DI: Godt at virksomheder må kræve coronapas

Det er afgørende, at virksomheder nu må kræve et gyldigt coronapas fra medarbejderne, lyder det fra Dansk Industri, der har presset på for dette.

Regeringen og arbejdsmarkedets parter er blevet enige om en trepartsaftale, der skal gøre det muligt for virksomheder at kræve, at ansatte viser gyldigt coronapas. Det falder i god jord hos Dansk Industri (DI), der har presset på for, at dette skulle blive en mulighed.

- Danske virksomheder har igennem hele pandemien taget stort ansvar for at begrænse smitten. Der er også et stort ønske blandt virksomhederne om at gøre dette fremadrettet, og derfor er det en god nyhed for både medarbejdere og virksomheder, at virksomhederne må kræve, at medarbejdere har et gyldigt coronapas. Det vi sikre et tryggere arbejdsmiljø for alle, siger Kim Graugaard, viceadministrerende direktør i DI.

- Vi vil bidrage til at bremse smitten i samfundet, og vi vil holde produktion og forsyningslinjer åbne, så vi kan sikre leverancer til danskerne. Og så vil vi naturligvis gerne sikre deres medarbejderes tryghed og sundhed. Derfor har vi lagt pres på for at få muligheden for at tjekke coronapas tilbage.

Han henviser til, at det har været et problem siden Testloven udløb den 1. november. Regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om at anbefale Folketinget, at den lov skal genindføres.

- De fleste danskere er allerede vaccinerede, og det er afgørende for os, at der nu er hjemmel til, at virksomhederne kan kræve et gyldigt coronapas fra alle medarbejderne for at sikre trygheden på arbejdspladsen og for at holde gang i betjening og produktion, siger DI-direktøren.

Regeringen vil nu bede Folketingets øvrige partier om mulighed for hastebehandling i Folketinget og om opbakning til, at aftalen kan omsættes til lovgivning.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Nis Peder Kolby, tlf. +4540323400, e-mail nipk@di.dk

DI-topchef: Olaf Scholz samler regering og skal sætte ny kurs i Tyskland24.11.2021 15:16:29 CET | Pressemeddelelse

Tysklands næste kansler bliver Olaf Scholz, der de næste fire år skal styre landet i en grønnere retning, sætte turbo på digitaliseringen og løse massive udfordringer med mangel på arbejdskraft. Listen over politiske reformer - der skal iværksættes nu og her - er lang, og der er mange store muligheder for Danmark og eksportgevinster at hente for dansk erhvervsliv, vurderer DI.