DI efterlyser en bred politisk aftale om infrastrukturen

Regeringen vil i de kommende 15 år bruge 105,8 milliarder kroner på investeringer i infrastrukturen. Det svarer til syv milliarder kroner om året.
- Regeringen vil øge investeringerne i alt fra veje til jernbaner og cykelstier, og det er hårdt tiltrængt. Vi er også stærkt tilfredse med, at regeringen har foreslået en langsigtet plan, som vil give borgere og virksomheder vished om, hvad der kommer til at ske i deres område, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
DI har i sit eget udspil til en infrastrukturplan sat årstal på, hvornår de enkelte projekter skal gennemføres. Det har regeringen ikke. DI opfordrer derfor til, at det bliver en del af den politiske aftale.
- Der skal laves en prioritering, så alle ved, hvilket projekt der er det næste i køen. Vi peger selv på 12 vej- og baneprojekter, som bør bliver sat i gang inden 2025. Det er for eksempel vejstrækninger, hvor bilerne ofte holder i kø, siger Michael Svane.
Helt overordnet peger regeringen på de samme nødvendige investeringer som DI. Men der er en række konkrete projekter, som enten ikke er med i regeringens udspil, eller som er underprioriterede.
- Regeringen nævner slet ikke en ny midtjysk motorvej i udspillet. Det er en stor mangel, da der dermed ikke bliver sat gang i en langsigtet udvikling af trafikken gennem Jylland. Vi anbefaler, at der bliver afsat penge af til at begynde arbejdet på den midtjyske motorvej, siger Michael Svane.
- Når man beslutter en langsigtet plan for infrastrukturen, er det vigtigt, at der er fokus på udviklingen i både byerne og på landet. Vi skal sørge for, at det bliver muligt for virksomhederne at placere sig i alle dele af landet og skabe vækst og beskæftigelse, siger han.
Regeringen angiver selv, at infrastrukturplanen er CO2-neutral. Et grønt element i planen er, at der bliver afsat en halv milliard kroner til at sikre flere ladestandere til elbiler.
- Det er vigtigt, at vi har høje ambitioner. Vi skal have flere grønne biler på vejene, og vi skal have lastbiler og busser over på alternative brændstoffer. Investeringerne i ladestandere er en begyndelse, men det kræver også en pulje til køb af grønne lastbiler og busser. Det handler om politisk vilje, hvis vi for alvor skal gennemføre en grøn omstilling af transportsektoren, siger Michael Svane.
Det er helt afgørende for udviklingen af infrastrukturen i Danmark, at partierne i Folketinget indgår i seriøse politiske forhandlinger, som fører til en bred politisk aftale.
I de senere år er der indgået en række smalle forlig, og der var været flere konkurrerende forligskredse. Den borgerlige regering kom for to år siden med et udspil for infrastrukturen, men det førte ikke til en holdbar politisk aftale.
- Der er ikke sket noget i to år. Derfor er det afgørende, at der sker noget nu. Vores største ønske er, at der bliver indgået en bred politisk aftale, som rækker mange år ud i fremtiden. Det er der i den grad brug for, siger Michael Svane.
Følg os på:
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger: Presserådgiver Claus Kaae-Nielsen clkn@di.dk eller 23326829
Billeder
Links
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI: Ny EU-kvantestrategi er et stort spring fremad2.7.2025 15:35:25 CEST | Pressemeddelelse
Kommissionen har i dag fremlagt udspil til ny kvantestrategi, der lægger en ramme for hvordan vi omsætter kvanteteknologi til værdi i virksomhederne. Strategien vil styrke vores europæisk konkurrenceevne på området – men den kunne godt være endnu mere ambitiøs, mener DI.
DI: bøvl og byrder er største udfordring for konkurrencekraften1.7.2025 07:56:25 CEST | Pressemeddelelse
Landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), offentliggør i dag Danmarks hidtil mest omfattende studie af de administrative byrder, der dagligt rammer virksomhederne – og hvordan byrderne bremser vækst, skaber frustrationer og hæmmer europæisk konkurrencekraft og udviklingsmuligheder.
DI: Med 25 år på bagen er Øresundsbroen en større succes end nogensinde1.7.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag fejrer Øresundsbroen 25-års fødselsdag. Nye tal fra Dansk Industri viser, at flere end nogensinde pendler over Øresund til stor gavn for dansk og svensk økonomi. I dag arbejder over 20.000 øresundspendlere i Hovedstadsområdet, og sidste år skabte de værdi for 20 mia. kr.
Nu bliver det lettere at holde kongresser i Danmark med tusindvis af købelystne turister30.6.2025 13:00:17 CEST | Pressemeddelelse
Stor ros fra Dansk Industri. Med ny aftale om international arbejdskraft fjerner regeringen bøvlet regel og giver internationale kongresser og messer mulighed for at søge midlertidige arbejdstilladelser i Danmark.
DI om ny ordning: Internationale kolleger er uundværlige30.6.2025 11:22:59 CEST | Pressemeddelelse
Der kommer færre danskere i den erhvervsaktive alder, og derfor er der et stort potentiale i, at international arbejdskraft kan komme hertil på overenskomstvilkår, lyder vurderingen fra Dansk Industri
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum