DI fremlægger milliardplan for Danmarks vej ud af krisen

Danmark står midt i den værste sundhedsmæssige og økonomiske krise i moderne tid. Når samfundet for alvor genåbner, bliver der behov for en massiv økonomisk genopretning, der kan skabe job og ny vækst. DI fremlægger derfor planen ”Danmark ud af krisen – tilbage til grøn vækst”.
Planen vil skabe 30.000 arbejdspladser - og vil samtidig indebære, at Danmark allerede i 2020 vedtager tiltag, som bringer os en fjerdedel af vejen til 70 procents-klimamålsætningen for 2030.
- Krisen er alvorlig og akut. Her og nu skal vi have de mange hjælpepakker hurtigt ud at virke på virksomhederne og holde hånden under danske arbejdspladser. Men der bliver også snart brug for en massiv plan for Danmarks vej ud af krisen, når vi for alvor genåbner samfundet. Og det leverer vi nu et konkret, grønt bud på, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.
DI’s plan omhandler mere end 70 konkrete forslag, der vil skabe 30.000 arbejdspladser og løfte velstanden med 45 mia. kr. i 2020 i forhold til ellers, så vi begrænser slaget på økonomien og vores samfund. Det vil sammen med de omfattende vedtagne hjælpepakker bringe Danmark bedre og mere nænsomt gennem krisen, samtidig med at vi som samfund og erhvervsliv står stærkere.
Planen leverer også et stort bidrag til at indfri vores klimaforpligtelser ved at reducere udledningen af CO2 i 2030 med næsten fire mio. ton. Dermed vil Danmark allerede i 2020 kunne vedtage tiltag, som gør det muligt at indfri en fjerdedel af regeringens 70 procents-mål frem mod 2030.
- Der bliver behov for massive investeringer for at komme tilbage på sporet – og de bør i høj grad være grønne, så svarene på at komme ud af coronakrisen også bliver nogle af svarene på, hvordan vi undgår at styre direkte videre ind i en klimakrise. Der er et stort vækstpotentiale i at skabe bæredygtige produkter på en bæredygtig måde., siger Lars Sandahl Sørensen.
- Med planen kan vi både investere vi os ud af krisen – og ind i en grønnere fremtid. Så vi som samfund får mest muligt for pengene, siger DI-direktøren.
Han understreger, at de hjælpepakker, som regeringen og Folketinget har vedtaget, har været afgørende for at afbøde skadevirkningerne på Danmark.
Initiativerne i ”Danmark ud af krisen – tilbage til grøn vækst” fordeler sig over fem områder. For det første iværksættes klimatiltag, der virker hurtigt. For det andet fremrykkes investeringer i infrastruktur. For det tredje øges investeringer i forskning, innovation og digitalisering. For det fjerde investeres i Danmarks rolle som stærk eksportnation. Og for det femte vil planen sikre flere penge mellem hænderne til danskerne og danske virksomheder for at stimulere økonomien i en svær tid.
- Selv danmarkshistoriens største sikkerhedsnet er ikke nok, når både Danmark og verden omkring os går helt i stå. Hvis vi skal have genskabt nogle af de tabte arbejdspladser og undgå dybe ar fra krisen, så skal vi skubbe økonomien i gang, når samfundet gradvist åbnes. Det handler både om at give borgerne og virksomhederne nogle flere penge mellem hænderne – og få sat gang i eksempelvis forskning, digitalisering,  infrastruktur og klimaindsats, siger Lars Sandahl Sørensen.
Den samlede plan indeholder initiativer for 88 mia. kroner.
Planen kan findes her:

Yderligere oplysninger:
Vicedirektør & pressechef Per Geckler Møller, 2949 4434, pgm@di.dk

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.