DI - Dansk Industri

DI: Flere danskere skal op på cyklen – gevinsten er enorm

Del
Når vi tager cyklen i stedet for bilen, får vi pulsen op og frisk luft. Vi udleder mindre CO2 og fylder mindre på vejene. Hvis den danske befolkning cykler 10 procent mere end i dag, vil vi få 235.000 færre sygedage og en samfundsøkonomisk sundhedsgevinst på 2,5 milliarder kroner, viser en analyse som Incentive har lavet for DI.
Foto: Sif Meincke
Foto: Sif Meincke

Danmark er kendt som et cykelland, og i de kommende dage, hvor vi lægger byer og veje til tre etaper af Tour de France, vil hele verden kigge misundeligt på vores cykelkultur. Men faktisk er der 20 procent færre, som cykler i dag end for otte år siden.

- Jeg tror ikke, det er gået helt op for politikerne endnu, hvor stort og voksende et samfundsmæssigt problem det er, at flere og flere vælger cyklen fra. Det er noget, som bør optage politikere, der arbejder med sundhed, klima, miljø, energi, transport og ikke mindst økonomi, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.

Hvis vi samlet cykler bare 10 procent mere, vil der komme færre sygemeldinger - svarende til 235.000 sygedage om året. Arbejdsgiverne vil spare 223 millioner kroner til løn under sygdom. Og den samfundsøkonomiske sundhedsgevinst er på 2,5 milliarder kroner, viser analysen. Dertil kommer at trængslen på vejene også vil blive mindre. 

Hvis vi sammenlagt cykler 20 procent mere, kan man gange gevinsten med to.

- Der skal et helt andet fokus på cyklens samfundsmæssige rolle. Politisk har vi i skåltaler pralet af at være et attraktivt cykelland, men samtidig har vi forsømt at skabe opmærksomhed om cyklisme og prioritere midler til cykelinfrastruktur, siger Karsten Lauritzen.

Cyklen er ikke et alternativ til bilen over hele landet, men dog mange flere steder end man skulle tro. Det forudsætter målrettede investeringer, hvis flere skal hoppe på cyklen – ikke mindst uden for de store byer, hvor det kan være utrygt at cykle i vejkanten. Der skal investeres i cykelstier, cykelparkeringspladser og det skal være muligt at tage cykler med i tog og busser. DI foreslår, at den statslige cykelpulje på tre milliarder kroner frem mod 2035 bliver mindst en halv gang større.

Arbejdsgiverne bør gå foran og tage opgaven på sig, mener Karsten Lauritzen.

- Mange arbejdsgivere ser det desværre ikke som deres opgave og ansvar at påvirke medarbejdernes transportvaner. Men det bør de nok. Der er god økonomi - både for den enkelte, virksomheden og samfundet i at få flere til at cykle, fordi det fører til  færre sygedage. Måske kan virksomhederne endda spare på p-pladserne, som er en stor udgift, siger han.

Hvis flere skal cykle, kræver det blandt andet, at regeringen og Folketinget ændrer skattereglerne, så det bliver mere attraktivt for arbejdsgiverne at hjælpe medarbejdere afsted på cyklen. De kan for eksempel også justere befordringsfradraget, så det bliver mere økonomisk attraktivt at cykle.   

Forskningen i hverdagscykling skal styrkes, mener DI. Indsamling af viden om effekterne af forskellige indsatser er i dag begrænset. Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme har kun én medarbejder og en bevilling på få år.

- Det kræver hårdt arbejde og skarpe prioriteringer at udvikle Danmark som en cykelnation. Vi skal blive klogere på, hvordan vi påvirker transportvanerne, men vi skal også udvikle og udnytte nye teknologiske og planmæssige løsninger. Og så skal vi simpelthen blive bedre til at dele erfaringer og lære af vores fejl, siger Karsten Lauritzen.

Følg os på:

    

Nøgleord

Kontakter

Presserådgiver Claus Kaae-Nielsen clkn@di.dk eller 2332 6829

Billeder

Foto: Sif Meincke
Foto: Sif Meincke
Download
Foto: Sif Meincke
Foto: Sif Meincke
Download
Download

Links

Information om DI - Dansk Industri

DI - Dansk Industri
DI - Dansk Industri
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V

3377 3377http://di.dk/

Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.

DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye