DI: Disse veje og jernbaner skal bygges først

DI har i de forløbne uger præsenteret et udspil om cyklisme og en investeringsplan for den kollektive transport. Nu følger den samlede investeringsplan, som også rummer de nødvendige investeringer i vejnettet. Der er tale om en fuldt finansieret investeringsplan på 75 milliarder kroner frem mod 2030.
- Vi har fundet pengene, og vi peger på projekterne. Over hele landet er der brug for at få forbedret infrastrukturen, men man kan ikke bygge alt på én gang. Vi har prioriteret de strækninger, hvor bilisterne næsten dagligt holder i kø, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
- Der er også en række jernbanestrækninger, som trænger voldsomt til at blive forbedret, hvis vi skal have flere til at benytte den kollektive transport, siger han.
De 75 milliarder i investeringer er godt 20 milliarder kroner mere end det historiske investeringsniveau. Hvis planen bliver gennemført, vil det forbedre veje og jernbaner og føre til mere mobilitet.
- Der er brug for at løfte investeringsniveauet, hvis vi skal sikre en effektiv transport af varer. Og når vi for alvor kommer i gang igen efter coronakrisen, skal det være muligt at komme til og fra arbejde uden at spilde timevis i en kø på motorvejen, siger Michael Svane.
- Vi har ventet i mere end to år på en investeringsplan. Det har kostet dyrt i form af øget trængsel, og det har ramt blandt andre rådgiverne og anlægsbranchen. Vi skal væk fra ”stop-and-go”, og derfor håber vi, at vores årelange pres for at få en langsigtet investeringsaftale med rullende planlægning nu fører til en politisk aftale. Virksomhederne og medarbejderne har brug for vished om, hvornår infrastrukturen bliver udbygget, siger Michael Svane.
DI’s investeringsplan er en prioriteret liste, som rummer de 12 store projekter, som er mest presserende. Her skal spaden i jorden senest i 2025. DI sætter også navn på yderligere 16 projekter, der skal sættes i gang i perioden 2026-2030.
Dertil kommer en række mindre projekter og puljer, 12 milliarder kroner til bedre og billigere kollektiv transport samt mindst otte alternativt finansierede projekter, som skal besluttes inden 2030.
- Der er flere projekter, som påvirker hinanden. Derfor er der brug for, at politikerne tager stilling til en overordnet plan, inden de træffer konkrete beslutninger om de enkelte projekter. Det gælder for eksempel Kattegatforbindelsen, som har indflydelse på en 3. Lillebæltsforbindelse og en fast forbindelse mellem Als og Fyn, siger Michael Svane.
Prioriterede projekter før 2025
Udvidelse af E20/E45 Fredericia-Kolding
Frederikssundsmotorvejen
Udvidelse af E45
Hillerødmotorvejen
3. Limfjordsforbindelse
Næstved-Rønnede
Ny Ellebjerg og Glostrup St.
Udvidelse af E20 Odense
Kalundborgmotorvejen
Udbygning af M3 Kbh.
Baneopgraderinger Ringsted-Odense
Dobbeltspor Tinglev-Padborg
Prioriterede projekter med anlægsstart 2026-2030
Opgraderinger + BRT Ring 4, Kbh
Udvidelse af E45, resterende etaper
Udvidelse af Amagermotorvejen
Midtjysk motorvej, sydlige etaper
S-tog til Roskilde (og evt. Helsingør)
Ny fly-over ved Ringsted Station
Baneopgradering og dobbeltspor, ring syd
Vendespor ved Carlsberg St.
A26 Viborg V-Rødkærsbro
Midtjysk motorvej, nordlige deletaper
Lukning af motorvejshul ved Herning
Udvidelse af Helsingørmotorvejen
Regionale hastighedsopgraderinger på banen
Mindre projekter og puljer til stationer og parkering
Elektrificering Aalborg – Frederikshavn
Elektrificering Vejle -Struer eller Ny bane til Billund
Dele af Togfondens fase 2
Mindre projekter
Opgradering af E55 fra Nykøbing F til Sydmotorvejen
Ny vejforbindelse til Stevns
Rute 9 Lolland
Rute 40 Ålbæk-Skagen 2+1 forbindelse
Rute 15 fra Herning til Ringkøbing + omfartsvej
Rute 34 mellem Haderup og Skive
Rute 11 ml. Korskroen og Varde
Desuden afsat midler til øvrige, mindre projekter – listen er således ikke udtømmende
De store, alternativt finansierede projekter
Marselistunnelen, Aarhus
Østlig ringvej i Kbh + østlig metro (Lynetteholm)
Letbane/BRT på Frederiksundsvej i København
Kattegatforbindelsen
Udvidelse af Øresundsmotorvejen
HH-forbindelsen (vej)
Øresundsmetro
Als-Fyn-forbindelse / 3. Lillebæltsforbindelse
Kollektiv transport – særlig prioriteret indsats
Andre puljer
Cykelpulje
Nye undersøgelser - strategiske, VVM, mv. #
Lokal og regional opkobling
Ekstraordinært vedligehold
Ny teknologi og systemer, bl.a. ITS, autonomi, mv.
Øvrige puljer, fx rastepladser, støj, trafiksikkerhed
Der skal bl.a. gennemføres en større strategisk analyse af forbindelserne mellem Jylland og Fyn/Sjælland, dvs. Kattegat, en 3. Lillebæltsforbindelse, Als-Fyn, m.v.
Følg os på:
Kontakter
For yderligere information kontakt branchedirektør i DI Transport Michael Svane tlf.: 4036 1348
Billeder
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI-topchef til 500 unge nordjyder: Der findes ikke en motorvej til et godt arbejdsliv6.11.2025 15:17:26 CET | Pressemeddelelse
Direktøren for Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri, sagde til eleverne på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, at man godt må prøve sig frem for at finde arbejdslysten
DI vil øge virksomheders sikkerhed6.11.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
For at styrke fokus på virksomhedernes beredskab og deres rolle for samfundssikkerheden laver Dansk Industri en ny enhed med en erfaren profil i spidsen
Danmark stiller stærkt ved COP30 trods udfordrende geopolitisk landskab5.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når verdens ledere, virksomheder og civilsamfund samles til FN’s klimakonference COP30 i Belém, Brasilien, fra 10. til 21. november 2025, deltager Danmark med en erhvervsdelegation, der viser, hvordan danske virksomheder bidrager til at omsætte globale klimaambitioner til konkret handling og investering.
DI: Vi skal investere massivt i digital suverænitet3.11.2025 05:55:00 CET | Pressemeddelelse
Landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), kommer nu med en række konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark og Europa sikrer sig teknologisk handlefrihed og robusthed. Digital suverænitet handler ikke om at kappe forbindelserne til tech-giganterne, men om politiske beslutninger om massive investeringer i kritiske teknologier samt regelforenklinger for virksomhederne, lyder det fra DI.
Dansk Metal og DI: Kommunalvalget skal handle om de unge31.10.2025 08:35:00 CET | Pressemeddelelse
De to førende repræsentanter for lønmodtagere og arbejdsgivere, Claus Jensen fra Dansk Metal og Lars Sandahl Sørensen fra DI, er enige om at valgkampen op til kommunalvalget tirsdag den 18. november skal handle meget mere om vores unge. Antallet unge mellem 15 og 18 år falder nemlig i de kommende 10 år i halvdelen landets kommuner, og det frygter DI og Dansk Metal rammer de lokale virksomheder og de udsatte kommuner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

