DI: Fremgang i antallet af nye højvækstvirksomheder er gode nyheder for dansk økonomi

Nye tal fra Danmarks Statistik viser en stigning i antallet af højvækstvirksomheder i Danmark. Udviklingen indikerer et dynamisk iværksættermiljø, men niveauet er dog stadig lavere end før finanskrisen.

Antallet af højvækstvirksomheder stiger ifølge nye tal fra Danmarks Statistik i Danmark. Men antallet er stadig lavere end før finanskrisen og lavere end OECD-gennemsnittet og landene omkring os. Derfor foreslår DI, at regeringens kommende iværksætterstrategi fastsætter et mål for antallet af vækstiværksættere.

- Danmark er overordnet set et godt land at starte virksomhed i, men vi har brug for, at højne ambitionerne, når det kommer til at skabe flere vækstvirksomheder. Danmark ligger væsentligt under OECD-gennemsnittet, og meget lavere end eksempelvis Finland og Sverige, siger chef for SMV og Iværksætteri i DI, Sine Linderstrøm.

Højvækstvirksomheder er virksomheder, der har haft en gennemsnitlig årlig vækst på mindst 20 pct. over en treårig periode, og som har haft fem eller flere ansatte i starten af vækstperioden. I vækstperioden 2018 til 2021 var der 248 nye højvækstvirksomheder, hvilket er det højeste antal siden før finanskrisen.

Højvækstvirksomheder skaber værdi, men vi har for få af dem

Fra 2018-2021 skabte de nye højvækstvirksomheder beskæftigelse svarende til 4.719 årsværk. Det var det højeste antal skabte jobs i de seneste ti vækstperioder. Over halvdelen af de nye virksomheder ligger i hovedstadsområdet. De stod for skabelsen af 2.225 årsværk, og dermed foregik lidt under halvdelen af den samlede jobskabelse i hovedstadsområdet.

- De nye tal fra Danmarks Statistik viser, at højvækstvirksomheder er en nøglefaktor i forhold til at skabe jobs. Det er vigtigt, at regeringens kommende iværksætterstrategi adresserer udfordringen med, at for få virksomheder vokser sig store i Danmark, siger Sine Linderstrøm.

Et mål skal sikre resultater

For at sikre et større fokus på at skabe vækstiværksættere, og at iværksætterindsatsen i Danmark reelt fører til noget, har DI præsenteret et udspil med et mål om, at der i 2030 skal være mindst 1.000 vækstiværksættere.

- Enhver strategi skal have et klart og defineret mål. Målsætningen i en strategi er afgørende, da den giver en retning, fastlægger fokus og sikrer, at der sker reelle forandringer. Det er den vision, der skal drive indsatsen for, at Danmark kan blive verdens førende startup-nation, siger Sine Linderstrøm.

- Én svale gør ingen sommer, så nu handler det om at holde kadencen. Det er generelt set gået frem for dansk iværksætteri, og der er lagt et godt fundament. Men hvis Danmark også i fremtiden skal kunne udvikle virksomheder, der kan blive til globale spillere, så er vi nødt til at adressere en række centrale udfordringer. DI har præsenteret 14 forslag – inden for rammen af de 300 mio. kr. – som bringer os tættere på målet om de 1.000 vækstiværksættere i 2030, siger Sine Linderstrøm.

Se her: NYT: Højt antal nye højvækstvirksomheder - Danmarks Statistik (dst.dk)

Chef for SMV og Iværksætteri i DI Sine Linderstrøm, sili@di.dk, 2098 9913

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.