DI: God genåbningsaftale, men hvad med rejserestriktionerne?

Dansk Industri er tilfreds med nattens brede politiske aftale om genåbning, der bl.a. omfatter folkeskolebørn, konferencer og afskaffelsen af 30-minutters reglen. Men det skaber frustration, at rejsereglerne end ikke er blevet diskuteret under forhandlingerne.

Adm. direktør i DI, Lars Sandahl Sørensensen roser regeringen og partierne bag aftalen for at tage et vigtigt skridt mod yderligere genåbning, for ”enhver yderligere genåbning er en god genåbning”.

Men han er skuffet over, at man end ikke har kigget på de rejseregler, der blev indgået aftale om 13. april.

- Verden vil forhåbentlig snart åbne igen, og det er vigtigt at være forrest i kapløbet om at genetablere eksport og vækst. Derfor skal vi have åbnet grænserne helt for erhvervsrejsende, der skal både ind og ud af Danmark, så vi hurtigst muligt kan indhente det, eksportvirksomhederne har tabt under corona-krisen, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Så når partierne er samlet til forhandlinger om genåbning, skal de selvfølgelig også se på rejsereglerne.

I DI har man øjnene rettet mod en endelig genåbning af Danmark, og det har ikke ændret sig efter, at Danmark i går tog Johnson & Johnson-vaccinen ud af vaccinationsprogrammet.

- Danmark skal genåbne helt, når alle på 50 år og derover er vaccineret. Det er kun blevet endnu vigtigere nu. Vi skal sikre, at genåbningen ikke bliver unødigt forsinket, og derfor er det afgørende, at det overordnede pejlemærke for en fuld genåbning ikke ændres, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI roser nattens aftale for at få skolebørnene tilbage til klasselokalerne igen.

- Det er virkelig godt, at børnene endelig kan komme i skole igen på fuld tid. Det trænger de til både fagligt og socialt, og det under jeg virkelig dem og deres familier, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI-direktøren er også glad for at konferencer og møder nu endelig kan komme delvis i gang igen.

- Det har ramt mange især små virksomheder, som er underleverandører i branchen hårdt, at vi ikke har kunnet samles til møder og konferencer, siger Lars Sandahl Sørensen.

Afskaffelsen af den udskældte regel om bordbestilling 30 minutter før besøg på restauranter og barer, vækker også glæde i DI.

-  Reglen har ikke givet mening for et særdeles hårdt ramt erhverv, så det er godt, at vi slipper for den nu, slutter Lars Sandahl Sørensen.

I forbindelse med genåbningsaftalen henviser DI desuden til organisationens kommentarer i går om kompensationsordningerne.

DI: Kompensationer skal følge restriktioner - DI (danskindustri.dk)

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk