DI: Gode anbefalinger fra Ledelseskommissionen – nu skal der handles

Der bør oprettes pilotforvaltninger i kommuner og stat og ministre bør selv stille i front for forandringerne, for at Ledelseskommissionens fine anbefalinger skal blive til virkelighed, mener branchedirektør i DI Managementrådgiverne Henriette Søltoft.

Efter 15 måneders arbejde kom ledelseskommissionen i dag med sine anbefalinger til forandring af ledelsen af den offentlige forvaltning. DI er positiv både overfor regeringens vilje til at udvikle og effektivisere ledelsen af den offentlige forvaltning og for kommissionens konkrete anbefalinger. Men anbefalingerne må ikke sande til. Og branchedirektør i DI Managementrådgiverne Henriette Søltoft har nogle helt konkrete forslag til, hvordan kommunerne og regeringen får igangsat forandringerne.

- Der er mange klare anbefalinger, som virkelig kan flytte noget, hvis de vel at mærke følges op. Fra DIs side foreslår vi, at man følger op umiddelbart og udpeger pilot forvaltninger, som skal gå i front med at realisere anbefalingerne. Desuden ville det være oplagt, at en række ministre selv sætter sig i spidsen for at implementere anbefalingerne på egne områder, siger Henriette Søltoft.

Overordnet er DI positiv overfor Ledelseskommissionens arbejde og anbefalinger.

- Det er helt i tråd med DI Managementrådgivernes anbefalinger, at Ledelseskommissionen påpeger behovet for en klarere rollefordeling mellem politikerne og forvaltningens ledere. Politikere, der i den bedste mening laver detaljeret styring eller blander sig i lederens konkrete afgørelser, er gift for en god offentlig sektor. Det er samtidig oplagt, at pege på anbefalingerne for god selskabsledelse som inspiration for, hvordan rollefordelingen kan gøres langt mere klar, siger Henriette Søltoft.

Hun havde dog gerne havde set, at kommissionen var endnu mere modig og forandringsvillig.

- Jeg savner, at Ledelseskommissionen sætter fingeren på den manglende vilje og evne til at eksperimentere og afprøve nye løsninger i det offentlige. En forsigtighed, der hænger sammen med en kultur, hvor man undgår risici.  Det er ærgerligt, fordi det forhindrer afprøvning af nye løsninger, som kan skaleres, hvis de er succesfulde. Hermed går man glip af innovation og hastighed i fornyelsen af forvaltningerne, siger Henriette Søltoft.

Yderligere oplysninger:
Branchedirektør i DI Managementrådgiverne Henriette Søltoft, 2088 3919

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i