DI: EU-topmøde sender klart signal til Storbritannien om Brexit-proces

På EU-topmødet blev stats- og regeringscheferne fra EU27 enige om at opfordre Storbritannien til snarest muligt at godkende den Brexit-aftale, som begge forhandlingsparter underskrev den 25. november. Lederne fra EU27 gjorde det klart, at aftalen ikke står til genforhandling.

- Det er tydeligt, at stats- og regeringscheferne sender et klart signal til det britiske parlament om at acceptere den indgåede aftale som det bedst mulige kompromis, siger Thomas Bustrup, direktør i Dansk Industri (DI).

- Uret tikker, og for hver uge, der går uden en godkendt aftale, vokser sandsynligheden for et ”no deal”-Brexit. Det udfald vil være til stor skade for danske virksomheder, men det er desværre en meget reel risiko. Rettidig forberedelse er derfor det bedste skridt på nuværende tidspunkt, siger Thomas Bustrup.

Brexit var ikke på den oprindelige topmødedagsorden. Men den politiske udvikling i Storbritannien gjorde det nødvendigt for stats- og regeringscheferne endnu engang at koncentrere sig om det britiske EU-exit.

- Brexit kaprede endnu engang dagsordenen for et EU-topmøde. Det gav stats- og regeringscheferne mindre tid til at gå i dybden med topmødets øvrige problemstillinger. Det drejer sig for eksempel om videreudviklingen af det indre marked, som er en vigtig mærkesag for Danmark og af stor betydning for dansk erhvervsliv, siger Thomas Bustrup.

Yderligere oplysninger:
- Europapolitisk chef i DI, Anders Ladefoged, +32 491 569 209, email al@di.dk
- Presserådgiver Niels Brandt Petersen, DI, +45 2622 4418, email nibp@di.dk

DI: Ny cybersikkerhedsstrategi giver mere sikkert Danmark7.1.2019 10:10Pressemeddelelse

Som del af regeringens nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed har seks af de mest samfundskritiske sektorer i dag offentliggjort sektorstrategier for styrket cybersikkerhed i energi-, tele-, søfart-, finans-, transport- og sundhedssektoren. DI mener, at der dermed er taget et første vigtigt og nødvendigt skridt frem mod et mere sikkert Danmark. Danmark er som et af de mest digitale samfund i verden helt afhængigt af, at vores digitale infrastruktur som mobilmaster og bredbåndsnetværk er sikre og beskyttede. ”Et samfund uden strøm, uden internetforbindelse eller mulighed for at betale digitalt kan hurtigt blive virkelighed, hvis vi ikke tager cybersikkerhed alvorligt. Det kan både føre til enorme omkostninger og tab af menneskeliv, hvis cybersikkerheden halter i vores samfundskritiske sektorer. Derfor er de nye sektorstrategier vigtige”, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI. DI vil arbejde aktivt for at få de nye strategier til at virke i de kommende år. ”Det er vig