DI: Gode erhvervsrettede tiltag i ny hovedstadsstrategi

Regeringen har i dag offentliggjort en ny udviklingsplan for Hovedstadsområdet. Dansk Industri (DI) tager godt imod udspillet, som involverer erhvervslivet i områdets udvikling.

- Det er positivt, at regeringen tænker erhvervslivets udviklingsmuligheder aktivt sammen med den øvrige byudvikling. F.eks. er der mange gode elementer, som kan bidrage til en mere sammenhængende mobilitet til gavn for både borgere og virksomheder, ligesom der åbnes op for en mere ambitiøs udvikling af erhvervsområderne, som har været en mærkesag for DI igennem mange år, siger Kent Damsgaard, direktør i DI.

- Planen omfatter også flere gode skridt, som kan styrke hovedstaden i den internationale konkurrence om at tiltrække investeringer og kloge hoveder. F.eks. med udviklingen af nye forretningsmodeller og styrkede forskningsmiljøer. Jo stærkere hovedstaden står i den internationale konkurrence med andre metropoler, jo mere gavner det væksten og jobskabelsen i hele Danmark, siger Kent Damsgaard, direktør i DI.

- I DI ser vi frem til det konkrete arbejde med at føre planen ud i livet, og både DI og de danske virksomheder er klar til at indgå i en konstruktiv dialog. Særligt når det gælder samspillet mellem bolig- og erhvervsområder ligger djævelen som oftest i detaljen, hvorfor et grundigt forarbejde er vigtigt, siger Kent Damsgaard, direktør i DI.

Formanden for DI Hovedstaden, Poul Skadhede, er også glad for udspillet fra regeringen. Han mener, at det især er positivt, at regeringen lægger op til en løbende dialog mellem kommuner og erhvervsorganisationer om forbedret erhvervsklima.

Poul Skadhede håber, at den nye plan kan rykke på den lave placering, som hovedstadskommunerne indtager i den årlige erhvervsklimaundersøgelse, som DI står bag.

- Vi oplever desværre, at hovedstadskommunerne år efter år bliver vurderet lavt i DI’s erhvervsklimaundersøgelse. Med den store mængde erhverv og vækst, virksomhederne i hovedstadsområdet står for, skal kommunerne klare sig bedre i erhvervsklimaundersøgelsen, siger Poul Skadhede.

For yderligere information kontakt underdirektør og pressechef Per Geckler Møller 2949 4434.