DI: Flere danskere skal op på cyklen – gevinsten er enorm

Danmark er kendt som et cykelland, og i de kommende dage, hvor vi lægger byer og veje til tre etaper af Tour de France, vil hele verden kigge misundeligt på vores cykelkultur. Men faktisk er der 20 procent færre, som cykler i dag end for otte år siden.
- Jeg tror ikke, det er gået helt op for politikerne endnu, hvor stort og voksende et samfundsmæssigt problem det er, at flere og flere vælger cyklen fra. Det er noget, som bør optage politikere, der arbejder med sundhed, klima, miljø, energi, transport og ikke mindst økonomi, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.
Hvis vi samlet cykler bare 10 procent mere, vil der komme færre sygemeldinger - svarende til 235.000 sygedage om året. Arbejdsgiverne vil spare 223 millioner kroner til løn under sygdom. Og den samfundsøkonomiske sundhedsgevinst er på 2,5 milliarder kroner, viser analysen. Dertil kommer at trængslen på vejene også vil blive mindre.
Hvis vi sammenlagt cykler 20 procent mere, kan man gange gevinsten med to.
- Der skal et helt andet fokus på cyklens samfundsmæssige rolle. Politisk har vi i skåltaler pralet af at være et attraktivt cykelland, men samtidig har vi forsømt at skabe opmærksomhed om cyklisme og prioritere midler til cykelinfrastruktur, siger Karsten Lauritzen.
Cyklen er ikke et alternativ til bilen over hele landet, men dog mange flere steder end man skulle tro. Det forudsætter målrettede investeringer, hvis flere skal hoppe på cyklen – ikke mindst uden for de store byer, hvor det kan være utrygt at cykle i vejkanten. Der skal investeres i cykelstier, cykelparkeringspladser og det skal være muligt at tage cykler med i tog og busser. DI foreslår, at den statslige cykelpulje på tre milliarder kroner frem mod 2035 bliver mindst en halv gang større.
Arbejdsgiverne bør gå foran og tage opgaven på sig, mener Karsten Lauritzen.
- Mange arbejdsgivere ser det desværre ikke som deres opgave og ansvar at påvirke medarbejdernes transportvaner. Men det bør de nok. Der er god økonomi - både for den enkelte, virksomheden og samfundet i at få flere til at cykle, fordi det fører til færre sygedage. Måske kan virksomhederne endda spare på p-pladserne, som er en stor udgift, siger han.
Hvis flere skal cykle, kræver det blandt andet, at regeringen og Folketinget ændrer skattereglerne, så det bliver mere attraktivt for arbejdsgiverne at hjælpe medarbejdere afsted på cyklen. De kan for eksempel også justere befordringsfradraget, så det bliver mere økonomisk attraktivt at cykle.
Forskningen i hverdagscykling skal styrkes, mener DI. Indsamling af viden om effekterne af forskellige indsatser er i dag begrænset. Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme har kun én medarbejder og en bevilling på få år.
- Det kræver hårdt arbejde og skarpe prioriteringer at udvikle Danmark som en cykelnation. Vi skal blive klogere på, hvordan vi påvirker transportvanerne, men vi skal også udvikle og udnytte nye teknologiske og planmæssige løsninger. Og så skal vi simpelthen blive bedre til at dele erfaringer og lære af vores fejl, siger Karsten Lauritzen.
Følg os på:
Nøgleord
Kontakter
Presserådgiver Claus Kaae-Nielsen clkn@di.dk eller 2332 6829
Billeder
Links
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Dansk Metal og DI: Kommunalvalget skal handle om de unge31.10.2025 08:35:00 CET | Pressemeddelelse
De to førende repræsentanter for lønmodtagere og arbejdsgivere, Claus Jensen fra Dansk Metal og Lars Sandahl Sørensen fra DI, er enige om at valgkampen op til kommunalvalget tirsdag den 18. november skal handle meget mere om vores unge. Antallet unge mellem 15 og 18 år falder nemlig i de kommende 10 år i halvdelen landets kommuner, og det frygter DI og Dansk Metal rammer de lokale virksomheder og de udsatte kommuner.
DI: Aftale om 11 industriparker er et vigtigt skridt for hele Danmark28.10.2025 09:32:51 CET | Pressemeddelelse
Aftalen om nye industriparker markerer et vigtigt skridt for at styrke rammerne for produktion, industri og erhvervsudvikling i Danmark, lyder fra Dansk Industri.
DI-udspil skal styrke folkeskolen og de unges vej til arbejdsmarkedet27.10.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med faldende ungdomsårgange står Danmark over for en alvorlig udfordring. DI lancerer nu et kommunalt ungeudspil, der skal hjælpe kommunalpolitikerne med at investere mere i vores unge og få dem godt ind på arbejdsmarkedet.
DI-ros til K og regeringen: God finanslov til danskerne23.10.2025 13:01:39 CEST | Pressemeddelelse
Øget beskæftigelsesfradrag til ældre er blandt højdepunkterne i finansloven, lyder det fra Dansk Industri, der også roser Konservative for at gå aktivt ind i den politiske løsning
Organisationer i fælles erklæring: Alle lærlinge skal møde trygge lærepladser og respektfulde fællesskaber23.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som opfølgning på DR’s programserie ”Livet som lærling” om trivslen blandt lærlinge i bygge- og anlægsbranchen går elevorganisationer, fagforeninger, arbejdsgivere og erhvervsskoler nu sammen i en fælles erklæring.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum



