DI enig med vismændene om stor økonomisk usikkerhed

Den lavere internationale vækst kommer til at sætte sit præg på dansk økonomi, så vi får lavere økonomisk vækst herhjemme de kommende år. Det skriver vismændene bl.a. i Vismandsrapporten, som blev offentliggjort i dag. Den vurdering er DI enig i.

- Det går stadig godt i Danmark. Men hvis de mørke skyer omkring os bliver til et reelt uvejr, får vi brug for at kunne værge økonomisk for os. Derfor er det afgørende, at vi sørger for at holde krudtet tørt til at kunne holde hånden under økonomien ved et tilbageslag – og ikke bruger pengene på forhånd, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

- Ved tidligere økonomiske tilbageslag har økonomien fået en stor håndsrækning, ved at centralbankerne har sænket renten. Men det værktøj er ikke til rådighed længere, da vi har negative renter. Derfor er det vigtigt, at der lægges penge til side i den kommende finanslov, og at man ikke, i meget usikre tider, lægger nye skatter og afgifter på danske virksomheder og arbejdspladser, siger Kent Damsgaard.

Vismændene peger på, at generationsskifteskatten kan give virksomhederne problemer med likviditeten, og at der ved beregning af skatten er usikkerhed omkring virksomhedernes værdifastsættelse. De synspunkter deler DI.

- Tusindvis af virksomheder landet over står i kommende år over for at skulle beslutte, hvordan de vil føre virksomheden videre. Vi ser med stor bekymring på regeringens planer om at hæve generationsskifteskatten betydeligt, samtidig med at virksomhederne kæmper med uklare regler på området. Det er altafgørende, at der kommer et retskrav på en rimelig fastsættelse af virksomhedens værdi, siger Kent Damsgaard.

DI kvitterer også for vismændenes vurdering af, at den højere folkepensionsalder fra 1. januar 2019 har haft stor effekt på beskæftigelsen.

- Hvis vi som samfund skal levere både et højt niveau af fælles velfærd, og samtidig styrke den grønne omstilling, er det nødvendigt at flest mulige er i arbejde – og at vi arbejder længere. De seneste års stærke jobfremgang har kun kunne lade sig gøre, fordi flere ældre medarbejdere bliver i jobbet. Det understreger vigtigheden af, at vi holder fast i de gennemførte reformer om senere tilbagetrækning, siger Kent Damsgaard.

Vismændene peger på, at registreringsafgiften på biler er uhensigtsmæssig – og at elafgiften er for høj. Begge dele har DI også peget på i sin 2030-plan.

- Vi skal have sat fuld fart på den grønne omstilling. Det står bl.a. den nuværende registreringsafgift på biler i vejen for, fordi den gør de grønne biler dyrere. Derfor foreslår DI at afskaffe registreringsafgiften på nul- og lavemissionsbiler, og erstatte den med en løbende afgift baseret på vægt og energieffektivitet. Det vil give de grønne biler det forspring de har brug for, og samtidig fremtidssikre afgiftssystemet, siger Kent Damsgaard.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Jonas Forup Stubkjær på jofs@di.dk eller tlf. 2830 1544.

PRESSEINVITATION - Hvordan kan danske virksomheder tiltrække internationale talenter?16.10.2019 09:20:43 CESTPresseinvitation

Hver dag udvikler danske virksomheder nye teknologiske løsninger, som bidrager til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for os alle. For at sikre at danske virksomheder kan gøre sig gældende i den internationale konkurrence og fortsat udvikle banebrydende grøn teknologi, har vi brug for at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste talenter, uanset hvor i verden de kommer fra. Dansk Industri sætter nu spotlight på, hvordan vi bliver bedre til at tiltrække kloge og dygtige hoveder og hænder fra hele verden. Pressen inviteres til Dansk Industris Global Talent Summit 2019, onsdag den 23. oktober 2019, kl. 10 – 16, i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København Den globale konkurrence om de dygtige medarbejdere skærpes i disse år, og lande og virksomheder verden over kæmper om at tiltrække de nye generationer af talentfulde unge. Danmark har meget at tilbyde unge internationale talenter, der i høj grad drives af gerne at ville gøre en forskel. Men er vi gode nok til at udnytte vores

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.