DI: Finanslov må ikke forværre manglen på medarbejdere

Danske virksomheder over hele landet mangler medarbejdere. Derfor er der stor opbakning fra DI til, at regeringen lægger op til at holde igen med at øge de offentlige udgifter i finansloven for 2019, så vi undgår, at den offentlige sektor lægger yderligere beslag på medarbejdere. DI opfordrer dog til, at regeringen og Folketingets partier - inden for budgettet - prioriterer flere penge til at afskaffe besparelser på uddannelsesområdet og samtidig tager et målrettet opgør med de mest bøvlede afgifter for virksomhederne.

- Vi er glade for, at regeringen understreger så klart, at den vil tage ansvar for dansk økonomi ved at holde igen med de offentlige udgifter. Den absolut største udfordring i dag for danske virksomheder er manglen på medarbejdere over hele landet. Så det sidste, vi har brug for lige nu, er en finanslov, der øger de offentlige udgifter markant og dermed trækker arbejdskraft væk fra virksomhederne, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

DI’s virksomheder ser dog gerne, at regeringen og Folketingets partier inden for den økonomiske ramme i endnu højere grad prioriterer flere penge til ikke mindst uddannelsesområdet.

- Som samfund bør vi benhårdt prioritere investeringer i vores uddannelser. Det er klart positivt, at regeringen helt vil afskaffe besparelserne på uddannelsesområdet fra 2022 og samtidig sætter en pulje af til at styrke uddannelserne. Men fra virksomhedernes side håber vi, at regeringen og resten af Folketinget vil stå sammen om at finde pengene til at stoppe besparelserne på uddannelserne allerede fra næste år, siger Karsten Dybvad.

I udspillet har regeringen også fokus på at tage et opgør med nogle af de mest bøvlede afgifter for danske virksomheder. Samtidig er finansloven udtryk for en klar prioritering i regeringen af grøn vækst og klimaomstilling. Det er DI glad for.

- Også i et valgår er det helt centralt, at Folketinget hele tiden har et blik på at styrke virksomhedernes konkurrenceevne, for det er virksomhederne, som skaber hele grundlaget for vores velstand og velfærd. Derfor vil det også være oplagt, at den endelige finanslov tager et endnu kraftigere livtag med bøvl og afgifter, som gør det unødig dyrt og besværligt at drive virksomhed, siger Karsten Dybvad.

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og