DI: EU-topmøde afværger handelskrig og skaber mere klarhed om Brexit

Risikoen for handelskrig mellem EU og USA er mindsket efter de seneste udmeldinger fra Washington om, at EU i første omgang undtages den amerikanske straftold på stål og aluminium. Meldingen kom i løbet af EU-topmødet i Bruxelles, og modtages positivt af Dansk Industri.

- Det er godt nyt for danske virksomheder, at USA ikke igangsætter en handelskrig med EU. Men det er bekymrende, at den amerikanske regering igen sår tvivl om WTO-systemet, der er til stor gavn for dansk økonomi. Derfor er det godt, at EU’s stats- og regeringschefer har fastslået Europas urokkelige støtte til regelbaseret frihandel, siger Thomas Bustrup, direktør i DI.

Natten til fredag indførte USA straftold på kinesisk import for over 360 milliarder kroner. Det har rokket ved aktiemarkederne og givet anledning til gengældelse fra Kinas side.

- En handelskrig mellem USA og Kina har negative konsekvenser for hele den globale økonomi, dansk erhvervsliv og danske arbejdspladser. Løsningen på fælles handelspolitiske udfordringer bør være konstruktiv dialog frem for gensidigt skadende toldbarrierer, siger Thomas Bustrup.

Brexit-forhandlingerne var også på EU-topmødets dagsorden. Storbritannien og EU27 er nu nået til principiel enighed om en overgangsordning i perioden efter briternes formelle udtræden fra EU den 29. marts 2019. Ifølge aftalen vil Storbritannien frem til den 31. december 2020 være en del af EU’s indre marked og toldunion med alle dertilhørende gevinster og forpligtelser.

- Dansk erhvervsliv glæder sig over aftalen om en overgangsordning, som giver danske virksomheder mulighed for at handle på det britiske marked på samme vilkår som hidtil. For erhvervslivet er det nu afgørende, at parterne snarest muligt kommer i mål med en aftale for den fremadrettede handelsrelation, så uforudsigeligheden kan fejes af bordet, siger Thomas Bustrup.

Stats- og regeringscheferne drøftede også EU-Kommissionens seneste udspil om en ny erhvervsskat rettet mod store, multinationale IT-virksomheder. DI advarer om, at den foreslåede skat kan have alvorlige negative konsekvenser for dansk erhvervsliv.

- Den digitale tidsalder giver reelle udfordringer for et effektivt erhvervsskattesystem. Men Kommissionens forslag er uhensigtsmæssigt og kan komme til at ramme danske virksomheder hårdt. Ændringer af internationale principper for beskatning bør udføres på en måde, hvor vi sikrer fælles spilleregler for virksomheder globalt, siger Thomas Bustrup.

For at det nye skatteforslaget kan blive til virkelighed skal det vedtages enstemmigt af alle stats- og regeringscheferne i Det Europæiske Råd.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Jeppe Bo Rasmussen, tlf. 2440 1897, e-mail jebr@di.dk