DI: Håber på alternativ Brexit-løsning efter nej til aftale

Dansk Industri (DI) er ærgerlige over, at Brexit-aftalen mellem EU og den britiske regering tirsdag aften blev nedstemt i det britiske underhus. Det gør usikkerheden om Storbritanniens udmeldelse større og understreger vigtigheden af at forberede sig på et ”hårdt Brexit”.

Det britiske underhus stemte tirsdag aften nej til den aftale, som Storbritanniens premierminister, Theresa May, havde forhandlet sig frem til med EU. Dermed har det britiske exit fra EU igen ramt en stor sten på vejen mod en fælles skilsmisseaftale.

- Det er bekymrende nyt fra London, hvor Theresa May har kæmpet hårdt for at lande en aftale med EU om det britiske EU-exit og nu må se aftalen blive kastet i skraldespanden af et flertal i det britiske parlament, siger DI’s europapolitiske chef, Anders Ladefoged.

- Vi havde håbet på, at der kunne samles flertal for aftalen, som havde sikret en ordnet overgang, indtil en endelig ny samhandelsaftale kan træde i kraft. Men det har desværre længe stået klart, at det flertal var svært at samle, siger Anders Ladefoged.

Nedstemningen sender Storbritannien ud i en ny, usikker situation, hvor Storbritannien skal træde ud af EU den 29. marts med et såkaldt hårdt Brexit, medmindre der i mellemtiden findes en anden løsning.

- Lige nu er status, at Storbritannien 29. marts med stigende sandsynlighed siger farvel til EU på den hårdest tænkelige måde. En brat overgang vil uden tvivl få stor betydning for de mange tusinde danske virksomheder, som har samhandel med Storbritannien, og som bl.a. skal til at betale told og udfylde eksport- og importdokumenter, siger Anders Ladefoged.

Der er dog flere andre scenarier, som kan komme i spil og ændre på processen i Storbritannien og EU.

- Fra DI’s side håber vi, at politikerne i Storbritannien kan enes om at finde en alternativ løsning, hvor udfaldet ikke vil være et hårdt Brexit – for stort set alle andre løsninger er i øjeblikket bedre end et hårdt Brexit, siger Anders Ladefoged.

Aftalen, som EU og Theresa May var enige om, havde sikret en vigtig overgangsordning frem til udgangen af 2020, hvor virksomheders handel med det britiske marked ville foregå på samme vilkår som i dag.

DI har udarbejdet et Brexit-toolkit for netop at klæde danske virksomheder på til Brexit-processen. Det kan findes på https://www.danskindustri.dk/brexit-toolkit/

Danske virksomheder eksporterede for 86 mia. kr. til Storbritannien i 2017. Eksporten sikrer 65.000 arbejdspladser i Danmark fordelt på mange sektorer. Danske virksomheder har investeringer for ca. 200 mia. kr. i Storbritannien.

Yderligere kontakt: Niels Brandt Petersen, presserådgiver, Dansk Industri, nibp@di.dk

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.

PRESSEINVITATION - DI inviterer pressen til C40-topmøde: Dansk erhvervsliv skaber grønne alliancer med verdens største byer2.10.2019 09:47:44 CESTPresseinvitation

Torsdag den 10. oktober 2019 er Dansk Industri vært for C40-topmødet i København, der er årets største internationale begivenhed. Industriens Hus vil danne rammen om C40 Cities and Business Forum, hvor 450 virksomheder og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at skabe nye alliancer, der skal sætte turbo på grøn vækst i hele verden.