DI: Efterårets førsteprioritet bør være en god skatteaftale

Med efterårets skatteforhandlinger har regeringen og resten af Folketinget en oplagt mulighed for at sikre flere medarbejderne til virksomhederne – og på den måde kunne holde gang i Danmarks vækst. Nu er der behov for, at partierne står sammen om en god skatteaftale, som sikrer flest mulige hænder og hoveder til virksomhederne. Sådan lyder det fra DI i en kommentar til statsministerens åbningstale i Folketinget.

- Den afgørende opgave i efteråret for regeringen og Folketinget er at sikre en skatteaftale, som giver flere medarbejdere til virksomhederne. Manglen på medarbejdere vil kun blive mere udtalt i de kommende år, hvis politikerne ikke handler nu, siger DI’s adm. direktør, Karsten Dybvad.

Han glæder sig over, at statsministeren varsler i sin tale, at regeringen har fokus på at fastholde den positive udvikling for dansk økonomi.

- Dansk økonomi er stærk, og det skal den gerne blive ved med at være. Vores virksomheder peger på manglen på medarbejdere som den klart største trussel i de kommende år. I den situation er det positivt at høre, at regeringen har fokus på at holde fast i opsvinget og skabe flere private job, siger Karsten Dybvad.

DI glæder sig også over, at regeringen med afsæt i trepartsforhandlingerne vil have fokus på at uddanne danskerne til fremtiden.

- Dygtige medarbejdere er helt afgørende for danske virksomheders og Danmarks succes. Derfor er det vigtigt, at vi som samfund hele tiden har fokus på, at vi uddanner danskerne bedst muligt og sikrer, at medarbejderne har de kompetencer, som virksomhederne får brug for i fremtiden, siger Karsten Dybvad.

Regeringens lovprogram indeholder også en ændring af postloven, som skal give mulighed for at sikre befordringspligten på forskellige måder. Det er en meget konstruktiv tilgang, som regeringen lægger op til med ændringen af postloven, mener DI.

- Politikerne bør sikre befordringspligten på en måde, som tager hensyn til de mange private virksomheder, som opererer på området og samtidig sikrer en effektiv og sammenhængende postomdeling mellem Danmark og udlandet. Danske virksomheder og borgeres behov for at kunne modtage og sende post overalt i landet, hverken kan eller skal stå i modsætning til fri og lige konkurrence, siger Karsten Dybvad.

For yderligere oplysninger kontakt underdirektør og pressechef i DI, Per Geckler Møller, e-mail: pgm@di.dk eller tlf.: 2949 4434.

DI: Ny cybersikkerhedsstrategi giver mere sikkert Danmark7.1.2019 10:10Pressemeddelelse

Som del af regeringens nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed har seks af de mest samfundskritiske sektorer i dag offentliggjort sektorstrategier for styrket cybersikkerhed i energi-, tele-, søfart-, finans-, transport- og sundhedssektoren. DI mener, at der dermed er taget et første vigtigt og nødvendigt skridt frem mod et mere sikkert Danmark. Danmark er som et af de mest digitale samfund i verden helt afhængigt af, at vores digitale infrastruktur som mobilmaster og bredbåndsnetværk er sikre og beskyttede. ”Et samfund uden strøm, uden internetforbindelse eller mulighed for at betale digitalt kan hurtigt blive virkelighed, hvis vi ikke tager cybersikkerhed alvorligt. Det kan både føre til enorme omkostninger og tab af menneskeliv, hvis cybersikkerheden halter i vores samfundskritiske sektorer. Derfor er de nye sektorstrategier vigtige”, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI. DI vil arbejde aktivt for at få de nye strategier til at virke i de kommende år. ”Det er vig