DI forvansker debatten om social dumping

Misvisende billede siger intet om lønnen for flertallet af østeuropæere i Danmark

Det er et misvisende billede af virkeligheden, DI i dag forsøger at fremmane og bruge til endnu engang at foreslå beløbsgrænsen sænket. DIs påstand er, at østeuropæere, der arbejder i Danmark, er omfattet af samme regler og lønninger som danske medarbejdere.

Men DIs undersøgelse tager afsæt i lønforhold for de 12.000 østeuropæere, der arbejder på udvalgte DI-overenskomster, og som er bosat i Danmark. Imens er der samlet omkring 125.000 østeuropæere, der arbejder i Danmark – altså ti gange så mange, som DI ser på.

Undersøgelsen siger således ikke noget om lønnen for flertallet af østeuropæere her i landet.

Mest problematisk er det ifølge Henning Overgaard, forbundssekretær i 3F, at mange af de brancher, hvor social dumping især er udbredt, ikke er omfattet af DIs undersøgelse:

- Undersøgelsen siger ikke noget om lønnen for flertallet af østeuropæere her i landet. Vi har kæmpe problemer med social dumping inden for mange brancher – bl.a. på byggeområdet, i landbruget, på transport, rengøring osv., som holder vores fagretlige system travlt beskæftiget. De indgår ikke i undersøgelsen, hvorfor den i mine øjne giver et forkert billede af et meget alvorligt problem.

Der ligger uafhængig forskning fra Danmark på området, som tegner et helt andet billede, end DIs, påpeger Henning Overgaard:

- Dels har vi en ny ph.d.-afhandling, der viser, at østarbejdere i Danmark i gennemsnit tjener langt mindre end deres danske kollegaer. Dels har vi fra byggeområdet en særskilt rapport, der viser at udstationerede bygningsarbejdere fra Østeuropa har løn- og arbejdsvilkår, der ligger langt fra danske standarder.

Han understreger, at der er eksempler på løn svarende til 80 kr. i timen. Ugentlig arbejdstid på 54 timer. Kun ca. 15 pct. af de udstationerede virksomheder, var dækket af en overenskomst. 81 pct. af bygningsarbejderne fik ingen overtidsbetaling, og mere end halvdelen af polakkerne fik ikke feriepenge.

Det kan således via de officielle statistikker være vanskeligt at belyse de reelle ansættelsesforhold, fordi det forudsætter at der indberettes rigtigt i forhold til de reelle arbejdsforhold, lyder det.

- DI har undersøgt sig selv, og det mest overraskende resultat ville sådan set have været, hvis de havde fundet ud af, at deres egne medlemmer dumpede lønnen. Men jeg synes, at det er useriøst at bruge denne undersøgelse til at tegne et billede af, at østeuropæere generelt har samme løn- og arbejdsvilkår som danskere, siger Henning Overgaard.

Klaus Lange, 3F: 31612787

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:30Pressemeddelelse