DI: Flere gode tiltag for virksomhederne i ny finanslov

Det er positivt, at regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om finansloven for 2019, mener DI. Aftalen letter på flere områder afgifter og byrder for erhvervslivet. Det vækker glæde i DI, som dog gerne havde set et endnu større fokus på at styrke virksomhederne og dermed forlænge opsvinget.

- Først og fremmest er det positivt, at rammerne for næste års budget er på plads, og det er glædeligt, at vi får sikret vores erhvervsuddannelser, siger direktør Kent Damsgaard.

- Vi er glade for, at der er sat penge af til at rydde op i nogle af de afgifter og byrder, som rammer vores virksomheder, men generelt havde vi gerne set endnu flere tiltag, der styrker virksomhederne og Danmarks konkurrenceevne i dén her finanslov, siger direktør Kent Damsgaard.

DI glæder sig dog ved, at regeringen og Dansk Folkeparti lægger op til nye investeringer i infrastruktur.

- En god og sammenhængende infrastruktur er alfa og omega for vores virksomheder, så medarbejderne kan komme nemt til og fra job, og vi kan sende vores varer og løsninger ud i verden. Derfor er det godt med et så klart signal fra regeringen og Dansk Folkeparti om, at vi skal løfte investeringerne her. Det er virkelig noget, som vores virksomheder efterspørger, siger Kent Damsgaard.

Med finansloven vil regeringen og forligspartierne gøre det mere attraktivt for ældre medarbejdere at blive i jobbet. Det er klart positivt, mener DI.

- Vores virksomheder har akut brug for dygtige folk, og det gælder i allerhøjeste grad også de mange ældre, erfarne medarbejdere. Så det er godt, at regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om at gøre det lidt mere attraktivt for arbejdsdygtige seniorer at blive længere i job, siger Kent Damsgaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressechef Per Geckler Møller, tlf. +4529494434, e-mail pgm@di.dk

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge