DI hilser gastronomiske anbefalinger velkommen

Fødevarevirksomhederne er parate til at bidrage til regeringens planer om at gøre gastronomi til en af de danske styrkepositioner. Sådan lyder kommentaren fra DI, efter at regeringens gastronomiske ekspertteam, Team Gastro, i dag har afleveret sine anbefalinger om at fremme dansk gastronomi til miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og erhvervsminister Brian Mikkelsen.

- Det nordiske køkken - og især den danske gastronomi - har vundet plads i manges bevidsthed uden for landets grænser. Men de færreste tænker over, at fødevarevirksomhederne leverer uundværlige råvarer til mange dele af gastronomien.

- Det er alt fra frysetørret havtorn og forædlede oste til noget så simpelt som smørret til en sauce Beurre Blanc, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer, som er Dansk Industris branchefællesskab for fødevarevirksomheder, og som sådan har siddet med i Team Gastro.

Team Gastro anbefaler bl.a. at styrke den danske eksport af højt forædlede fødevarer.

- Danmark er kendt for at producere fødevarer af meget høj kvalitet – også målt med international målestok. Styrker vi den danske gastronomis brand, styrker vi Danmarks brand, og vi styrker både den danske eksport og turisme. På den måde sætter vi også Danmark tydeligere på verdenskortet, siger Leif Nielsen.

Der blev i 2016 eksporteret danske fødevarer for 108 mia. kr., og den danske fødevarebranche spiller en afgørende rolle i dansk eksport og økonomi.

En anden af anbefalingerne fra Team Gastro er, at Danmark bliver centrum for gastronomi.

- Jeg ser gerne, at Copenhagen Cooking & Food Festival bliver gastronomiens svar på Copenhagen Fashion Week. Det vil skabe større opmærksomhed om dansk kogekunst ude i verden, og det vil trække både eksperter og turister til landet, siger Leif Nielsen.

Copenhagen Cooking & Food Festival er en årligt tilbagevendende madfestival, der hylder den københavnske gastro-scene og Danmark som madland.

I Team Gastros anbefalinger er der også fokus på danskernes måltidsvaner, som dækker over alt fra planlægning af indkøb, måltidssituationen og madlavningsevner til holdning til økologi og bæredygtighed. Ifølge Leif Nielsen spiller forbrugerne også en stor rolle, når det kommer til at styrke dansk gastronomi og industri på tværs.

- Danskere skal i højere grad være kompetente forbrugere, og det skal starte allerede i folkeskolen. Færre og færre danskere rører farsen selv, men køber den i stedet færdiglavet. Derfor skal vi give eleverne indsigt i produktionsprocesser, klæde dem på til at læse varedeklarationer og lære om fødevarebevidsthed samt sundhed, så de er i stand til at træffe et oplyst valg, når de står foran hylderne i supermarkedet, siger Leif Nielsen

Team Gastro er sammensat af eksperter med konkret erfaring med gastronomi i Danmark og består af repræsentanter fra organisationer, detail, offentlige institutioner samt nogle af landet dygtigste kokke og iværksættere.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og