DI-direktør: Odense er blevet dansk kraftcenter for robotter

To danske frontløbere inden for robotter, Mobile Industrial Robots og Universal Robots, går nu sammen om at skabe et nyt dansk kraftcenter for robotfremstilling i Odense. Initiativet hilses velkomment af Dansk Industri.

De to virksomheder fremstiller såkaldte cobots – kollaborative robotter, som arbejder tæt sammen med mennesker, og ejerne investerer nu 250 mio. kr. i at samle deres aktiviteter i Odense med 600 ansatte – og med ambitioner om at blive endnu flere i de kommende år.

- Det er nogle imponerende vækstplaner, som vidner om, at vi har fået en fremsynet og stærkt vækstpræget robotbranche i Danmark. Automatiseringen fortsætter ufortrødent med stor hast over hele verden, og det er glædeligt, at vi har virksomheder, som kan blive storleverandører til den udvikling. Det er svært at forestille sig et bedre eksempel på, hvordan automatisering kan skabe job og udvikling, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

I DI er digitalisering og automatisering et højt prioriteret område med en række forskellige initiativer rettet mod virksomhederne. Et af dem er ”Tech der tæller”, som skal bistå virksomhederne med anvendelsen af avanceret teknologi og automatisering.

Etableringen af det nye kraftcenter for cobots bygger videre på en fortælling om en robotbranche i vækst. Allerede midt i 1980’erne  etableredes et samarbejde mellem det Mærsk-ejede Lindøværftet og Odense Universitet (i dag SDU). Arven fra det nu lukkede værft er blevet til den danske robotklynge, der alene på Fyn beskæftiger knapt 4.000 medarbejdere. Der er store forventninger til, at antallet af ansatte i branchen vil stige de kommende år.

Mobile Industrial Robots og Universal Robots samler et cobot hub for de 600 ansatte i de to virksomheder på 32.000 kvm i Odense. Den danske robotklynge oplever en klar positiv udvikling i disse år. Et stadigt stigende antal danske industrivirksomheder bruger i dag robotter, men der er fortsat et stort potentiale, som bør foldes ud, mener DI.

- Robotbranchen har medvind i Danmark, men vi skal folde potentialet endnu mere ud. I dag er det mest de større og internationalt rettede produktionsvirksomheder, der investerer i robotter. Det sker samtidig med, at vi oplever den højeste beskæftigelse nogensinde. Det er vigtigt, at vi i endnu større grad får robotterne ud i de mindre og mellemstore virksomheder, så de blive mere konkurrencedygtige, og i den offentlige sektor. I det offentlige vil det også kunne give mere tid til de varme hænder, siger Lars Sandahl Sørensen.

Ifølge tal for Robotics Alliance ligger Danmark på en sjetteplads i verden i forhold til at implementere robotter i industrien. Vi er kun overhalet af lande med en stor bilproduktion.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Three-year collective agreement for industry: Focus on security, flexibility and retaining competitive strength9.2.2020 17:34:19 CETPressemeddelelse

After 24 hours of unbroken final negotiations, the Confederation of Danish Industry (DI) and the Central Organisation of Industrial Employees in Denmark (CO-industri) announced on Sunday, 9 February, that they had reached an agreement on a three-year renewal of the collective agreements for industry. According to the Director General of DI, Lars Sandahl Sørensen, the parties have reached a responsible collective agreement focused on security, flexibility and competitive strength. “This conciliation is the result of tough negotiations. We were met with high expectations from the employees. However, we insisted on not compromising the competitive strength of Danish businesses. With today’s agreement, I am confident that we have laid the groundwork for striking this balance,” said Director General of DI, Lars Sandahl Sørensen. The new agreement introduces amendments to the rules on parental leave. The period of leave with full pay is extended from a total of 13 weeks to 16 weeks. Eight of

Treårig overenskomst for industrien: Fokus på tryghed, fleksibilitet og fortsat konkurrencekraft9.2.2020 14:01:17 CETPressemeddelelse

Efter et døgns uafbrudte afsluttende forhandlinger er DI og CO-industri søndag den 9. februar blevet enige om en treårig fornyelse af Industriens Overenskomster. Ifølge DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, har parterne indgået en ansvarlig overenskomst med fokus på tryghed, fleksibilitet og konkurrencekraft. - Det her forlig er resultatet af benhårde forhandlinger. Vi er blevet mødt med høje forventninger fra lønmodtagersiden. Omvendt har vi insisteret på, at vi ikke må sætte virksomhedernes konkurrencekraft over styr. Den balance, synes jeg, vi har skabt grundlaget for med aftalen her, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Med den nye aftale ændres reglerne for forældreorlov. Perioden, hvor arbejdsgiveren betaler fuld løn under orlov, udvides fra i alt 13 uger til 16 uger. Heraf øremærkes de otte af ugerne til faderen. - Vi har aftalt en temmelig markant ændring af barselsreglerne, så fædrene fremover får øremærket otte ugers forældrelov med løn – altså tre uger mere en

Forlig om nye overenskomster på industriens område9.2.2020 12:31:53 CETPressemeddelelse

CO-industri og Dansk Industri har søndag indgået aftale om nye overenskomster på industriens område. Aftalen er treårig og rækker frem til 1. marts 2023. Forhandlerne vil præsentere indholdet af de nye overenskomster på et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen søndag den 9. februar kl. 14.00. Til stede på pressemødet vil være de fire topforhandlere: CO-industris formand, Claus Jensen og CO-industris næstformand, Mads Andersen samt DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen og DI’s viceadm. direktør, Kim Graugaard. De to overenskomster, der er omfattet af forhandlingerne mellem CO-industri og DI, er Industriens Overenskomst for faglærte og ikke-faglærte samt Industriens Funktionæroverenskomst for tekniske og administrative funktionærer. Disse overenskomster gælder direkte for cirka 6.000 virksomheder og omfatter cirka 230.000 medarbejdere. Følg os på:

Presseinvitation: Brug for ny strategi for forsvarsindustrien3.2.2020 10:41:03 CETPresseinvitation

Hvordan skal Danmark indrette sin forsvars- og sikkerhedspolitik i en verden med nye trusler og udfordringer? Og hvordan styrker vi forsvarets evne til at løse sine opgaver ved at involvere danske virksomheder? Det er spørgsmål, som Forsvars- og Aerospaceindustrien i DI tager op til drøftelse på den store årlige forsvars- og sikkerhedskonference. På konferencen præsenterer DI nyt forslag til en national forsvarsindustriel strategi. Pressen inviteres til Danish Defence Annual Conference 2020 Onsdag den 5. februar, kl 12.30 Industriens Hus, Rådhuspladsen, København Forsvarsminister Trine Bramsen er hovedtaler på konferencen, og hun kommer med sit og regeringens syn på fremtidens danske forsvars- og sikkerhedspolitik. Brigadegeneral Ole Kværnø, fhv. dekan, Forsvarsakademiet, stiller det udfordrende spørgsmål i sit oplæg: Hvad kan Danmark gøre? Vicedirektør Torsten Andersen, Erhvervsstyrelsen, kommer i sit indlæg på konferencen ind på, hvordan vi kan understøtte en dansk forsvarsindustri.