DI forvansker debatten om social dumping

Misvisende billede siger intet om lønnen for flertallet af østeuropæere i Danmark

Det er et misvisende billede af virkeligheden, DI i dag forsøger at fremmane og bruge til endnu engang at foreslå beløbsgrænsen sænket. DIs påstand er, at østeuropæere, der arbejder i Danmark, er omfattet af samme regler og lønninger som danske medarbejdere.

Men DIs undersøgelse tager afsæt i lønforhold for de 12.000 østeuropæere, der arbejder på udvalgte DI-overenskomster, og som er bosat i Danmark. Imens er der samlet omkring 125.000 østeuropæere, der arbejder i Danmark – altså ti gange så mange, som DI ser på.

Undersøgelsen siger således ikke noget om lønnen for flertallet af østeuropæere her i landet.

Mest problematisk er det ifølge Henning Overgaard, forbundssekretær i 3F, at mange af de brancher, hvor social dumping især er udbredt, ikke er omfattet af DIs undersøgelse:

- Undersøgelsen siger ikke noget om lønnen for flertallet af østeuropæere her i landet. Vi har kæmpe problemer med social dumping inden for mange brancher – bl.a. på byggeområdet, i landbruget, på transport, rengøring osv., som holder vores fagretlige system travlt beskæftiget. De indgår ikke i undersøgelsen, hvorfor den i mine øjne giver et forkert billede af et meget alvorligt problem.

Der ligger uafhængig forskning fra Danmark på området, som tegner et helt andet billede, end DIs, påpeger Henning Overgaard:

- Dels har vi en ny ph.d.-afhandling, der viser, at østarbejdere i Danmark i gennemsnit tjener langt mindre end deres danske kollegaer. Dels har vi fra byggeområdet en særskilt rapport, der viser at udstationerede bygningsarbejdere fra Østeuropa har løn- og arbejdsvilkår, der ligger langt fra danske standarder.

Han understreger, at der er eksempler på løn svarende til 80 kr. i timen. Ugentlig arbejdstid på 54 timer. Kun ca. 15 pct. af de udstationerede virksomheder, var dækket af en overenskomst. 81 pct. af bygningsarbejderne fik ingen overtidsbetaling, og mere end halvdelen af polakkerne fik ikke feriepenge.

Det kan således via de officielle statistikker være vanskeligt at belyse de reelle ansættelsesforhold, fordi det forudsætter at der indberettes rigtigt i forhold til de reelle arbejdsforhold, lyder det.

- DI har undersøgt sig selv, og det mest overraskende resultat ville sådan set have været, hvis de havde fundet ud af, at deres egne medlemmer dumpede lønnen. Men jeg synes, at det er useriøst at bruge denne undersøgelse til at tegne et billede af, at østeuropæere generelt har samme løn- og arbejdsvilkår som danskere, siger Henning Overgaard.

Klaus Lange, 3F: 31612787

3F: Velkommen til ny DI-direktør9.5.2019 11:12:25 CESTPressemeddelelse

3Fs formand Per Christensen byder i en kommentar den nye direktør for DI, Lars Sandahl Sørensen, velkommen: - Jeg glæder mig – også på det personlige plan – til, at vi sammen skal finde løsninger på nogle af de udfordringer, danske virksomheder og lønmodtagere står over for, og ser frem til et godt samarbejde. - Den danske arbejdsmarkedsmodel er kendetegnet ved et tillids- og respektfuldt samarbejde, også når der er tale om interesseforskelle i forhold til vores medlemmer. - Jeg er overbevist om, at Lars Sandahl Sørensen vil bidrage positivt til dialogen mellem parterne. - Det direkte samarbejde omfatter – udover overenskomsterne – bl.a. den danske indsats for realiseringen af FNs verdensmål, også i udviklings- og vækstlandene med flere arbejdspladser på anstændige vilkår og generel bæredygtig vækst.