
DI Handel: Nordjyder vil bruge flest penge Black Friday
Nordjyderne bruger flest penge på Black Friday, mænd bruger flere penge end kvinder, og de unge forventer at bruge færrest penge. Det er nogle af resultaterne fra en ny rundspørge blandt danskerne om deres forventninger til indkøb på Black Friday, som DI Handel har fået foretaget.

Fredag den 27. november rammer den amerikansk-importerede tradition Black Friday igen Danmark. Den har i efterhånden mange år toppet listen over rekordhandelsdage i den danske detailhandel. I år forventes den store tilbudsdag at slå alle rekorder. Op til 6 ud af 10 danskere forventer at foretage køb til Black Friday viser en ny rundspørge fra DI Handel. 24 pct. af Black Friday-shopperne siger i undersøgelsen, at de forventer at bruge flere penge sammenlignet med sidste år.
- Vi er glade for, at købelysten blandt danskerne er intakt på trods af corona. Det er vigtigt for detailhandlen og den danske beskæftigelse, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.
Region Nordjylland ligger i top i rundspørgen, når det handler om, hvem der forventer af bruge flest penge. Nordjyderne forventer at bruge godt 2.600 kr. I den anden ende af skalaen finder man Region Sjælland. Sjællænderne forventer kun at bruge godt 1.400 kr. på Black Friday.
Også når det gælder køn er der markante forskelle i DI Handels rundspørge. De danske mænd forventer at bruge 2.189 kr. på årets Black Friday, hvor kvinderne blot har et forventet forbrug på 1.647 kr. Mændene vil altså bruge 33 pct. flere penge end kvinderne. Det hænger bl.a. sammen med at mændenes favoritter er dyre forbrugsgoder, såsom elektronik.
Kigger man på alderen af de købelystne danskere, er det især aldersgruppen 50-59, der skruer op for forbruget på Black Friday med et forventet forbrug på 2.544 kr. De unge mellem 18-29 år forventer derimod blot at bruge 1.620 kr.
I år forventer flere forbrugere at flytte deres indkøb på Black Friday fra fysiske butikker til webshops. 54 pct. af Black Friday-salget forventes at foregå primært digitalt.
- Vores undersøgelse understøtter i høj grad, at flere danskere har taget onlinehandel til sig. Det er derfor vigtigt, at virksomhederne sørger for at skrue op for kapaciteten på deres webshop, så den store kundestrøm kan betjenes uden problemer, siger Sidsel Dyrholm Holst.
Her bruger de flest penge på Black Friday:
1. Nordjylland – 2.617 kr.
2. Midtjylland – 1.968 kr.
3. Hovedstaden – 1.877 kr.
4. Syddanmark – 1.842 kr.
5. Sjælland – 1.444 kr.
Danskernes top 5 produkter til Black Friday:
1. Tøj, Sko og tilbehør, 45 pct.
2. Elektronik og el-udstyr, 36 pct.
3. Personlig pleje, 22 pct.
4. Bolig- og køkkenudstyr, 17 pct.
5. Legetøj og babyudstyr, 14 pct.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
Black Friday blev til Black Week og slog rekord online1.12.2020 10:19:43 CET | Pressemeddelelse
Coronakrisen fik danskerne til tasterne og Dankortet til at gløde. Det fremgår af friske tal for ordrer og omsætning i ugen, som DI Handel har indsamlet.
Ny undersøgelse: Fuld tryk på Black Friday trods Corona30.10.2020 13:08:46 CET | Pressemeddelelse
Coronakrisen kommer ikke til at lægge en dæmper på danskernes købelyst på Black Friday. Det viser en ny undersøgelse fra DI Handel om danskernes forventninger til Black Friday i år. Tværtimod, i år forventes den store tilbudsdag at slå alle rekorder. 24 procent af forbrugerne siger i undersøgelsen, at de forventer at bruge flere penge sammenlignet med sidste år.
DI Handel: Vigtig håndsrækning til SMVers eksport og digitalisering8.10.2020 09:33:49 CEST | Pressemeddelelse
Som en del af den samlede eksportpakke som regeringen og et flertal af folketingets partier netop har lanceret afsættes nu yderligere 35 mio. kr. til SMV:Digital, og det er en vigtig håndsrækning til danske virksomheder under coronakrisen, mener DI Handel.
DI Handel: Stor fremgang i virksomhedernes websalg4.9.2020 12:17:28 CEST | Pressemeddelelse
Danske virksomheders e-handel fortsætter med at stige, og E-handel udgør nu 10 pct. af virksomhedernes samlede omsætning, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Særligt danske SMV’er er kommet med på ”e-handelsbølgen”. Andelen af SMV’er med e-handel har set den hidtil største fremgang på 6%-point. Det er godt for danske virksomheders konkurrencekraft, mener DI Handel.
DI: Stor efterspørgsel på støtte til e-handel21.9.2019 10:31:56 CEST | Pressemeddelelse
Danske SMVere har siden efteråret 2018 fået 36 mio. kr. i støtte til at få sat skub i blandt andet e-handel. Det er sket gennem programmet SMV:Digital, som regeringen startede sidste år for at hjælpe de små og mellemstore virksomheder med digitalisering. Næsten 400 virksomheder har allerede fået hjælp, og nu åbner en ny pulje, og ifølge DI viser den store efterspørgsel, at puljen rammer lige ned i SMV’ernes behov.
DI: 25 millioner kroner kan booste SMV'erne5.4.2019 09:03:58 CEST | Pressemeddelelse
De små og mellemstore virksomheder kan fra i dag få del i 25 millioner kroner til nye projekter om digitalisering og e-handel.