DI: Håber på alternativ Brexit-løsning efter nej til aftale

Dansk Industri (DI) er ærgerlige over, at Brexit-aftalen mellem EU og den britiske regering tirsdag aften blev nedstemt i det britiske underhus. Det gør usikkerheden om Storbritanniens udmeldelse større og understreger vigtigheden af at forberede sig på et ”hårdt Brexit”.

Det britiske underhus stemte tirsdag aften nej til den aftale, som Storbritanniens premierminister, Theresa May, havde forhandlet sig frem til med EU. Dermed har det britiske exit fra EU igen ramt en stor sten på vejen mod en fælles skilsmisseaftale.

- Det er bekymrende nyt fra London, hvor Theresa May har kæmpet hårdt for at lande en aftale med EU om det britiske EU-exit og nu må se aftalen blive kastet i skraldespanden af et flertal i det britiske parlament, siger DI’s europapolitiske chef, Anders Ladefoged.

- Vi havde håbet på, at der kunne samles flertal for aftalen, som havde sikret en ordnet overgang, indtil en endelig ny samhandelsaftale kan træde i kraft. Men det har desværre længe stået klart, at det flertal var svært at samle, siger Anders Ladefoged.

Nedstemningen sender Storbritannien ud i en ny, usikker situation, hvor Storbritannien skal træde ud af EU den 29. marts med et såkaldt hårdt Brexit, medmindre der i mellemtiden findes en anden løsning.

- Lige nu er status, at Storbritannien 29. marts med stigende sandsynlighed siger farvel til EU på den hårdest tænkelige måde. En brat overgang vil uden tvivl få stor betydning for de mange tusinde danske virksomheder, som har samhandel med Storbritannien, og som bl.a. skal til at betale told og udfylde eksport- og importdokumenter, siger Anders Ladefoged.

Der er dog flere andre scenarier, som kan komme i spil og ændre på processen i Storbritannien og EU.

- Fra DI’s side håber vi, at politikerne i Storbritannien kan enes om at finde en alternativ løsning, hvor udfaldet ikke vil være et hårdt Brexit – for stort set alle andre løsninger er i øjeblikket bedre end et hårdt Brexit, siger Anders Ladefoged.

Aftalen, som EU og Theresa May var enige om, havde sikret en vigtig overgangsordning frem til udgangen af 2020, hvor virksomheders handel med det britiske marked ville foregå på samme vilkår som i dag.

DI har udarbejdet et Brexit-toolkit for netop at klæde danske virksomheder på til Brexit-processen. Det kan findes på https://www.danskindustri.dk/brexit-toolkit/

Danske virksomheder eksporterede for 86 mia. kr. til Storbritannien i 2017. Eksporten sikrer 65.000 arbejdspladser i Danmark fordelt på mange sektorer. Danske virksomheder har investeringer for ca. 200 mia. kr. i Storbritannien.

Yderligere kontakt: Niels Brandt Petersen, presserådgiver, Dansk Industri, nibp@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae