
DI Handel: Alt kan sælges på nettet under corona – også gaffeltrucks

- Vi kan se at handlen mellem virksomheder på nettet – i daglig tale B2B, Business-to-business – vokser og vokser, og den tendens har corona også sat ekstra skub i. DI Handels seneste e-handelsanalyse for B2B viser, at virksomheder, der har digitalt salg, har klaret sig bedre i coronakrisen end dem uden. Næsten en tredjedel af de virksomheder, der havde digitalt salg under krisen, har oplevet en stigning i omsætningen på godt 20 pct., siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for danske handelsvirksomheder.
Tal fra Danmarks Statistik viser også, at andelen af B2B-virksomheder med websalg er steget de seneste fem år. Det seneste år er andelen vokset fra 19 procent i 2019 til hele 24 procent i 2020.
En af de virksomheder, som mærker en øget interesse for digital handel i B2B-sammenhæng, er Still Danmark A/S, som sælger maskiner som gaffeltrucks og palleløftere. I andet halvår af 2020 har de oplevet en fordobling af deres omsætning online. Den største og dyreste maskine, de har solgt på nettet, er en gaffeltruck til 142.000 kr.
- Vi har haft en webshop de seneste fem år, men det er først under corona, at vi har set en så markant stigning i vores digitale salg. Kunderne tør mere i webbutikken og træffer i højere grad beslutningen om et køb på egen hånd, og vi supporterer eventuelle spørgsmål i vores chat. Webshoppen er for os en salgskanal på lige fod med resten af organisationen. Det er vores ekstra ”sælger", siger Mathias Henningsen, Head of Marketing & Business Development, Still Danmark A/S.
Det billede understreges også af resultaterne i DI Handels e-handelsanalyse for B2B.
Den viser, at 9 ud af 10 indkøbere inden for B2B foretager digitale indkøb, hovedsageligt gennem webshops. Tilsvarende forventer 88 procent af de spurgte B2B-virksomheder, at deres digitale salg vil stige i 2021.
- Nettet bruges af størstedelen af indkøberne til at researche produkter og ydelser. Indkøbsprocessen kan starte online og ende med at blive færdiggjort med direkte kontakt, eller salg, der er online hele vejen. Det betyder, at hvis du ikke er til stede online, risikerer du at miste både nuværende og potentielle kunder, siger Sidsel Dyrholm Holst.
Udover vigtigheden af at være til stede, hvor kunderne er, viser DI Handels analyse også, at der er målbare økonomiske gevinster ved at digitalisere dele af sit salg, både på bundlinjen og i effektiviteten. Over halvdelen af de virksomheder, der sælger online, oplever også, at deres brand bliver styrket.
- Alle vores analyser og den løbende dialog med medlemsvirksomheder som Still, understreger vigtigheden og potentialet i digitalt salg. Det er kommet for at blive og vil kun blive endnu mere vigtigt i fremtiden, siger Sidsel Dyrholm Holst.
Læs DI Handels B2B e-handelsanalysen salg 2020: b2b-e-handelsanalysen---virksomheders-salg-2020.pdf (danskindustri.dk)
Læs DI Handels B2B e-handelsanalysen indkøb 2020: b2b_ehandel_indkoeb_2020_august_di-handel.pdf (danskindustri.dk)
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
Presseinvitation: eCom Talent Award 2025 – Hvem bliver danmarksmester i onlinehandel?22.4.2025 12:00:00 CEST | Presseinvitation
For anden gang afholder Dansk Industri og PostNord ’eCom Talent Award’, hvor vi sætter fokus på de talenter, der sætter danske e-commerce virksomheder på verdenskortet og er med til at sætte skub i udviklingen i dansk onlinehandel. Sammen skal vi hylde innovation, vækst og udvikling.
DI: Black Friday kommer til at slå rekord i år27.11.2024 13:33:46 CET | Pressemeddelelse
Rekordmange danske forbrugere forventer at gå på indkøb på årets Black Friday den 29. november. Særligt de yngste generationer kommer til at lægge slagtilbuddene i kurven, og så vil 250.000 danskere handle på Temu på Black Friday.
Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb24.9.2024 09:54:10 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne elsker impulskøb. Halvdelen af alle køb i fysiske butikker er et impulskøb, og det gælder især i tøj- og skobutikker, hvor danskerne køber varer uden forudgående planlægning. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri.
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.