DI: Glædeligt, at vismændene klart erkender manglen på arbejdskraft

Manglen på medarbejdere er den helt afgørende trussel for danske virksomheder og dansk økonomi. Derfor er det positivt, at vismændene så tydeligt erkender problemet med mangel på arbejdskraft. Nu er der behov for at handle, mener DI, som efterlyser flere konkrete anbefalinger fra vismændene.

- Vores virksomheder mærker meget tydeligt manglen på medarbejdere – og det gælder over hele landet. Derfor er det glædeligt, at vismændene i deres rapport så tydeligt siger, at her er altså et reelt problem for dansk økonomi, som skal løses, siger vicedirektør Kent Damsgaard, DI.

Han peger på, at Danmark må indstille sig på en meget strammere finanspolitisk kurs, hvis der ikke kommer mere arbejdskraft i økonomien.

- Grundlæggende er der to veje at gå, hvis vi skal undgå en alvorlig overophedning af økonomien. Enten må regeringen og Folketinget lægge en langt strammere finanspolitisk kurs med et lavere offentligt forbrug – eller også kan de sætte målrettet ind for at få flere hænder og hoveder ind på arbejdsmarkedet, så danske virksomheder og dansk økonomi kan fortsætte med at vokse. Det sidste vil være helt entydigt bedst for Danmark, siger Kent Damsgaard.

- Der er mange ting, vores politikere kan gøre for at skaffe flere hænder også på den kortere bane. For eksempel kan de fjerne nogle af de administrative barrierer, som virksomhederne i dag møder, når de rekrutterer kvalificeret arbejdskraft fra udlandet, de kan sænke skatten på arbejde, så flere tilskyndes til at tage en ekstra vagt – og de kan oplagt gøre meget mere for at få flere kontanthjælpsmodtagere tættere på et job, siger Kent Damsgaard.

Vismændene ser også i deres rapport på udviklingen af antallet af langvarigt offentligt forsørgede. De kommer dog ikke med klare anbefalinger til, hvordan antallet af langvarigt offentligt forsørgede kan nedbringes. Det ærgrer DI, som gerne så nogle flere bud på, hvordan flere danskere kan hjælpes i job.

- Der er stadig meget, vi kan gøre, for at hjælpe flere i job. Eksempelvis så vi meget gerne, at det igen bliver muligt for jobcentrene at erklære unge under 30 år for jobparate, hvis de endnu ikke er klar til en uddannelse. Vi hjælper langt bedre de skoletrætte unge ved at få dem i gang i en virksomhed, siger vicedirektør Kent Damsgaard.

For yderligere oplysninger kontakt pressekonsulent Jonas Forup Stubkjær, DI, tlf.: 2830 1544, jofs@di.dk

Mad med mening - DI Fødevarers årsdag 201819.11.2018 13:04Presseinvitation

Klimamærke, bæredygtighed, madspild. Der er mange meninger om madvarer, faktisk flere end nogensinde, ikke mindst på de sociale medier. Danske fødevarevirksomheder har 360 grader udsigt til udfordringer, som de skal forholde sig til, og som vil ændre deres marked i en meget nær fremtid. Nu sætter DI Fødevarer fokus på, hvordan branchens topchefer skal komme de mange udfordringer i møde – i rette tid. Pressen inviteres til DI Fødevarers årsdag - Mad med mening, Torsdag den 22. november, kl. 14.00 -18.00, Industriens Hus, Rådhuspladsen, København V. Årsdagen får besøg af hele to ministre. Udenrigsminister Anders Samuelsen holder tale til forsamlingen af virksomhedsledere om fødevarevirksomhedernes rolle i forbindelse med FN’s Verdensmål. Derefter er det miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensens tur til at tale om den madpolitiske dagsorden, der også er miljøets dagsorden – og ikke mindst om fødevareindustriens nye målgruppe. Miljø- og fødevareministeren er på scenen igen, når der

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00Pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.