DI Handel

DI Handel: Nordjyder vil bruge flest penge Black Friday

Del

Nordjyderne bruger flest penge på Black Friday, mænd bruger flere penge end kvinder, og de unge forventer at bruge færrest penge. Det er nogle af resultaterne fra en ny rundspørge blandt danskerne om deres forventninger til indkøb på Black Friday, som DI Handel har fået foretaget.

Fredag den 27. november rammer den amerikansk-importerede tradition Black Friday igen Danmark. Den har i efterhånden mange år toppet listen over rekordhandelsdage i den danske detailhandel. I år forventes den store tilbudsdag at slå alle rekorder. Op til 6 ud af 10 danskere forventer at foretage køb til Black Friday viser en ny rundspørge fra DI Handel. 24 pct. af Black Friday-shopperne siger i undersøgelsen, at de forventer at bruge flere penge sammenlignet med sidste år.

- Vi er glade for, at købelysten blandt danskerne er intakt på trods af corona. Det er vigtigt for detailhandlen og den danske beskæftigelse, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

Region Nordjylland ligger i top i rundspørgen, når det handler om, hvem der forventer af bruge flest penge. Nordjyderne forventer at bruge godt 2.600 kr. I den anden ende af skalaen finder man Region Sjælland. Sjællænderne forventer kun at bruge godt 1.400 kr. på Black Friday.

Også når det gælder køn er der markante forskelle i DI Handels rundspørge. De danske mænd forventer at bruge 2.189 kr. på årets Black Friday, hvor kvinderne blot har et forventet forbrug på 1.647 kr. Mændene vil altså bruge 33 pct. flere penge end kvinderne. Det hænger bl.a. sammen med at mændenes favoritter er dyre forbrugsgoder, såsom elektronik.

Kigger man på alderen af de købelystne danskere, er det især aldersgruppen 50-59, der skruer op for forbruget på Black Friday med et forventet forbrug på 2.544 kr. De unge mellem 18-29 år forventer derimod blot at bruge 1.620 kr.

I år forventer flere forbrugere at flytte deres indkøb på Black Friday fra fysiske butikker til webshops. 54 pct. af Black Friday-salget forventes at foregå primært digitalt.

- Vores undersøgelse understøtter i høj grad, at flere danskere har taget onlinehandel til sig. Det er derfor vigtigt, at virksomhederne sørger for at skrue op for kapaciteten på deres webshop, så den store kundestrøm kan betjenes uden problemer, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Her bruger de flest penge på Black Friday:
1. Nordjylland – 2.617 kr.
2. Midtjylland – 1.968 kr.
3. Hovedstaden – 1.877 kr.
4. Syddanmark – 1.842 kr.
5. Sjælland – 1.444 kr.

Danskernes top 5 produkter til Black Friday:
1. Tøj, Sko og tilbehør, 45 pct.
2. Elektronik og el-udstyr, 36 pct.
3. Personlig pleje, 22 pct.
4. Bolig- og køkkenudstyr, 17 pct.
5. Legetøj og babyudstyr, 14 pct.

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Billeder

Information om DI Handel

DI Handel



Følg pressemeddelelser fra DI Handel

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Handel

Nyt projekt skal hjælpe SMV'erne med at grave guld ud af data26.3.2021 14:45:52 CET | Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder skal have eksperthjælp til at grave guldet ud af de store mængder data om for eksempel kundernes indkøbsvaner, som ny teknologi og digitale værktøjer i rigt mål har givet adgang til. Det er tanken bag et nyt 3-årigt projekt med bl.a. konkrete forløb med de enkelte virksomheder. Bag projektet står DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for handelsvirksomheder, CBS og de landsdækkende Erhvervshuse.