DI: Flere gode tiltag for virksomhederne i ny finanslov

Det er positivt, at regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om finansloven for 2019, mener DI. Aftalen letter på flere områder afgifter og byrder for erhvervslivet. Det vækker glæde i DI, som dog gerne havde set et endnu større fokus på at styrke virksomhederne og dermed forlænge opsvinget.

- Først og fremmest er det positivt, at rammerne for næste års budget er på plads, og det er glædeligt, at vi får sikret vores erhvervsuddannelser, siger direktør Kent Damsgaard.

- Vi er glade for, at der er sat penge af til at rydde op i nogle af de afgifter og byrder, som rammer vores virksomheder, men generelt havde vi gerne set endnu flere tiltag, der styrker virksomhederne og Danmarks konkurrenceevne i dén her finanslov, siger direktør Kent Damsgaard.

DI glæder sig dog ved, at regeringen og Dansk Folkeparti lægger op til nye investeringer i infrastruktur.

- En god og sammenhængende infrastruktur er alfa og omega for vores virksomheder, så medarbejderne kan komme nemt til og fra job, og vi kan sende vores varer og løsninger ud i verden. Derfor er det godt med et så klart signal fra regeringen og Dansk Folkeparti om, at vi skal løfte investeringerne her. Det er virkelig noget, som vores virksomheder efterspørger, siger Kent Damsgaard.

Med finansloven vil regeringen og forligspartierne gøre det mere attraktivt for ældre medarbejdere at blive i jobbet. Det er klart positivt, mener DI.

- Vores virksomheder har akut brug for dygtige folk, og det gælder i allerhøjeste grad også de mange ældre, erfarne medarbejdere. Så det er godt, at regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om at gøre det lidt mere attraktivt for arbejdsdygtige seniorer at blive længere i job, siger Kent Damsgaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressechef Per Geckler Møller, tlf. +4529494434, e-mail pgm@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae