DI: Godt udspil fra Vækstteam for Kreative Erhverv kan sætte turbo på de kreative erhverv

Regeringens Vækstteam for Kreative Erhverv kom med deres anbefalinger ”Danmark: Et internationalt førende vækstmiljø for kreative erhverv”. Vækstteamet har sat fokus på de vigtige områder. DI anbefaler, at der blandt andet bliver sat endnu mere turbo på vækstteamets anbefalinger til at styrke fortællingen om Danmarks kreative DNA – og DI engagerer sig gerne i implementeringen af anbefalingerne.

Vækstteamet for de kreative erhverv er kommet med mange rigtige anbefalinger. Det er vigtigt, at vi sætter fokus på, hvordan Danmark i endnu højere grad kan tage en position som internationalt førende vækstmiljø for de kreative erhverv, hvor innovation sker med mennesket og kloden i centrum. Dansk erhvervsliv har allerede en international styrkeposition inden for nogle af de kreative erhverv, og dansk design er verdenskendt. Det er vigtigt, at vi støtter op om branchen og styrker de kreative erhverv endnu mere.

- Vi skal klart styrke fortællingen om det danske kreative DNA. I DI har vi godt 1.000 medlemmer fra de kreative erhverv, arkitekter, it-udviklere og møbelproducenter. I vores tætte samarbejde med dem ser vi tydeligt deres store potentiale på det internationale marked. Det kræver dog en fælles offentlig-privat indsats at udløse potentialet, og vi forpligter os gerne til at engagere os i det arbejde, siger Thomas Bustrup.

Et helt afgørende element i især de kreative rådgivererhvervs internationalisering er desuden et stærkt hjemmemarked. Det er positivt, at vækstteamet adresserer dette og de barrierer, som findes for at udnytte denne driver for internationalisering bedre.

- Vækstteamets konkrete anbefalinger om at bruge de offentlige indkøb til at fremme innovation er vigtige. Og vi skal være ambitiøse i implementeringen. For de nye ideer og produkter, som er udviklet i samarbejde med den offentlige sektor, er med til at gøre virksomhederne internationalt konkurrencedygtige, siger Thomas Bustrup.

DI hæfter sig også ved de gode takter, der er for at styrke kompetencerne hos de kreative medarbejdere. Blandt andet med forslag til, hvordan digitale færdigheder styrkes hos de kreative studerende samt justeringer på de kreative uddannelser, så der er mere vægt på tværfagligt samarbejde i teams med studerende fra ingeniører- og businessuddannelserne.

Kontakt:
Thomas Bustrup, COO DI. Mobil: 2088 3925, E-mail: thb@di.dk
Lars Bøgeskov, pressekoordinator, 22363138

Ny kortlægning: Virksomhederne bidrager med 550 mia. kr. til den danske velfærd25.3.2019 06:30:00 CETPressemeddelelse

En ny kortlægning fra Dansk Industri (DI) viser, at virksomhederne og deres medarbejdere i landets 98 kommuner tilsammen bidrager med 550 mia. kr. til den danske velfærd gennem skatter og afgifter. Det svarer til mere end halvdelen af de penge, det offentlige hvert år bruger på at holde samfundet i gang. Ifølge DI understreger kortlægningen den gode cirkel i Danmark mellem virksomhederne og resten af samfundet.