DI: Energiudspil løfter den grønne omstilling

Regeringen har i dag præsenteret sit udspil til et nyt energiforlig, der skal trække Danmark i en grønnere retning frem mod 2030. Det haster med at indgå et bredt politisk forlig, mener DI. Det er glædeligt, at regeringen vil etablere den største havvindmøllepark nogensinde i Danmark. Men DI opfordrer til, at den endelige aftale også har et klart fokus på at øge energieffektiviteten i bygninger.

- Virksomhederne har brug for en ny energiaftale i Danmark, der holder fast i vores førerposition på den grønne omstilling. Med regeringens udspil har vi fået et godt udgangspunkt for de kommende forhandlinger. Vi håber, at et bredt flertal i Folketinget hurtigst muligt bliver enige om et forlig, som fører Danmark sikkert videre mod et bæredygtig samfund, siger Tine Roed, direktør i DI.

Hun mener, at forslaget om at bygge den største havvindmøllepark i Danmark nogensinde understreger, at der er en vilje til at fastholde den danske styrkeposition inden for havvind.

På mange fronter er der lyttet til ønskerne fra dansk erhvervsliv, men der er behov for, at indsatsen for at øge energieffektiviteten også kommer til at omfatte bygninger.

- Vi er enige i, at indsatsen for at øge energieffektiviteten i højere grad skal konkurrenceudsættes. Men politikerne skal huske, at vores indsats for at spare energi i bygninger i dag leverer omkring en tredjedel af energibesparelserne, som vi hvert år skal levere frem mod 2020. Uden en målrettet pulje til bygninger risikerer vi at tabe den vigtige indsats på gulvet, siger Tine Roed.

Med regeringens eksportstrategi fra 2017 blev der sat et mål om at fordoble eksporten af energiteknologi og -services til 140 mia. kr. i 2030. Med energiudspillet følger regeringen op med et betydeligt løft til eksportfremmeindsatsen med i alt 175 mio. kr. frem til og med 2024.

- Det er klogt at skrue op for eksportfremmeindsatsen. Den internationale efterspørgsel på grønne og effektive energiløsninger stiger. Desværre oplever vi samtidig en afmatning i den danske eksport af energiteknologi i disse år. Derfor er der brug for at hanke mere op i indsatsen, for ellers løber konkurrenterne fra os, siger Tine Roed.

Regeringen lægger op til et nybrud i dansk energipolitik. Der skal være fri konkurrence mellem teknologierne, og hele energipolitikken skal i fremtiden finansieres over finansloven. Det vil gøre regningen lavere for virksomhederne og forbedre konkurrenceevnen, mener DI.

- Under den nuværende energiaftale er priserne på vind og sol faldet markant. På et tidspunkt inden 2030 er der udsigt til, at investeringerne i vedvarende energi kan ske uden offentlig støtte. Det vil være til gavn for hele det danske samfund, siger Tine Roed.

DI er tilfreds med, at regeringen vil fremme brug af virksomhedernes overskudsvarme med en særlig pulje på 100 mio. kr. årligt. Det er også godt, at regeringen foreslår en varig lempelse af elvarmeafgiften med i alt 25 øre pr. kWh. Det vil gøre det attraktivt at investere i elvarmepumper.

Tine Roed opfordrer partierne til at løfte forskningsindsatsen på energiområdet i den endelige aftale.

- Forskning og udvikling på energiområdet er vores billet til fremtiden. Derfor er der brug for at genindføre energimilliarden fra 2010. Men det er godt, at der bliver lagt en bund på 580 mio. kroner i 2020, siger Tine Roed.

DI opfordrer Folketingets partier til at blive enige om en ny og ambitiøs energiaftale frem mod 2030. Med regeringens energiudspil er forhandlingerne om Danmarks grønne fremtid skudt i gang, og jo hurtigere partierne bliver enige, jo mere ro bliver der om fremtidens grønne investeringer, mener DI.

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator i DI Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae