DI: EU-topmøde kom tættere på fælles løsninger på migrationsudfordringen

EU’s migrationsudfordring kaprede det meste af dagsordenen ved gårsdagens EU-topmøde, der fortsatte det meste af natten. Efter lange diskussioner blev stats- og regeringscheferne blandt andet enige om at styrke samarbejdet med relevante tredjelande og forstærke EU’s fælles grænse- og kystvagtsagentur, Frontex.

- Det er godt, at EU-landene er enige om at arbejde for en mere effektiv kontrol med EU’s ydre grænser. Kun gennem samarbejde kan EU-landene levere en ansvarlig migrationspolitik, som skaber tryghed for borgerne og bevarer sammenholdet i EU’s indre marked, der har stor betydning for dansk økonomi og danske virksomheder, siger Thomas Bustrup, direktør i DI.

Stats- og regeringscheferne nåede også et skridt nærmere en fælles indsats, hvad angår asylansøgere, der allerede er kommet til EU. Topmødet lægger op til etableringen af fælles modtagelsescentre i EU's grænselande for asylansøgere, der reddes i EU-farvand. Fra disse centre vil EU-lande på frivillig basis kunne modtage nogle af de ankomne flygtninge. Forslaget har til formål at lette byrden for lande som Italien og Grækenland og derved forhindre lukninger af de interne grænser i EU.

- Alternativet til fælles løsninger på migrationsområdet er en kædereaktion af nationale tiltag, hvor vi risikerer, at det ene EU-land efter det andet indfører grænsekontrol. Det ville i givet fald betyde forsinkelser og omkostninger for danske virksomheder, der hver dag handler på kryds og tværs i EU’s indre marked og sender medarbejdere til hele Europa, siger Thomas Bustrup.

Yderligere oplysning fås hos underdirektør Anders Ladefoged, +32 491 569 209, al@di.dk

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli