DI: EU-topmøde kom tættere på fælles løsninger på migrationsudfordringen

EU’s migrationsudfordring kaprede det meste af dagsordenen ved gårsdagens EU-topmøde, der fortsatte det meste af natten. Efter lange diskussioner blev stats- og regeringscheferne blandt andet enige om at styrke samarbejdet med relevante tredjelande og forstærke EU’s fælles grænse- og kystvagtsagentur, Frontex.

- Det er godt, at EU-landene er enige om at arbejde for en mere effektiv kontrol med EU’s ydre grænser. Kun gennem samarbejde kan EU-landene levere en ansvarlig migrationspolitik, som skaber tryghed for borgerne og bevarer sammenholdet i EU’s indre marked, der har stor betydning for dansk økonomi og danske virksomheder, siger Thomas Bustrup, direktør i DI.

Stats- og regeringscheferne nåede også et skridt nærmere en fælles indsats, hvad angår asylansøgere, der allerede er kommet til EU. Topmødet lægger op til etableringen af fælles modtagelsescentre i EU's grænselande for asylansøgere, der reddes i EU-farvand. Fra disse centre vil EU-lande på frivillig basis kunne modtage nogle af de ankomne flygtninge. Forslaget har til formål at lette byrden for lande som Italien og Grækenland og derved forhindre lukninger af de interne grænser i EU.

- Alternativet til fælles løsninger på migrationsområdet er en kædereaktion af nationale tiltag, hvor vi risikerer, at det ene EU-land efter det andet indfører grænsekontrol. Det ville i givet fald betyde forsinkelser og omkostninger for danske virksomheder, der hver dag handler på kryds og tværs i EU’s indre marked og sender medarbejdere til hele Europa, siger Thomas Bustrup.

Yderligere oplysning fås hos underdirektør Anders Ladefoged, +32 491 569 209, al@di.dk

DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen4.4.2019 14:25:14 CESTPressemeddelelse

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI: Bedre udnyttelse af overskudsvarme gavner borgere, virksomheder og klimaet28.3.2019 16:27:25 CETPressemeddelelse

Partierne bag energiaftalen har i dag taget de vigtige første skridt, mod at vi fremover kan udnytte industriens overskudsvarme til at varme flere danske boliger op. Det er godt for klimaet, husholdningerne og virksomhederne, at vi udnytter den varme, som ellers vil blive sendt ud i den blå luft. Men det er afgørende, at partierne bag aftalen holder sig fra at indføre dobbeltregulering af overskudsvarme, mener DI.