DI går imod forslag om at begrænse appel ved domstolene

- Vi er imod forslaget om at hæve beløbsgrænsen for at appellere sager fra byretten. Det strider mod afgørende principper i vores retssystem og vil ikke være til gavn for erhvervslivet, herunder særlig vores små- og mellemstore virksomheder, siger vicedirektør og chef for erhvervsjura Kim Haggren, der er erhvervslivets eneste medlem af Rørdam-udvalget.
Vicedirektør Kim Haggren, DI, er erhvervslivets repræsentant i Rørdam-udvalget. Foto: Hans Søndergaard.

Retten til at appellere en dom er afgørende for at sikre en retfærdig og pålidelig retsproces, mener DI. Ved at hæve beløbsgrænsen vil mange berettigede sager blive afskåret fra at blive appelleret til landsretten.

- Vi anerkender behovet for at forbedre effektiviteten og reducere ventetiderne i domstolene, men det bør ikke ske på bekostning af fundamentale retssikkerhed principper. Vi er åbne for konstruktive forslag til at tackle dette problem som vi også har adresseret i udvalgets arbejde, men at fjerne muligheden for anke i sager under 50.000 kroner er ikke den rette vej at gå.

- To-instansprincippet er en hjørnesten i vores retssystem, og det er afgørende, at den forbliver intakt og beskytter alle borgere og virksomheder i Danmark, siger Kim Haggren.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Kim Haggren, tlf. 2124 4608, e-mail kih@di.dk

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.