DI: Gode erhvervsrettede tiltag i ny hovedstadsstrategi

Regeringen har i dag offentliggjort en ny udviklingsplan for Hovedstadsområdet. Dansk Industri (DI) tager godt imod udspillet, som involverer erhvervslivet i områdets udvikling.

- Det er positivt, at regeringen tænker erhvervslivets udviklingsmuligheder aktivt sammen med den øvrige byudvikling. F.eks. er der mange gode elementer, som kan bidrage til en mere sammenhængende mobilitet til gavn for både borgere og virksomheder, ligesom der åbnes op for en mere ambitiøs udvikling af erhvervsområderne, som har været en mærkesag for DI igennem mange år, siger Kent Damsgaard, direktør i DI.

- Planen omfatter også flere gode skridt, som kan styrke hovedstaden i den internationale konkurrence om at tiltrække investeringer og kloge hoveder. F.eks. med udviklingen af nye forretningsmodeller og styrkede forskningsmiljøer. Jo stærkere hovedstaden står i den internationale konkurrence med andre metropoler, jo mere gavner det væksten og jobskabelsen i hele Danmark, siger Kent Damsgaard, direktør i DI.

- I DI ser vi frem til det konkrete arbejde med at føre planen ud i livet, og både DI og de danske virksomheder er klar til at indgå i en konstruktiv dialog. Særligt når det gælder samspillet mellem bolig- og erhvervsområder ligger djævelen som oftest i detaljen, hvorfor et grundigt forarbejde er vigtigt, siger Kent Damsgaard, direktør i DI.

Formanden for DI Hovedstaden, Poul Skadhede, er også glad for udspillet fra regeringen. Han mener, at det især er positivt, at regeringen lægger op til en løbende dialog mellem kommuner og erhvervsorganisationer om forbedret erhvervsklima.

Poul Skadhede håber, at den nye plan kan rykke på den lave placering, som hovedstadskommunerne indtager i den årlige erhvervsklimaundersøgelse, som DI står bag.

- Vi oplever desværre, at hovedstadskommunerne år efter år bliver vurderet lavt i DI’s erhvervsklimaundersøgelse. Med den store mængde erhverv og vækst, virksomhederne i hovedstadsområdet står for, skal kommunerne klare sig bedre i erhvervsklimaundersøgelsen, siger Poul Skadhede.

For yderligere information kontakt underdirektør og pressechef Per Geckler Møller 2949 4434.

DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen4.4.2019 14:25:14 CESTPressemeddelelse

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI: Bedre udnyttelse af overskudsvarme gavner borgere, virksomheder og klimaet28.3.2019 16:27:25 CETPressemeddelelse

Partierne bag energiaftalen har i dag taget de vigtige første skridt, mod at vi fremover kan udnytte industriens overskudsvarme til at varme flere danske boliger op. Det er godt for klimaet, husholdningerne og virksomhederne, at vi udnytter den varme, som ellers vil blive sendt ud i den blå luft. Men det er afgørende, at partierne bag aftalen holder sig fra at indføre dobbeltregulering af overskudsvarme, mener DI.