DI helt enig med vismændene: Hjælpepakkerne skal ud at virke – hurtigst muligt

De økonomiske vismænd, der også udgør Produktivitetsrådet, har i dag offentliggjort deres produktivitetsrapport med vismændenes vurdering af produktivitetsudviklingen. Derudover indeholder rapporten en vurdering af de økonomiske tiltag i relation til coronakrisen. Dansk Industri mener, at vismændene har en vigtig pointe i forhold til de vedtagne hjælpepakker: De skal være så enkle som muligt – og sættes i værk med det samme.

- De økonomiske konsekvenser af corona-foranstaltningerne er enorme. Mange virksomheder er meget hårdt ramt, og DI’s analyser viser, at vi i år risikerer en nedgang i økonomien, der er værre end under finanskrisen, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

- Vi er meget enig med vismændene i, at det er afgørende for at mindske krisen, at hjælpepakkerne kommer ud at virke hurtigst muligt og samtidig bliver så administrativt enkle som muligt. Det vil kunne være med til at redde job og mindske tilbageslag, siger DI-direktøren.

- Desværre er vi også enig med vismændene i, at tilbageslaget kan blive af mere længerevarende karakter, end vi alle håber, og derfor skal de økonomiske tiltag hele tiden opdateres og tilpasses. Det er vi i løbende dialog med regeringen om, siger DI’s Kent Damsgaard.

I forhold til rapportens gennemgang af produktivitetsudviklingen hæfter DI sig særligt ved to konklusioner.

For det første viser vismændene lige som tidligere analyser fra DI, at danske virksomheders organisering på tværs af landegrænser i globale værdikæder kan have meget stor betydning for produktiviteten herhjemme.

- Det er altafgørende, at vi får bedre viden og data om virksomhedernes såkaldte fabriksløse produktion, så vi i endnu højere grad kan understøtte vores internationale virksomheder til gavn for vores vækst og velstand i Danmark, siger Kent Damsgaard.

For det andet har vismændene analyseret infrastrukturinvesteringernes betydning for produktiviteten og vismændene opfordrer til, at man ser bredere på de positive effekter ved investeringer i infrastruktur.

- For os at se, så underbygger dagens rapport, hvor vigtig velfungerende transportinfrastruktur er for økonomisk vækst og velfærd. Derfor er det vigtigt med en langsigtet plan, et investeringsløft og klare prioriteringer for de trafikale investeringer, siger direktør Kent Damsgaard.

For yderligere kommentarer kontakt presserådgiver Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, +45 2830 1544.

DI: Ny aftale holder hånden under tusindvis af arbejdspladser30.3.2020 15:34:55 CESTPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har mandag eftermiddag aftalt at forbedre aftalen om lønkompensation. Virksomheder, der sender medarbejdere hjem med fuld løn, får nu mulighed for at få en lønkompensation på 75 procent af lønnen for funktionærer og 90 procent af lønnen for timelønnede – med et maksimumbeløb på 30.000 kr. for begge. Der er tale om markante forbedringer af ordningen, som vil holde hånden under tusindvis af arbejdspladser, lyder det fra DI.

DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før29.3.2020 15:53:33 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.

DI og staten etablerer samarbejde om omlægning af produktion af værnemidler23.3.2020 16:01:21 CETPressemeddelelse

Alle dele af det danske samfund arbejder sammen om at bryde smittekæderne for coronavirus. En vigtig del af den indsats er, at en lang række danske virksomheder omlægger deres produktion til fremstilling af handsker, kitler, mundvisir, isolationsdragter, mundbind og håndsprit. For at sikre et tæt samarbejde og udnytte ressourcerne bedst muligt har Lægemiddelstyrelsen bedt DI om at koordinere et nationalt samarbejde om at omstille dele af Danmarks industriproduktion til værnemidler.