal grundet corona-situationen samt lukningen af mange engelsksprogede erhvervsakademiuddannelser, men faldet på både STEM-uddannelserne (uddannelser inden for Science, Technology, Engineering and Science) og velfærdsuddannelserne giver alligevel anledning til rynker i panden hos Dansk Industri.

- Det danske samfund skal jo have såvel en velfungerende privat som offentlig sektor for at kunne fungere og opretholde konkurrenceevnen. Det kræver tilstrækkeligt med veluddannede medarbejdere, og det store fald i optagelsestallet giver bekymringer begge steder. Vi skal både have flere dygtige ingeniører og IT-uddannede til virksomhederne, og vi har brug for dygtige fagprofessionelle som fx lærere og sygeplejersker i den offentlige sektor, siger Mikkel Haarder.

Faldende optag på STEM-uddannelserne er dårligt nyt

I år bliver 440 færre studerende optaget på diplom- og civilingeniøruddannelserne sammenlignet med sidste år, hvilket er et fald på 7 procent. Samlet er optaget på de STEM-uddannelserne faldet med 10 procent sammenlignet med 2021. Et optag, der langt fra afspejler det aktuelle og fremtidige behov, ifølge Dansk Industri.

- Vi skal have vendt udviklingen med det faldende optag, særligt på STEM. Det er klart, at en stor del af faldet skyldes lukningen af mange engelsksprogede STEM-uddannelser, men det ændrer ikke på, at virksomhederne stadig har brug for flere unge med stærke tekniske og digitale kompetencer.

- Jeg synes, at det her viser at det var en dårlig idé at lukke mange af de engelsksprogede uddannelser, som tiltrak mange udlændinge. Virksomhederne har brug for at vi klæder de unge på med kompetencer, der kan bidrage  til den grønne omstilling og den digitale udvikling, siger Mikkel Haarder.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Underdirektør for kompetencer og viden i DI, Mikkel Haarder. Foto: Sif Meincke

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.