DI: EU kårer Danmark som Europamester i digitalisering

Danmark er EU’s bedste digitale land. Det viser det netop offentliggjorte DESI-indeks fra Europa-Kommissionen. Danmark har de seneste år været helt i front af indekset. Sverige ligger på en 2. plads, mens Finland indtager 3. pladsen.

Det glæder DI, der mener, at Danmark skal være et digitalt fyrtårn for resten af verden.

- Danmark er et af Verdens bedste digitale lande. Men det er vi ikke altid verdensmestre i at fortælle om. Vi skal råbe fra hustagene, at vi er et fantastisk digitalt land, så vi kan tiltrække flere digitale talenter og innovative virksomheder, siger Christian Hannibal, fagleder for digitalisering  i DI.

Indekset viser dog også, at selv om Danmark ligger nummer 1, så haler andre lande ind på Danmark. Det skyldes blandt andet,  at andelen af små og mellemstores virksomheders omsætning, der genereres via e-salg, er lav, og at andelen af SMV’er, der har grænseoverskridende e-salg til andre EU-lande, ikke er høj nok.

- Det er trist, men desværre ikke nyt, at danske virksomheder ikke sælger så meget på tværs af landegrænser. Vi håber, at det nye e-handelscenter, som regeringen vil etablere, kan hjælpe virksomhederne med at få gang i deres e-eksport. Det har vi ikke råd til at lade være med, siger Christian Hannibal.

DI mener desuden, at selv om Danmark og danske virksomheder er nået langt med digitalisering, så er der stadig meget at gøre.

- Vi er enormt gode til grundlæggende digitalisering. Men inden for de mere avancerede teknologier har vi stadig lang vej igen. F.eks. er det kun 5 pct. af alle virksomheder med over 10 medarbejdere, der benytter sig af kunstig intelligens og maskinlæring. Der skal mange flere kunne gribe mulighederne.

I indekset fremhæves Danmark også som det land i EU, der har den bedste dækning med 4G-mobitelefoni.

-Det er rigtig godt, at Danmark har EU’s bedste 4G-dækning. Vi håber, at det teleforlig, som blev indgået af et samlet folketing i går, også kan gøre Danmark til førende på fremtidens 5G-mobilteknologi, siger Christian Hannibal.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge