DI: Erhvervslivet forstår svære tiltag – vigtigt med hurtig hjælp til ramte virksomheder

Regeringen bebuder her til aften flere markante tiltag for at redde liv og bryde smittekæderne. De skærpede tiltag vil få markante negative konsekvenser for danske virksomheder og arbejdspladser, og der bliver brug for hurtig og omfattende hjælp, vurderer DI.

- Det er en markant skærpelse af de nuværende påbud og anbefalinger, og det vil ramme især mange små og mellemstore virksomheder hårdt. Men vi anerkender, at det er en svær balance for regeringen at gøre alt for at undgå tab af menneskeliv og samtidig mindske risikoen for, at der kommer langvarige skader på dansk økonomi og danske arbejdspladser. Det er den svære, men altgørende opgave lige nu, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Han glæder sig over, at regeringen allerede i morgen vil indkalde Folketingets partier til at drøfte hjælp til de mange virksomheder og arbejdspladser, som bliver ramt.

- Vi er i konstant og tæt dialog med regeringen om, hvordan der kan sættes ind med effektive initiativer, der hjælper de mange virksomheder og arbejdspladser, som bliver særligt hårdt ramt af de nye tiltag. Det er glædeligt og helt afgørende, at regeringen allerede nu bebuder en yderligere hjælpepakke til at holde hånden under virksomheder og arbejdspladser. Der bliver der brug for omfattende hjælpetiltag, og det haster, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Der bliver taget mange svære beslutninger i denne tid af hensyn til danskernes sikkerhed. Det har vi forståelse for – også i virksomhederne. Nu gælder det om, at alle dele af samfundet støtter op, så vi hver især yder vores bidrag til at bryde smittekæderne. Målet er, at både sundhedskrisen og de økonomiske konsekvenser for samfundet bliver så kortvarige som overhovedet muligt, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI: Ny aftale holder hånden under tusindvis af arbejdspladser30.3.2020 15:34:55 CESTPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har mandag eftermiddag aftalt at forbedre aftalen om lønkompensation. Virksomheder, der sender medarbejdere hjem med fuld løn, får nu mulighed for at få en lønkompensation på 75 procent af lønnen for funktionærer og 90 procent af lønnen for timelønnede – med et maksimumbeløb på 30.000 kr. for begge. Der er tale om markante forbedringer af ordningen, som vil holde hånden under tusindvis af arbejdspladser, lyder det fra DI.

DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før29.3.2020 15:53:33 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.

DI helt enig med vismændene: Hjælpepakkerne skal ud at virke – hurtigst muligt24.3.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

De økonomiske vismænd, der også udgør Produktivitetsrådet, har i dag offentliggjort deres produktivitetsrapport med vismændenes vurdering af produktivitetsudviklingen. Derudover indeholder rapporten en vurdering af de økonomiske tiltag i relation til coronakrisen. Dansk Industri mener, at vismændene har en vigtig pointe i forhold til de vedtagne hjælpepakker: De skal være så enkle som muligt – og sættes i værk med det samme.