DI: Gode anbefalinger fra Ledelseskommissionen – nu skal der handles

Der bør oprettes pilotforvaltninger i kommuner og stat og ministre bør selv stille i front for forandringerne, for at Ledelseskommissionens fine anbefalinger skal blive til virkelighed, mener branchedirektør i DI Managementrådgiverne Henriette Søltoft.

Efter 15 måneders arbejde kom ledelseskommissionen i dag med sine anbefalinger til forandring af ledelsen af den offentlige forvaltning. DI er positiv både overfor regeringens vilje til at udvikle og effektivisere ledelsen af den offentlige forvaltning og for kommissionens konkrete anbefalinger. Men anbefalingerne må ikke sande til. Og branchedirektør i DI Managementrådgiverne Henriette Søltoft har nogle helt konkrete forslag til, hvordan kommunerne og regeringen får igangsat forandringerne.

- Der er mange klare anbefalinger, som virkelig kan flytte noget, hvis de vel at mærke følges op. Fra DIs side foreslår vi, at man følger op umiddelbart og udpeger pilot forvaltninger, som skal gå i front med at realisere anbefalingerne. Desuden ville det være oplagt, at en række ministre selv sætter sig i spidsen for at implementere anbefalingerne på egne områder, siger Henriette Søltoft.

Overordnet er DI positiv overfor Ledelseskommissionens arbejde og anbefalinger.

- Det er helt i tråd med DI Managementrådgivernes anbefalinger, at Ledelseskommissionen påpeger behovet for en klarere rollefordeling mellem politikerne og forvaltningens ledere. Politikere, der i den bedste mening laver detaljeret styring eller blander sig i lederens konkrete afgørelser, er gift for en god offentlig sektor. Det er samtidig oplagt, at pege på anbefalingerne for god selskabsledelse som inspiration for, hvordan rollefordelingen kan gøres langt mere klar, siger Henriette Søltoft.

Hun havde dog gerne havde set, at kommissionen var endnu mere modig og forandringsvillig.

- Jeg savner, at Ledelseskommissionen sætter fingeren på den manglende vilje og evne til at eksperimentere og afprøve nye løsninger i det offentlige. En forsigtighed, der hænger sammen med en kultur, hvor man undgår risici.  Det er ærgerligt, fordi det forhindrer afprøvning af nye løsninger, som kan skaleres, hvis de er succesfulde. Hermed går man glip af innovation og hastighed i fornyelsen af forvaltningerne, siger Henriette Søltoft.

Yderligere oplysninger:
Branchedirektør i DI Managementrådgiverne Henriette Søltoft, 2088 3919

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge