DI: Et stærkt Lolland-Falster kræver stærke virksomheder og mere arbejdskraft

Virksomhederne og deres medarbejdere i Lolland og Guldborgsund Kommuner bidrager med hele 4,2 mia. kr. til vores fælles velfærd i skatter og afgifter. Det svarer til en ny Storstrømsbro. Hvert år!

Tallene blev lagt frem på DI Lolland-Falsters erhvervstræf onsdag på Milling Hotel Søpark i Maribo. På erhvervstræffet var fokus især på at få lavet en samlet plan for uddannelserne i området og på at samarbejde om at få flere medarbejdere til virksomhederne i området – herunder om at tiltrække arbejdskraft fra udlandet.

Skatter og afgifter af medarbejdernes løn udgør 3,5 mia. kr. af de 4,2 mia. kr. – det vil sige over 80 pct. af det samlede bidrag.

- Derfor er arbejdskraft og flere medarbejdere så afgørende for Lolland-Falsters fortsatte positive udvikling og for velfærdstilbuddene. Der er brug for at erhvervslivet og kommunerne fremover arbejder tæt sammen om at få uddannet flere unge mennesker, men også om, hvordan vi kan tiltrække flere udenlandske medarbejdere, siger formanden for DI Lolland-Falster, adm. direktør Kim Frimann, Frimann Biler A/S i Nykøbing.

På erhvervstræffet pegede DI på den positive udvikling, som Lolland-Falster har været inde i de seneste år. F.eks. beskæftiger de lokale virksomheder næsten 700 flere medarbejdere i dag end i 2015. Ledigheden på 4,6 pct. er den laveste i 10 år.

- I vores årlige undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima, efterspørger virksomhederne i de to kommuner mere end andre steder i landet flere medarbejdere og bedre muligheder for uddannelse til de unge i området, siger Kim Frimann.

Et vigtigt bidrag til områdets arbejdsstyrke kommer i de her år fra de ældre, som har rundet de 60 år. Samlet set er 2 ud af 3 af de 60-64-årige i dag i job i Danmark. Specifikt for Lolland-Falster er andelen af ældre over 60 år ud af den samlede arbejdsstyrke fordoblet over de sidste 10 år til nu at udgøre 14 pct. af de fuldtidsbeskæftigede.

- Derfor gør det mig bekymret at en tidligere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet er begyndt at fylde så meget i den politiske debat op til det kommende folketingsvalg. Folk, der er nedslidte, skal naturligvis ikke arbejde, men det er forkert at sende arbejdsduelige seniorer på pension. Det er ikke det, vi har brug for – og slet ikke her i vores område., siger Kim Frimann.

Læs mere om virksomhedernes velfærdsbidrag her

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent Kristian Birkegaard, DI Lolland-Falster, tlf. 6060 0547, e-mail krbi@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Vinderen af DI Lolland-Falsters Initiativpris 2018: Måske er vi modige!17.10.2018 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Raaco i Nykøbing Falster har igennem mange år satset på nye markeder og nye produkter. Virksomheden har viljen til omstilling og det nødvendige mod til at gå nye veje. Det har blandt andet resulteret i, at flyproducenten Airbus nu er blandt kunderne. Onsdag eftermiddag blev det belønnet med DI Lolland-Falsters initiativpris 2018, som i år særligt har fokus på virksomheder med mod.

Erhvervsklima: Lolland-Falster stormer frem3.9.2018 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Guldborgsund Kommune fortsætter sidste års markante fremgang og Lolland Kommune rykker nu også kraftigt frem i DI´s årlige erhvervsklimaundersøgelse, hvor landets kommuner bliver sammenlignet. Guldborgsund kommune rykker 27 pladser frem i Lokalt Erhvervsklima 2018 og ligger nu i den øverste tredjedel som nummer 31. Lolland kommune rykker 25 pladser frem til en plads i midterfeltet til nummer 52. Dermed rykker Lolland-Falster samlet set mest frem af de 19 områder i Danmark, som DI arbejder med. Ny formand for DI Lolland-Falster Kim Frimann roser de to kommuner: - Begge kommuner arbejder seriøst og målrettet med erhvervsservice og erhvervsudvikling bl.a. via Business Lolland-Falster. Derudover rykker de store infrastrukturprojekter nu for alvor, og det smitter også af, tror jeg. Vi har mulighederne for her midt mellem Hamborg og København at skabe et nyt bæredygtigt tyngdepunkt for produktion, som kommer alle til gode. Den chance er vi i gang med at gribe sammen, siger Kim Frimann. Under