DI: EU-topmøde kom tættere på fælles løsninger på migrationsudfordringen

EU’s migrationsudfordring kaprede det meste af dagsordenen ved gårsdagens EU-topmøde, der fortsatte det meste af natten. Efter lange diskussioner blev stats- og regeringscheferne blandt andet enige om at styrke samarbejdet med relevante tredjelande og forstærke EU’s fælles grænse- og kystvagtsagentur, Frontex.

- Det er godt, at EU-landene er enige om at arbejde for en mere effektiv kontrol med EU’s ydre grænser. Kun gennem samarbejde kan EU-landene levere en ansvarlig migrationspolitik, som skaber tryghed for borgerne og bevarer sammenholdet i EU’s indre marked, der har stor betydning for dansk økonomi og danske virksomheder, siger Thomas Bustrup, direktør i DI.

Stats- og regeringscheferne nåede også et skridt nærmere en fælles indsats, hvad angår asylansøgere, der allerede er kommet til EU. Topmødet lægger op til etableringen af fælles modtagelsescentre i EU's grænselande for asylansøgere, der reddes i EU-farvand. Fra disse centre vil EU-lande på frivillig basis kunne modtage nogle af de ankomne flygtninge. Forslaget har til formål at lette byrden for lande som Italien og Grækenland og derved forhindre lukninger af de interne grænser i EU.

- Alternativet til fælles løsninger på migrationsområdet er en kædereaktion af nationale tiltag, hvor vi risikerer, at det ene EU-land efter det andet indfører grænsekontrol. Det ville i givet fald betyde forsinkelser og omkostninger for danske virksomheder, der hver dag handler på kryds og tværs i EU’s indre marked og sender medarbejdere til hele Europa, siger Thomas Bustrup.

Yderligere oplysning fås hos underdirektør Anders Ladefoged, +32 491 569 209, al@di.dk

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.