DI efterlyser en bred politisk aftale om infrastrukturen

Regeringen vil i de kommende 15 år bruge 105,8 milliarder kroner på investeringer i infrastrukturen. Det svarer til syv milliarder kroner om året.
- Regeringen vil øge investeringerne i alt fra veje til jernbaner og cykelstier, og det er hårdt tiltrængt. Vi er også stærkt tilfredse med, at regeringen har foreslået en langsigtet plan, som vil give borgere og virksomheder vished om, hvad der kommer til at ske i deres område, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
DI har i sit eget udspil til en infrastrukturplan sat årstal på, hvornår de enkelte projekter skal gennemføres. Det har regeringen ikke. DI opfordrer derfor til, at det bliver en del af den politiske aftale.
- Der skal laves en prioritering, så alle ved, hvilket projekt der er det næste i køen. Vi peger selv på 12 vej- og baneprojekter, som bør bliver sat i gang inden 2025. Det er for eksempel vejstrækninger, hvor bilerne ofte holder i kø, siger Michael Svane.
Helt overordnet peger regeringen på de samme nødvendige investeringer som DI. Men der er en række konkrete projekter, som enten ikke er med i regeringens udspil, eller som er underprioriterede.
- Regeringen nævner slet ikke en ny midtjysk motorvej i udspillet. Det er en stor mangel, da der dermed ikke bliver sat gang i en langsigtet udvikling af trafikken gennem Jylland. Vi anbefaler, at der bliver afsat penge af til at begynde arbejdet på den midtjyske motorvej, siger Michael Svane.
- Når man beslutter en langsigtet plan for infrastrukturen, er det vigtigt, at der er fokus på udviklingen i både byerne og på landet. Vi skal sørge for, at det bliver muligt for virksomhederne at placere sig i alle dele af landet og skabe vækst og beskæftigelse, siger han.
Regeringen angiver selv, at infrastrukturplanen er CO2-neutral. Et grønt element i planen er, at der bliver afsat en halv milliard kroner til at sikre flere ladestandere til elbiler.
- Det er vigtigt, at vi har høje ambitioner. Vi skal have flere grønne biler på vejene, og vi skal have lastbiler og busser over på alternative brændstoffer. Investeringerne i ladestandere er en begyndelse, men det kræver også en pulje til køb af grønne lastbiler og busser. Det handler om politisk vilje, hvis vi for alvor skal gennemføre en grøn omstilling af transportsektoren, siger Michael Svane.
Det er helt afgørende for udviklingen af infrastrukturen i Danmark, at partierne i Folketinget indgår i seriøse politiske forhandlinger, som fører til en bred politisk aftale.
I de senere år er der indgået en række smalle forlig, og der var været flere konkurrerende forligskredse. Den borgerlige regering kom for to år siden med et udspil for infrastrukturen, men det førte ikke til en holdbar politisk aftale.
- Der er ikke sket noget i to år. Derfor er det afgørende, at der sker noget nu. Vores største ønske er, at der bliver indgået en bred politisk aftale, som rækker mange år ud i fremtiden. Det er der i den grad brug for, siger Michael Svane.
Følg os på:
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger: Presserådgiver Claus Kaae-Nielsen clkn@di.dk eller 23326829
Billeder
Links
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI-topchef til 500 unge nordjyder: Der findes ikke en motorvej til et godt arbejdsliv6.11.2025 15:17:26 CET | Pressemeddelelse
Direktøren for Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri, sagde til eleverne på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, at man godt må prøve sig frem for at finde arbejdslysten
DI vil øge virksomheders sikkerhed6.11.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
For at styrke fokus på virksomhedernes beredskab og deres rolle for samfundssikkerheden laver Dansk Industri en ny enhed med en erfaren profil i spidsen
Danmark stiller stærkt ved COP30 trods udfordrende geopolitisk landskab5.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når verdens ledere, virksomheder og civilsamfund samles til FN’s klimakonference COP30 i Belém, Brasilien, fra 10. til 21. november 2025, deltager Danmark med en erhvervsdelegation, der viser, hvordan danske virksomheder bidrager til at omsætte globale klimaambitioner til konkret handling og investering.
DI: Vi skal investere massivt i digital suverænitet3.11.2025 05:55:00 CET | Pressemeddelelse
Landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), kommer nu med en række konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark og Europa sikrer sig teknologisk handlefrihed og robusthed. Digital suverænitet handler ikke om at kappe forbindelserne til tech-giganterne, men om politiske beslutninger om massive investeringer i kritiske teknologier samt regelforenklinger for virksomhederne, lyder det fra DI.
Dansk Metal og DI: Kommunalvalget skal handle om de unge31.10.2025 08:35:00 CET | Pressemeddelelse
De to førende repræsentanter for lønmodtagere og arbejdsgivere, Claus Jensen fra Dansk Metal og Lars Sandahl Sørensen fra DI, er enige om at valgkampen op til kommunalvalget tirsdag den 18. november skal handle meget mere om vores unge. Antallet unge mellem 15 og 18 år falder nemlig i de kommende 10 år i halvdelen landets kommuner, og det frygter DI og Dansk Metal rammer de lokale virksomheder og de udsatte kommuner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

