DI Handel

DI Handel: Vigtig håndsrækning til SMVers eksport og digitalisering

Del

Som en del af den samlede eksportpakke som regeringen og et flertal af folketingets partier netop har lanceret afsættes nu yderligere 35 mio. kr. til SMV:Digital, og det er en vigtig håndsrækning til danske virksomheder under coronakrisen, mener DI Handel.

SMV:Digital er et initiativ under Erhvervsstyrelsen, som har eksisteret siden 2018 og har hjulpet over 1000 virksomheder med at realisere potentialerne i digitalisering og e-handel via tilskud til privat rådgivning. Programmet er ekstremt populært, og i årenes løb er midlerne blevet revet væk.

 SMV:Digital-programmet udvides nu med muligheden for at få tilskud til indkøb af f.eks. nyt udstyr til automatisering og software med henblik på at styrke virksomhedens eksport.

- Coronakrisen og de nødvendige restriktioner har sat turbo på handel på nettet og øget den digitale omstilling i erhvervslivet. Det momentum skal vi holde fast i, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for danske handelsvirksomheder.

I august 2020 nedsatte regeringen otte genstartsteams, der i september 2020 afleverede 96 anbefalinger til regeringen om, hvordan Danmark får gang i eksporten i skyggen af coronakrisen. En af de anbefalinger, som gik igen i flere genstartsteams, var støtte SMVernes eksport via digitale kanaler samt øvrige initiativer til digitalisering gennem SMV:Digital.

- Selvom erhvervslivet er kommet op i gear med køb og salg på nettet inden for landets grænser, så halter det stadig med e-eksporten. Derfor har vi kæmpet for at få styrket SMV:Digital, som blandt andet blev sat i verden for at fremme smv’ernes eksport via digitale kanaler. Det er derfor rigtig glædeligt, at der nu tilføres yderligere midler til SMV:Digital i år, siger Sidsel Dyrholm Holst.

- Det er ydermere rigtig godt, at ordningen nu er udvidet med direkte tilskud til for eksempel indkøb af teknologi og software, siger Sidsel Dyrholm Holst.

- Det er helt afgørende at få sat mere skub i eksporten via de digitale kanaler. Analyser fra DI Handel viser, at de virksomheder som har e-eksport har markant højere indtjening pr. medarbejder end virksomheder uden.

-De ekstra penge til SMV:Digital kan bidrage til, at forretningsudviklingen og eksporten ikke går i stå i en svær tid, hvor mange måske ellers ville have holdt igen med den type af investeringer. Og det er vigtigt – for de digitale tiltag virker. Over 90 pct. af de virksomheder, der har modtaget rådgivning via SMV:Digital oplever, at de projekter der bliver gennemført er med til at øge både produktivitet og salg”, siger Sidsel Dyrholm Holst.

DI Handel anbefaler og arbejder for, at SMV:Digital også får tilført ekstra midler i 2021 og at programmet videreføres efter 2021, så endnu flere virksomheder kan komme i gang med og få styrket deres digitalisering og e-handel, herunder e-eksport.

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Billeder

Information om DI Handel

DI Handel



Følg pressemeddelelser fra DI Handel

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Handel

DI: Stor efterspørgsel på støtte til e-handel21.9.2019 10:31:56 CESTPressemeddelelse

Danske SMVere har siden efteråret 2018 fået 36 mio. kr. i støtte til at få sat skub i blandt andet e-handel. Det er sket gennem programmet SMV:Digital, som regeringen startede sidste år for at hjælpe de små og mellemstore virksomheder med digitalisering. Næsten 400 virksomheder har allerede fået hjælp, og nu åbner en ny pulje, og ifølge DI viser den store efterspørgsel, at puljen rammer lige ned i SMV’ernes behov.