DI hilser gastronomiske anbefalinger velkommen

Fødevarevirksomhederne er parate til at bidrage til regeringens planer om at gøre gastronomi til en af de danske styrkepositioner. Sådan lyder kommentaren fra DI, efter at regeringens gastronomiske ekspertteam, Team Gastro, i dag har afleveret sine anbefalinger om at fremme dansk gastronomi til miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og erhvervsminister Brian Mikkelsen.

- Det nordiske køkken - og især den danske gastronomi - har vundet plads i manges bevidsthed uden for landets grænser. Men de færreste tænker over, at fødevarevirksomhederne leverer uundværlige råvarer til mange dele af gastronomien.

- Det er alt fra frysetørret havtorn og forædlede oste til noget så simpelt som smørret til en sauce Beurre Blanc, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer, som er Dansk Industris branchefællesskab for fødevarevirksomheder, og som sådan har siddet med i Team Gastro.

Team Gastro anbefaler bl.a. at styrke den danske eksport af højt forædlede fødevarer.

- Danmark er kendt for at producere fødevarer af meget høj kvalitet – også målt med international målestok. Styrker vi den danske gastronomis brand, styrker vi Danmarks brand, og vi styrker både den danske eksport og turisme. På den måde sætter vi også Danmark tydeligere på verdenskortet, siger Leif Nielsen.

Der blev i 2016 eksporteret danske fødevarer for 108 mia. kr., og den danske fødevarebranche spiller en afgørende rolle i dansk eksport og økonomi.

En anden af anbefalingerne fra Team Gastro er, at Danmark bliver centrum for gastronomi.

- Jeg ser gerne, at Copenhagen Cooking & Food Festival bliver gastronomiens svar på Copenhagen Fashion Week. Det vil skabe større opmærksomhed om dansk kogekunst ude i verden, og det vil trække både eksperter og turister til landet, siger Leif Nielsen.

Copenhagen Cooking & Food Festival er en årligt tilbagevendende madfestival, der hylder den københavnske gastro-scene og Danmark som madland.

I Team Gastros anbefalinger er der også fokus på danskernes måltidsvaner, som dækker over alt fra planlægning af indkøb, måltidssituationen og madlavningsevner til holdning til økologi og bæredygtighed. Ifølge Leif Nielsen spiller forbrugerne også en stor rolle, når det kommer til at styrke dansk gastronomi og industri på tværs.

- Danskere skal i højere grad være kompetente forbrugere, og det skal starte allerede i folkeskolen. Færre og færre danskere rører farsen selv, men køber den i stedet færdiglavet. Derfor skal vi give eleverne indsigt i produktionsprocesser, klæde dem på til at læse varedeklarationer og lære om fødevarebevidsthed samt sundhed, så de er i stand til at træffe et oplyst valg, når de står foran hylderne i supermarkedet, siger Leif Nielsen

Team Gastro er sammensat af eksperter med konkret erfaring med gastronomi i Danmark og består af repræsentanter fra organisationer, detail, offentlige institutioner samt nogle af landet dygtigste kokke og iværksættere.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge