DI: Godt udspil fra Vækstteam for Kreative Erhverv kan sætte turbo på de kreative erhverv

Regeringens Vækstteam for Kreative Erhverv kom med deres anbefalinger ”Danmark: Et internationalt førende vækstmiljø for kreative erhverv”. Vækstteamet har sat fokus på de vigtige områder. DI anbefaler, at der blandt andet bliver sat endnu mere turbo på vækstteamets anbefalinger til at styrke fortællingen om Danmarks kreative DNA – og DI engagerer sig gerne i implementeringen af anbefalingerne.

Vækstteamet for de kreative erhverv er kommet med mange rigtige anbefalinger. Det er vigtigt, at vi sætter fokus på, hvordan Danmark i endnu højere grad kan tage en position som internationalt førende vækstmiljø for de kreative erhverv, hvor innovation sker med mennesket og kloden i centrum. Dansk erhvervsliv har allerede en international styrkeposition inden for nogle af de kreative erhverv, og dansk design er verdenskendt. Det er vigtigt, at vi støtter op om branchen og styrker de kreative erhverv endnu mere.

- Vi skal klart styrke fortællingen om det danske kreative DNA. I DI har vi godt 1.000 medlemmer fra de kreative erhverv, arkitekter, it-udviklere og møbelproducenter. I vores tætte samarbejde med dem ser vi tydeligt deres store potentiale på det internationale marked. Det kræver dog en fælles offentlig-privat indsats at udløse potentialet, og vi forpligter os gerne til at engagere os i det arbejde, siger Thomas Bustrup.

Et helt afgørende element i især de kreative rådgivererhvervs internationalisering er desuden et stærkt hjemmemarked. Det er positivt, at vækstteamet adresserer dette og de barrierer, som findes for at udnytte denne driver for internationalisering bedre.

- Vækstteamets konkrete anbefalinger om at bruge de offentlige indkøb til at fremme innovation er vigtige. Og vi skal være ambitiøse i implementeringen. For de nye ideer og produkter, som er udviklet i samarbejde med den offentlige sektor, er med til at gøre virksomhederne internationalt konkurrencedygtige, siger Thomas Bustrup.

DI hæfter sig også ved de gode takter, der er for at styrke kompetencerne hos de kreative medarbejdere. Blandt andet med forslag til, hvordan digitale færdigheder styrkes hos de kreative studerende samt justeringer på de kreative uddannelser, så der er mere vægt på tværfagligt samarbejde i teams med studerende fra ingeniører- og businessuddannelserne.

Kontakt:
Thomas Bustrup, COO DI. Mobil: 2088 3925, E-mail: thb@di.dk
Lars Bøgeskov, pressekoordinator, 22363138

DI: Ny cybersikkerhedsstrategi giver mere sikkert Danmark7.1.2019 10:10Pressemeddelelse

Som del af regeringens nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed har seks af de mest samfundskritiske sektorer i dag offentliggjort sektorstrategier for styrket cybersikkerhed i energi-, tele-, søfart-, finans-, transport- og sundhedssektoren. DI mener, at der dermed er taget et første vigtigt og nødvendigt skridt frem mod et mere sikkert Danmark. Danmark er som et af de mest digitale samfund i verden helt afhængigt af, at vores digitale infrastruktur som mobilmaster og bredbåndsnetværk er sikre og beskyttede. ”Et samfund uden strøm, uden internetforbindelse eller mulighed for at betale digitalt kan hurtigt blive virkelighed, hvis vi ikke tager cybersikkerhed alvorligt. Det kan både føre til enorme omkostninger og tab af menneskeliv, hvis cybersikkerheden halter i vores samfundskritiske sektorer. Derfor er de nye sektorstrategier vigtige”, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI. DI vil arbejde aktivt for at få de nye strategier til at virke i de kommende år. ”Det er vig