DI: Glædeligt at flere unge søger en videregående uddannelse

Erhvervslivet glæder sig over, at mange flere unge vil ind på en videregående uddannelse, og nu opfordrer Dansk Industri uddannelsesinstitutionerne til at øge optaget – ikke mindst på de uddannelser, der har lav ledighed og som er efterspurgte af erhvervslivet.

- Jeg er rigtig glad for, at så mange unge har valgt at søge ind på en videregående uddannelse, selv om de måske havde andre planer for det kommende år. Uddannelse er den bedste investering i deres fremtidsmuligheder, siger Mette Fjord Sørensen, underdirektør i DI.

94.604 unge har søgt ind på en videregående uddannelse. Det er en stigning på 7 pct. i forhold til sidste år. Det var forventet, at flere ville søge ind på en videregående uddannelser som følge af Corona.

- Vi håber især, at de unge har søgt mod uddannelser med gode beskæftigelsesmuligheder, og hvor man kan gøre en forskel i forhold til de grønne omstilling. Vi står stadig over for store klimaudfordringer, hvor vi får brug for at udvikle nye energiformer og bæredygtige teknologiske løsninger. Derfor håber vi, at flere har søgt ind på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, som giver en helt unik mulighed for at være med til at løse klimaudfordringerne, siger Mette Fjord Sørensen.

-Vi ved, at der er mange kvalificerede ansøgere, som bliver afvist, selv om de søger ind på uddannelser med lav ledighed og gode beskæftigelsesmuligheder. Det er at smide guld på gaden, og derfor må uddannelsesinstitutionerne på banen og oprette de pladser, der skal til, siger Mette Fjord Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos Mette Fjord Sørensen, tlf. 5213 2312, mfj@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Nyt stærkt formandskab for DI Rådgivernes bestyrelse – og fem nye medlemmer21.10.2020 15:01:05 CESTPressemeddelelse

DI Rådgiverne har fået et nyt stærkt formandskab med Berit Didriksen, CEO i Epinion, i spidsen. De øvrige nye medlemmer af formandskabet er nyvalgte medlem Jonas Hemmingsen, CEO i GroupM Denmark A/S, og Mads Jensen Møller, CEO Nordiq Group A/S. Bestyrelsen er samlet blevet styrket med i alt fem nye medlemmer, ud over Jonas Hemmingsen fire kvinder. Det er sket den 21. oktober 2020 i forbindelse med branchefællesskabets årlige generalforsamling og konference for medlemmerne.

DI: Uheldigt at vismændene vil øge underskuddet20.10.2020 12:30:00 CESTPressemeddelelse

Dansk økonomi er ikke blevet ramt så hårdt af coronakrisen, som tidligere frygtet, skriver Det Økonomiske Råd i vismandsrapporten om dansk økonomi. Det skyldes ikke mindst, at de tiltag, der er gjort for at sætte gang i økonomien, er blevet doseret rigtigt. DI er enig i vismændenes overordnede analyse men er samtidig bekymret for, at vismændenes anbefaling om at lempe budgetreglerne vil svække holdbarheden af dansk økonomi.

København vil give afslag på langt flere ansøgninger om altaner8.10.2020 08:20:10 CESTPressemeddelelse

Markant flere borgere vil i fremtiden få nej til at opsætte en altan, hvis borgerrepræsentationen vedtager nye regler. Og de få, der får grønt lys, vil i flere tilfælde møde krav om, at altanen kun må være 60 centimeter dyb. Dermed vil politikerne fratage tusindvis af borgere muligheden for at få en brugbar altan og adgang til udeliv i direkte forbindelse med deres bolig, mener DI Dansk Byggeri.

DI: Den kommende politiske sæson bliver afgørende for Danmarks fremtid6.10.2020 12:51:42 CESTPressemeddelelse

Den kommende politiske sæson bliver et afgørende år for Danmarks fremtidige udvikling. Coronakrisen er stadig over os, men den behøver ikke at være en hæmsko for samfunds udvikling. En krise er en krise, men også en mulighed. Og derfor er DI glad for statsministerens melding om, at tiden er til at investere yderligere i grøn omstilling og digitalisering. Det er med til at sikre Danmark og danske virksomheders konkurrencekraft, vækst, velstand og velfærd.