DI: Endelig kommer EU ind i kampen mod tab af vand

Hidtil har EU’s drikkevandsdirektiv udelukkende fokuseret på kvaliteten af drikkevand. Men med et udkast til revideret direktiv lægger EU-Kommissionen for første gang op til, at EU og medlemslandene skal begrænse det store tab af vand, der er i mange EU-lande. Kommissionen foreslår bl.a., at landene får en forpligtigelse til at rapportere om vandspild. Det er et vigtigt signal, mener DI.

Med forslaget ændres det 25 år gamle direktiv, så EU nu også skal arbejde for en effektiv håndtering af drikkevandet fra producenten til forbrugerne.

- Der sker et enormt tab af drikkevand i mange EU-lande. Samtidig har vi fra dansk side en stor ekspertise i at undgå netop dette. Derfor er det en dejlig nyhed, at vi nu får et direktiv, der også håndterer vandtab. Men vi har brug for, at direktivet bliver endnu tydeligere, så landene bliver mødt med klare krav om, at de skal holde styr på vandet, siger miljøpolitisk chef i DI Karin Klitgaard.

I mange lande i EU er der vandtab på langt over 30 pct., og i f.eks. Bulgarien bliver halvdelen af det producerede vand tabt på vej til forbrugerne.

- Der er flere lande, som mangler vand til husholdninger, industri og afgrøder, og som samtidig har et stort tab af vand. Derfor er det et helt oplagt sted at sætte ind som det første, for det er et enormt spild af ressourcer, som der faktisk findes gode løsninger til at undgå, siger Karin Klitgaard.

Danmark og enkelte andre lande har formået at begrænse vandtabet til under 10 pct. – i Danmark aktuelt 7,6 pct. En forklaring er, at vandværker med et tab over 10 pct. skal betale en strafafgift til staten. Desuden har det i over 20 år været et krav, at der skal installeres vandmålere i alle ejendomme, som er tilsluttet almene vandforsyninger.

- Det er enkle løsninger, der skal til. Når man har vandmålere i alle bygninger, er det ikke svært at finde ud af, hvor vandet går tabt. Så hvis landene vil, kan de sagtens leve op til nye krav fra EU. Men hvis det skal have en effekt, skal det ikke kun være en rapporteringsforpligtelse for de store vandforsyninger. Det skal være et krav til alle om at begrænse vandtab til et acceptabelt niveau. Vi har en forpligtigelse til at passe på vores vandressourcer, siger Karin Klitgaard.

Danmark har mange virksomheder, der har udviklet udstyr til vandsektoren. Virksomhederne kan levere ventiler, pumper og vandmålere, som kan sikre effektive leverancer af vand uden et stort tab på vejen.

- Hvis drikkevandsdirektivet bliver skærpet i de kommende forhandlinger, vil det skabe store muligheder for danske virksomheder og rådgivere, siger Karin Klitgaard.

Vi har fra dansk side, i et godt samarbejde mellem Miljø- og Fødevareministeriet, industrien og organisationerne, arbejdet for at få reduktion af vandtab ind i drikkevandsdirektivet. Det er en del at arbejdet i vandvisionen om at fordoble den danske vandteknologieksport frem mod 2025.

Miljøpolitisk chef i DI Karin Klitgaard træffes gennem pressekoordinator Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829.

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o

DI: EU-topmøde - Brexit handler om danske job18.10.2018 14:53pressemeddelelse

EU’s stats- og regeringschefer drøftede de næste skridt i Brexit-forhandlingerne på gårsdagens møde. Det udestående spørgsmål om den irske grænse til trods, fortsætter parterne den konstruktive dialog. Målet er at nå frem til en aftale, som begge parter kan underskrive, inden for de næste par måneder. - Mange danske virksomheder og arbejdspladser er afhængige af samhandlen med Storbritannien. Derfor er det helt afgørende, at vi får en politisk aftale om Storbritanniens udtrædelse af EU, så de danske virksomheder kan fortsætte deres forretninger i Storbritannien med færrest mulige benspænd, siger Karsten Dybvad, adm. direktør i Dansk Industri. - EU-topmødet viser, at der både fra EU’s stats- og regeringschefer og fra den britiske regerings side fortsat arbejdes målrettet på at finde en god løsning. Det er positivt. Det vigtigste er ikke en hurtig aftale - men en god aftale. Det betyder også en aftale, der respekterer det indre markeds balance mellem rettigheder og forpligtelser, siger K