DI: Gode anbefalinger fra Ledelseskommissionen – nu skal der handles

Der bør oprettes pilotforvaltninger i kommuner og stat og ministre bør selv stille i front for forandringerne, for at Ledelseskommissionens fine anbefalinger skal blive til virkelighed, mener branchedirektør i DI Managementrådgiverne Henriette Søltoft.

Efter 15 måneders arbejde kom ledelseskommissionen i dag med sine anbefalinger til forandring af ledelsen af den offentlige forvaltning. DI er positiv både overfor regeringens vilje til at udvikle og effektivisere ledelsen af den offentlige forvaltning og for kommissionens konkrete anbefalinger. Men anbefalingerne må ikke sande til. Og branchedirektør i DI Managementrådgiverne Henriette Søltoft har nogle helt konkrete forslag til, hvordan kommunerne og regeringen får igangsat forandringerne.

- Der er mange klare anbefalinger, som virkelig kan flytte noget, hvis de vel at mærke følges op. Fra DIs side foreslår vi, at man følger op umiddelbart og udpeger pilot forvaltninger, som skal gå i front med at realisere anbefalingerne. Desuden ville det være oplagt, at en række ministre selv sætter sig i spidsen for at implementere anbefalingerne på egne områder, siger Henriette Søltoft.

Overordnet er DI positiv overfor Ledelseskommissionens arbejde og anbefalinger.

- Det er helt i tråd med DI Managementrådgivernes anbefalinger, at Ledelseskommissionen påpeger behovet for en klarere rollefordeling mellem politikerne og forvaltningens ledere. Politikere, der i den bedste mening laver detaljeret styring eller blander sig i lederens konkrete afgørelser, er gift for en god offentlig sektor. Det er samtidig oplagt, at pege på anbefalingerne for god selskabsledelse som inspiration for, hvordan rollefordelingen kan gøres langt mere klar, siger Henriette Søltoft.

Hun havde dog gerne havde set, at kommissionen var endnu mere modig og forandringsvillig.

- Jeg savner, at Ledelseskommissionen sætter fingeren på den manglende vilje og evne til at eksperimentere og afprøve nye løsninger i det offentlige. En forsigtighed, der hænger sammen med en kultur, hvor man undgår risici.  Det er ærgerligt, fordi det forhindrer afprøvning af nye løsninger, som kan skaleres, hvis de er succesfulde. Hermed går man glip af innovation og hastighed i fornyelsen af forvaltningerne, siger Henriette Søltoft.

Yderligere oplysninger:
Branchedirektør i DI Managementrådgiverne Henriette Søltoft, 2088 3919

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli

DI: Turismeplan for Vestkysten er fantastisk nybrud8.6.2018 10:10pressemeddelelse

I dag har de 11 jyske kommuner langs Vestkysten, de 3 regioner i Vestdanmark, Realdania og Dansk Kyst- og Naturturisme præsenteret en samlet udviklingsplan for turismen langs Vestkysten. - Den nye udviklingsplan er den første af sin slags og et fantastisk nybrud i dansk turisme, siger fagleder for turisme Sune K. Jensen, Dansk Industri. Målet med planen er at øge antallet af overnatninger med 23 mio. i 2025 og nå en samlet omsætning i turismen på 22 mia. kr. I planen anbefaler parterne, at man fokuserer og prioriterer indsatsen på 18 særlige feriesteder fremfor at smøre indsatsen tyndt ud over hele Vestkysten. Målet er at skabe nogle attraktive miljøer med et varieret udbud af oplevelser, overnatningsmuligheder og indkøbsmuligheder. - Udviklingsplanen ligger i god forlængelse af den seneste aftale mellem regeringen og KL om at fokusere og samle den offentlige turismeindsats på 15-25 tværkommunale destinationer. For det danske turismeerhverv er det afgørende, at vi får skabt nogle størr

DI: Økonomiaftaler bør følges op af mere konkurrence om offentlige opgaver7.6.2018 13:52pressemeddelelse

Regeringen har i dag indgået aftale med Kommunernes Landsforening om kommunernes økonomi for 2019. Et centralt element i de intense forhandlinger har været offentlig-privat samarbejde. Parterne er nået til enighed om en aftale, som bl.a. betyder, at partnerskaber mellem kommunerne og erhvervsorganisationerne skal øge gevinsterne ved samarbejdet. Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri, kan se perspektiver i aftalen og håber, at initiativerne vil kickstarte det offentlig-private samarbejde efter flere års stilstand. - Den aldrende befolkning øger behovet for, at vi hele tiden sørger for at få mere og bedre velfærd for skattekronerne – ikke mindst gennem et endnu tættere offentlig-privat samarbejde. Aftalen giver håb om, at vi efter mange års svag udvikling igen kan få sat gang i en positiv udvikling på området, siger direktør i Dansk Industri, Tine Roed. En ny DI-undersøgelse viser, at mere end tre ud af fire kommunalpolitikerne mener, at et styrket samarbejde med virksomh