DI: EU-topmøde - Brexit handler om danske job

EU’s stats- og regeringschefer drøftede de næste skridt i Brexit-forhandlingerne på gårsdagens møde. Det udestående spørgsmål om den irske grænse til trods, fortsætter parterne den konstruktive dialog. Målet er at nå frem til en aftale, som begge parter kan underskrive, inden for de næste par måneder.

- Mange danske virksomheder og arbejdspladser er afhængige af samhandlen med Storbritannien. Derfor er det helt afgørende, at vi får en politisk aftale om Storbritanniens udtrædelse af EU, så de danske virksomheder kan fortsætte deres forretninger i Storbritannien med færrest mulige benspænd, siger Karsten Dybvad, adm. direktør i Dansk Industri.

- EU-topmødet viser, at der både fra EU’s stats- og regeringschefer og fra den britiske regerings side fortsat arbejdes målrettet på at finde en god løsning. Det er positivt. Det vigtigste er ikke en hurtig aftale - men en god aftale. Det betyder også en aftale, der respekterer det indre markeds balance mellem rettigheder og forpligtelser, siger Karsten Dybvad og tilføjer:

- Men det er klart, at der også er en risiko for, at forhandlingerne ender uden en aftale. Det er en risiko, som danske virksomheder skal være opmærksomme på.

Foruden Brexit bød EU-topmødets dagsorden på blandt andet drøftelser af EU’s migrationspolitik, som er en af topprioriteterne for det østrigske formandskab.

- EU’s indre marked fungerer grundlæggende bedst uden intern grænsekontrol. Det gør det lettere og billigere at sælge varer i resten af Europa. Men fraværet af interne grænser kan kun lade sig gøre, hvis vi samtidig har en effektiv kontrol med de ydre grænser. Derfor er det godt, at EU’s stats- og regeringschefer fortsat støtter op om en fælles indsats på asyl- og migrationsområdet og et forstærket europæisk grænseagentur. Det er der brug for, siger Karsten Dybvad.

Yderligere oplysninger fås hos underdirektør Anders Ladefoged, +32 491 569 209, al@di.dk

DI: Ny cybersikkerhedsstrategi giver mere sikkert Danmark7.1.2019 10:10Pressemeddelelse

Som del af regeringens nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed har seks af de mest samfundskritiske sektorer i dag offentliggjort sektorstrategier for styrket cybersikkerhed i energi-, tele-, søfart-, finans-, transport- og sundhedssektoren. DI mener, at der dermed er taget et første vigtigt og nødvendigt skridt frem mod et mere sikkert Danmark. Danmark er som et af de mest digitale samfund i verden helt afhængigt af, at vores digitale infrastruktur som mobilmaster og bredbåndsnetværk er sikre og beskyttede. ”Et samfund uden strøm, uden internetforbindelse eller mulighed for at betale digitalt kan hurtigt blive virkelighed, hvis vi ikke tager cybersikkerhed alvorligt. Det kan både føre til enorme omkostninger og tab af menneskeliv, hvis cybersikkerheden halter i vores samfundskritiske sektorer. Derfor er de nye sektorstrategier vigtige”, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI. DI vil arbejde aktivt for at få de nye strategier til at virke i de kommende år. ”Det er vig