DI: Ensartet indsamling af affald er et afgørende første skridt

Vi skal se vores affald som en ressource, som kan indgå i nye produkter. Derfor er det glædeligt, at regeringen har høje ambitioner og går efter 80 procents genanvendelse af plastikaffaldet i 2030. Hvis målet skal nås, skal vi organisere affaldssektoren anderledes end i dag. Et afgørende første skridt er kravet om, at alle husstande skal sortere affaldet på samme måde, mener DI.

- I dag er det op til de enkelte kommuner at beslutte, hvordan affaldet skal indsamles. Men hvis der skal være økonomi i at genanvende meget mere plastik, glas og metal, er det nødvendigt med store mængder ensartet materiale. Derfor er det rigtigt set, at regeringen vil pålægge kommunerne at indsamle på samme måde, siger Karin Klitgaard, chef for miljøpolitik og cirkulær økonomi i DI.

DI opfordrer regeringen til også at sætte mål for genanvendelsen af andre typer affald end plastik.

- Det er naturligvis yderst vigtigt, at vi genanvender mere plastik. Men vi skal også være ambitiøse i forhold til alt det andet affald, siger Karin Klitgaard.

I 2025 får producenterne ansvaret for, at emballagen bliver genanvendt. Og emballage udgør en stor del af husholdningsaffaldet. Virksomhederne har altså en interesse i, at affaldssystemet bliver så effektivt som muligt, og at materialerne kan bruges i nye produkter. Derfor foreslår både DI og klimapartnerskabet for affald, vand og cirkulær økonomi, at private virksomheder overtager affaldet, når kommunerne har samlet det ind.

Et første svar fra regeringen er at sende det genanvendelige affald i udbud.

- Det er afgørende, at vi får skabt en affaldssektor, der er gearet til at recirkulere affaldet til nye produkter. Virksomhederne står klar til at investere i sorterings- og genanvendelsesløsninger, og med regeringens udspil får de muligheden, siger Karin Klitgaard.

- Det vil skabe en god overgang til 2025, hvor producenterne får ansvaret for emballageaffaldet.

Der er meget store klimagevinster ved at genanvende affaldet i stedet for at brænde det af. Så når vi vil genanvende mere og belaste klimaet mindre, er vi også nødt til at brænde mindre affald af. Derfor støtter DI regeringens forslag om at reducere kapaciteten på forbrændingsanlæggene.

- I dag genanvender vi kun 18 procent af den plastik, vi bruger i husholdningerne. Det kan og skal vi gøre bedre, så materialerne kan blive til nye kødbakker eller plastikfolie, siger Karin Klitgaard.

Karin Klitgaard, chef for miljøpolitik og cirkulær økonomi i DI, træffes gennem presserådgiver Claus Kaae-Nielsen clkn@di.dk eller 2332 6829

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.