DI: Håber på alternativ Brexit-løsning efter nej til aftale

Dansk Industri (DI) er ærgerlige over, at Brexit-aftalen mellem EU og den britiske regering tirsdag aften blev nedstemt i det britiske underhus. Det gør usikkerheden om Storbritanniens udmeldelse større og understreger vigtigheden af at forberede sig på et ”hårdt Brexit”.

Det britiske underhus stemte tirsdag aften nej til den aftale, som Storbritanniens premierminister, Theresa May, havde forhandlet sig frem til med EU. Dermed har det britiske exit fra EU igen ramt en stor sten på vejen mod en fælles skilsmisseaftale.

- Det er bekymrende nyt fra London, hvor Theresa May har kæmpet hårdt for at lande en aftale med EU om det britiske EU-exit og nu må se aftalen blive kastet i skraldespanden af et flertal i det britiske parlament, siger DI’s europapolitiske chef, Anders Ladefoged.

- Vi havde håbet på, at der kunne samles flertal for aftalen, som havde sikret en ordnet overgang, indtil en endelig ny samhandelsaftale kan træde i kraft. Men det har desværre længe stået klart, at det flertal var svært at samle, siger Anders Ladefoged.

Nedstemningen sender Storbritannien ud i en ny, usikker situation, hvor Storbritannien skal træde ud af EU den 29. marts med et såkaldt hårdt Brexit, medmindre der i mellemtiden findes en anden løsning.

- Lige nu er status, at Storbritannien 29. marts med stigende sandsynlighed siger farvel til EU på den hårdest tænkelige måde. En brat overgang vil uden tvivl få stor betydning for de mange tusinde danske virksomheder, som har samhandel med Storbritannien, og som bl.a. skal til at betale told og udfylde eksport- og importdokumenter, siger Anders Ladefoged.

Der er dog flere andre scenarier, som kan komme i spil og ændre på processen i Storbritannien og EU.

- Fra DI’s side håber vi, at politikerne i Storbritannien kan enes om at finde en alternativ løsning, hvor udfaldet ikke vil være et hårdt Brexit – for stort set alle andre løsninger er i øjeblikket bedre end et hårdt Brexit, siger Anders Ladefoged.

Aftalen, som EU og Theresa May var enige om, havde sikret en vigtig overgangsordning frem til udgangen af 2020, hvor virksomheders handel med det britiske marked ville foregå på samme vilkår som i dag.

DI har udarbejdet et Brexit-toolkit for netop at klæde danske virksomheder på til Brexit-processen. Det kan findes på https://www.danskindustri.dk/brexit-toolkit/

Danske virksomheder eksporterede for 86 mia. kr. til Storbritannien i 2017. Eksporten sikrer 65.000 arbejdspladser i Danmark fordelt på mange sektorer. Danske virksomheder har investeringer for ca. 200 mia. kr. i Storbritannien.

Yderligere kontakt: Niels Brandt Petersen, presserådgiver, Dansk Industri, nibp@di.dk

DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen4.4.2019 14:25:14 CESTPressemeddelelse

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI: Bedre udnyttelse af overskudsvarme gavner borgere, virksomheder og klimaet28.3.2019 16:27:25 CETPressemeddelelse

Partierne bag energiaftalen har i dag taget de vigtige første skridt, mod at vi fremover kan udnytte industriens overskudsvarme til at varme flere danske boliger op. Det er godt for klimaet, husholdningerne og virksomhederne, at vi udnytter den varme, som ellers vil blive sendt ud i den blå luft. Men det er afgørende, at partierne bag aftalen holder sig fra at indføre dobbeltregulering af overskudsvarme, mener DI.