DI: EU kårer Danmark som Europamester i digitalisering

Danmark er EU’s bedste digitale land. Det viser det netop offentliggjorte DESI-indeks fra Europa-Kommissionen. Danmark har de seneste år været helt i front af indekset. Sverige ligger på en 2. plads, mens Finland indtager 3. pladsen.

Det glæder DI, der mener, at Danmark skal være et digitalt fyrtårn for resten af verden.

- Danmark er et af Verdens bedste digitale lande. Men det er vi ikke altid verdensmestre i at fortælle om. Vi skal råbe fra hustagene, at vi er et fantastisk digitalt land, så vi kan tiltrække flere digitale talenter og innovative virksomheder, siger Christian Hannibal, fagleder for digitalisering  i DI.

Indekset viser dog også, at selv om Danmark ligger nummer 1, så haler andre lande ind på Danmark. Det skyldes blandt andet,  at andelen af små og mellemstores virksomheders omsætning, der genereres via e-salg, er lav, og at andelen af SMV’er, der har grænseoverskridende e-salg til andre EU-lande, ikke er høj nok.

- Det er trist, men desværre ikke nyt, at danske virksomheder ikke sælger så meget på tværs af landegrænser. Vi håber, at det nye e-handelscenter, som regeringen vil etablere, kan hjælpe virksomhederne med at få gang i deres e-eksport. Det har vi ikke råd til at lade være med, siger Christian Hannibal.

DI mener desuden, at selv om Danmark og danske virksomheder er nået langt med digitalisering, så er der stadig meget at gøre.

- Vi er enormt gode til grundlæggende digitalisering. Men inden for de mere avancerede teknologier har vi stadig lang vej igen. F.eks. er det kun 5 pct. af alle virksomheder med over 10 medarbejdere, der benytter sig af kunstig intelligens og maskinlæring. Der skal mange flere kunne gribe mulighederne.

I indekset fremhæves Danmark også som det land i EU, der har den bedste dækning med 4G-mobitelefoni.

-Det er rigtig godt, at Danmark har EU’s bedste 4G-dækning. Vi håber, at det teleforlig, som blev indgået af et samlet folketing i går, også kan gøre Danmark til førende på fremtidens 5G-mobilteknologi, siger Christian Hannibal.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o

DI: EU-topmøde - Brexit handler om danske job18.10.2018 14:53pressemeddelelse