DI Handel: Nordjyder vil bruge flest penge Black Friday
Fredag den 27. november rammer den amerikansk-importerede tradition Black Friday igen Danmark. Den har i efterhånden mange år toppet listen over rekordhandelsdage i den danske detailhandel. I år forventes den store tilbudsdag at slå alle rekorder. Op til 6 ud af 10 danskere forventer at foretage køb til Black Friday viser en ny rundspørge fra DI Handel. 24 pct. af Black Friday-shopperne siger i undersøgelsen, at de forventer at bruge flere penge sammenlignet med sidste år.
- Vi er glade for, at købelysten blandt danskerne er intakt på trods af corona. Det er vigtigt for detailhandlen og den danske beskæftigelse, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.
Region Nordjylland ligger i top i rundspørgen, når det handler om, hvem der forventer af bruge flest penge. Nordjyderne forventer at bruge godt 2.600 kr. I den anden ende af skalaen finder man Region Sjælland. Sjællænderne forventer kun at bruge godt 1.400 kr. på Black Friday.
Også når det gælder køn er der markante forskelle i DI Handels rundspørge. De danske mænd forventer at bruge 2.189 kr. på årets Black Friday, hvor kvinderne blot har et forventet forbrug på 1.647 kr. Mændene vil altså bruge 33 pct. flere penge end kvinderne. Det hænger bl.a. sammen med at mændenes favoritter er dyre forbrugsgoder, såsom elektronik.
Kigger man på alderen af de købelystne danskere, er det især aldersgruppen 50-59, der skruer op for forbruget på Black Friday med et forventet forbrug på 2.544 kr. De unge mellem 18-29 år forventer derimod blot at bruge 1.620 kr.
I år forventer flere forbrugere at flytte deres indkøb på Black Friday fra fysiske butikker til webshops. 54 pct. af Black Friday-salget forventes at foregå primært digitalt.
- Vores undersøgelse understøtter i høj grad, at flere danskere har taget onlinehandel til sig. Det er derfor vigtigt, at virksomhederne sørger for at skrue op for kapaciteten på deres webshop, så den store kundestrøm kan betjenes uden problemer, siger Sidsel Dyrholm Holst.
Her bruger de flest penge på Black Friday:
1. Nordjylland – 2.617 kr.
2. Midtjylland – 1.968 kr.
3. Hovedstaden – 1.877 kr.
4. Syddanmark – 1.842 kr.
5. Sjælland – 1.444 kr.
Danskernes top 5 produkter til Black Friday:
1. Tøj, Sko og tilbehør, 45 pct.
2. Elektronik og el-udstyr, 36 pct.
3. Personlig pleje, 22 pct.
4. Bolig- og køkkenudstyr, 17 pct.
5. Legetøj og babyudstyr, 14 pct.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.
Black Friday 2023: Flere danskere vil bruge flere penge20.11.2023 08:37:46 CET | Pressemeddelelse
Der er pænt positive udsigter for handlen på Black Friday i år. Flere danskere forventer nemlig at købe mere og bruge flere penge til dette års Black Friday sammenlignet med sidste år.
Danskerne handler fra mobilen som aldrig før28.10.2023 11:15:08 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne foretrækker at bruge de to tommelfingre og mobiltelefonens beskedne skærmstørrelse, når de skal købe ind på nettet. Det fremgår af en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1500 forbrugere i alle aldre fra Dansk Industri og Epinion.
Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance3.2.2023 12:30:56 CET | Pressemeddelelse
Nye analyse fra DI og Epinion viser, at Zalando er danskernes foretrukne webshop – og det er en af årsagerne til et kæmpe underskud over for udlandet med e-handel.