DI: Endelig kommer EU ind i kampen mod tab af vand

Hidtil har EU’s drikkevandsdirektiv udelukkende fokuseret på kvaliteten af drikkevand. Men med et udkast til revideret direktiv lægger EU-Kommissionen for første gang op til, at EU og medlemslandene skal begrænse det store tab af vand, der er i mange EU-lande. Kommissionen foreslår bl.a., at landene får en forpligtigelse til at rapportere om vandspild. Det er et vigtigt signal, mener DI.

Med forslaget ændres det 25 år gamle direktiv, så EU nu også skal arbejde for en effektiv håndtering af drikkevandet fra producenten til forbrugerne.

- Der sker et enormt tab af drikkevand i mange EU-lande. Samtidig har vi fra dansk side en stor ekspertise i at undgå netop dette. Derfor er det en dejlig nyhed, at vi nu får et direktiv, der også håndterer vandtab. Men vi har brug for, at direktivet bliver endnu tydeligere, så landene bliver mødt med klare krav om, at de skal holde styr på vandet, siger miljøpolitisk chef i DI Karin Klitgaard.

I mange lande i EU er der vandtab på langt over 30 pct., og i f.eks. Bulgarien bliver halvdelen af det producerede vand tabt på vej til forbrugerne.

- Der er flere lande, som mangler vand til husholdninger, industri og afgrøder, og som samtidig har et stort tab af vand. Derfor er det et helt oplagt sted at sætte ind som det første, for det er et enormt spild af ressourcer, som der faktisk findes gode løsninger til at undgå, siger Karin Klitgaard.

Danmark og enkelte andre lande har formået at begrænse vandtabet til under 10 pct. – i Danmark aktuelt 7,6 pct. En forklaring er, at vandværker med et tab over 10 pct. skal betale en strafafgift til staten. Desuden har det i over 20 år været et krav, at der skal installeres vandmålere i alle ejendomme, som er tilsluttet almene vandforsyninger.

- Det er enkle løsninger, der skal til. Når man har vandmålere i alle bygninger, er det ikke svært at finde ud af, hvor vandet går tabt. Så hvis landene vil, kan de sagtens leve op til nye krav fra EU. Men hvis det skal have en effekt, skal det ikke kun være en rapporteringsforpligtelse for de store vandforsyninger. Det skal være et krav til alle om at begrænse vandtab til et acceptabelt niveau. Vi har en forpligtigelse til at passe på vores vandressourcer, siger Karin Klitgaard.

Danmark har mange virksomheder, der har udviklet udstyr til vandsektoren. Virksomhederne kan levere ventiler, pumper og vandmålere, som kan sikre effektive leverancer af vand uden et stort tab på vejen.

- Hvis drikkevandsdirektivet bliver skærpet i de kommende forhandlinger, vil det skabe store muligheder for danske virksomheder og rådgivere, siger Karin Klitgaard.

Vi har fra dansk side, i et godt samarbejde mellem Miljø- og Fødevareministeriet, industrien og organisationerne, arbejdet for at få reduktion af vandtab ind i drikkevandsdirektivet. Det er en del at arbejdet i vandvisionen om at fordoble den danske vandteknologieksport frem mod 2025.

Miljøpolitisk chef i DI Karin Klitgaard træffes gennem pressekoordinator Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829.

DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen4.4.2019 14:25:14 CESTPressemeddelelse

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI: Bedre udnyttelse af overskudsvarme gavner borgere, virksomheder og klimaet28.3.2019 16:27:25 CETPressemeddelelse

Partierne bag energiaftalen har i dag taget de vigtige første skridt, mod at vi fremover kan udnytte industriens overskudsvarme til at varme flere danske boliger op. Det er godt for klimaet, husholdningerne og virksomhederne, at vi udnytter den varme, som ellers vil blive sendt ud i den blå luft. Men det er afgørende, at partierne bag aftalen holder sig fra at indføre dobbeltregulering af overskudsvarme, mener DI.