DI: EU-topmøde kom tættere på fælles løsninger på migrationsudfordringen

EU’s migrationsudfordring kaprede det meste af dagsordenen ved gårsdagens EU-topmøde, der fortsatte det meste af natten. Efter lange diskussioner blev stats- og regeringscheferne blandt andet enige om at styrke samarbejdet med relevante tredjelande og forstærke EU’s fælles grænse- og kystvagtsagentur, Frontex.

- Det er godt, at EU-landene er enige om at arbejde for en mere effektiv kontrol med EU’s ydre grænser. Kun gennem samarbejde kan EU-landene levere en ansvarlig migrationspolitik, som skaber tryghed for borgerne og bevarer sammenholdet i EU’s indre marked, der har stor betydning for dansk økonomi og danske virksomheder, siger Thomas Bustrup, direktør i DI.

Stats- og regeringscheferne nåede også et skridt nærmere en fælles indsats, hvad angår asylansøgere, der allerede er kommet til EU. Topmødet lægger op til etableringen af fælles modtagelsescentre i EU's grænselande for asylansøgere, der reddes i EU-farvand. Fra disse centre vil EU-lande på frivillig basis kunne modtage nogle af de ankomne flygtninge. Forslaget har til formål at lette byrden for lande som Italien og Grækenland og derved forhindre lukninger af de interne grænser i EU.

- Alternativet til fælles løsninger på migrationsområdet er en kædereaktion af nationale tiltag, hvor vi risikerer, at det ene EU-land efter det andet indfører grænsekontrol. Det ville i givet fald betyde forsinkelser og omkostninger for danske virksomheder, der hver dag handler på kryds og tværs i EU’s indre marked og sender medarbejdere til hele Europa, siger Thomas Bustrup.

Yderligere oplysning fås hos underdirektør Anders Ladefoged, +32 491 569 209, al@di.dk

DI: Ny cybersikkerhedsstrategi giver mere sikkert Danmark7.1.2019 10:10Pressemeddelelse

Som del af regeringens nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed har seks af de mest samfundskritiske sektorer i dag offentliggjort sektorstrategier for styrket cybersikkerhed i energi-, tele-, søfart-, finans-, transport- og sundhedssektoren. DI mener, at der dermed er taget et første vigtigt og nødvendigt skridt frem mod et mere sikkert Danmark. Danmark er som et af de mest digitale samfund i verden helt afhængigt af, at vores digitale infrastruktur som mobilmaster og bredbåndsnetværk er sikre og beskyttede. ”Et samfund uden strøm, uden internetforbindelse eller mulighed for at betale digitalt kan hurtigt blive virkelighed, hvis vi ikke tager cybersikkerhed alvorligt. Det kan både føre til enorme omkostninger og tab af menneskeliv, hvis cybersikkerheden halter i vores samfundskritiske sektorer. Derfor er de nye sektorstrategier vigtige”, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI. DI vil arbejde aktivt for at få de nye strategier til at virke i de kommende år. ”Det er vig